ما معمولا اون‌قدر خودمون رو درگیر کار و اضطراب‌های اون کرده‌ایم که احساس می‌کنیم واسه هیچ‌چیزی از جمله تفریح و لذت بردن از زندگی وقت نداریم. نه‌فقط از زندگی شخصی و تفریح لذت کافی نمی‌بریم بلکه در کارمون هم به اندازه کافی موفق نیستیم، چون فکر می‌کنیم تنها راه موفقیت بیشتر کار کردن و بی‌توجهی به خودمونه!

حتی اگه کارمون رو دوست داشته باشیم باز کار می‌تونه اضطراب‌آور و سنگین باشه. مشکلات شخصی و رقابت‌های کاری می‌تونه بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر برسه. شاید وانمود کنیم زندگی شخصی و کاری ما به طور کامل جدا هستن، ولی در دنیای واقعی این‌طور نیس.
ما یه شخص هستیم و پس موارد کاری و شخصی با هم تداخل دارن. در خونه و محل کار مردم همیشه دنبال توانمندترین شخص هستن تا کارا رو بکنه. واسه انجام کارای بیشتر به پرمشغله‌ترین و پرمسئولیت‌ترین افراد مراجعه می‌شه چون می‌توان بر اون‌ها حساب کرد.

وقتی در محل کار تحت فشار هستین و هم اینکه اضطراب‌های شخصی دارین این روش هدف دار‌ها در مدیریت شرایط کمک می کنه .

 کارای لازم واسه امروز و این هفته رو مشخص کنین

فکر کردن درباره کارایی که باید در ماه‌های آینده انجام شه بسیار طاقت‌فرسا هستش.
این کار رو انجام ندین. تفکر درباره تموم موارد، این حس رو ایجاد می‌کنه که کارا بیشتر از اون چیزیه که بتونیم انجام بدیم. به جای اون کوتاه‌مدت فکر کنین. درباره امروز و همین هفته فکر کنین. مهلت انجام کارا رو بنویسین و فعلا وقتی واسه کارای آینده در نظر نگیرید. اون‌ها رو از یاد ببرین.

بهترین روش به کار گیری «همین الان» رو پیدا کنین

«امروز باید چه کارایی انجام بدین؟» این سوال رای ما که پرمشغله هستیم خوبه. همین الان بهترین روش به کار گیری زمان کدامه؟ هممون شاید احساس کنیم تحت فشار هستیم و کارامون تموم نشدنی هستن. پرسیدن سوال «همین الان بهترین روش به کار گیری زمان کدامه؟» باعث شفافیت و تمرکز می‌شه.

لازم نیس قهرمون باشین، از بقیه کمک بگیرین!

اگه از اون دسته از افراد هستین که در خونه و محل کار همه سراغشون می‌آیند، زیادتر از اندازه متکی‌به‌خود نباشین. توقف کنین و سوال کنین: «حالا چه کاری انجام می‌دهم که شخص دیگری می‌تونه اونو بکنه یا دست کم در انجامش به من کمک کنه؟» و بعد قسمت بزرگی با جدیت و تلاش زیاد کار رو انجام بدین: از بقیه کمک بخواین و اجازه بدین کار رو بکنن. با قهرمون‌بازی نمی‌توان مسئولیت‌ها رو کم کرد.

 موارد قابل‌کنترل و غیر قابل‌کنترل رو تشخیص بدین

ما انرژی زیادی رو صرف بخش‌هایی از زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم تغییر بدیم. فهرستی از موارد قابل‌کنترل و تحت تاثیر خود جفت و جور کنین. تصمیم بگیرین بر این موارد وقت بذارین و بقیه موارد رو کنار بذارین. فقط بر مواردی تمرکز کنین که می‌تونید بر اون‌ها  اثر بذارین.

به خودتون اهمیت بدین

با انتخاب‌هایی که به سلامتی مربوطه اضطراب رو کمتر کنین. این انتخاب‌ها به شخص بستگی داره و می‌تونه از رفتن به باشگاه ورزشی یا پیاده‌روی تا تغییر فرهنگ شرکت یا برنامه روزانه باشه.

مقاله دیگر :   آیا سیب زمینی می تواند تمامی مواد مغذی لازم برای بدن را تامین نماید؟

یکی از مشتریانم گفت واسه رسیدن به تموم کارا کم‌کم شب‌ها و روزای تعطیل هم کار می‌کرد و این کار فقط اضطراب و حس تحت‌فشار بودن رو بیشتر می‌کرد. وقتی دریافت هرچقدر هم کار کنه فهرست کاراش تموم‌شدنی نیستن، راه‌هایی پیدا کردیم تا زندگی‌اش به حالت عادی برگرده. اون واگذاری کارا بیشتر کرد، با رئیسش درباره اولویت‌ها گفتگو کرد و برنامه‌اش رو عوض کرد.
اون عزمشو جزم کرد فقط یه روز در هفته بیشتر در محل کار بمونه و یه روز دیگه در هفته زودتر سر کار حضار شه، ولی در روزای دیگه اصلا بیشتر کار نکنه. اونم اینکه وقتی رو واسه پیاده‌روی کنار گذاشت.

 

 

با یه شنونده خوب صحبت کنین

ما بیشتر جواب مشکلاتمون رو می‌دانیم، ولی باید اون‌ها رو به کسی بگیم. با کسی صحبت کنین که توانایی پرسیدن سوالات مناسب رو داره یا شاید بتونه دیدگاه جدیدی از موضوع ارائه می‌دهد. اگه لازمه به متخصص مراجعه کنین. این کار می‌تونه فرق بزرگی بسازه.

تازگیا با دوست خوبی صحبت کردم و بعضی از نگرانی‌ام رو گفتم. اون سوالاتی پرسید و بعد گوش داد. من حالم خیلی بهتر شد.
از اون واسه کمکش تشکر کردم و اون گفت که کاری نکرده و فقط سوالات مناسبی پرسیده س.

 از خود سوال کنین در ۳ روز، ۳ ماه یا ۳ سال آینده مشکلی پیش میاد؟

این سوال رو می‌توان با جملات جور واجور دیگه هم پرسید. نکته مهم اون هستش که وقتی نگرانین، توقف کنین و بررسی کنین موضوع چقدر مهمه.

در ۳ روز آینده مشکلی پیش میاد؟ اگه جواب منفیه ارزش اختصاص وقت رو نداره. یه تحلیل کوتاه انجام بدین و اونو کنار بذارین.

در ۳ ماه آینده مشکلی پیش میاد؟ اگه جواب مثبته این موضوع مهمه و اثر درازمدت داره و شاید ارزش اختصاص وقت رو داره.

در ۳ سال آینده مشکلی پیش میاد؟ اگه جواب مثبته موضوع خیلی با اهمیته و باید توجه خاصی به اون شه.
این موضوعات بیشتر موارد بزرگی مثل ارتباطات و دوستی‌ها، خوشبختی و کار هستن. واسه این موارد وقت بذارین چون با احتمال خیلی کم در فهرست کاراتون قرار می‌گیرند.

اگه کارتون طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، نگاهی خوش‌بینانه به اون بندازین. نگرانی شما گذرا هستش؟ چه کاری واسه خودتون می‌تونید انجام بدین؟ با خودتون مهربون‌تر باشین، روش مدیریت زمانتان رو عوض کنین و حتی در صورت ضرورت کارتون رو عوض کنین.

از امروز بهترین وکیل خودتون باشین. کی بهتر از شما می‌تونه این کار رو بکنه؟