گوشی آیفون

بازار تلفن همراه کشور، خرید کالای دست اول و اصلی همواره مهمترین دغدغه مشتریان بوده و خواهد بود. دیگر دوره خریدهای آسانی چون نوکیا 1100 گذشته است.

امروز توجیه اقتصادیِ جا زدن گوشی‌های دست دوم به جای نو، یا لوازم جانبی غیراصلی و فیک به جای اصلی و اورجینال در برخی برندهای گرانقیمت و ارزشمند، سودجویان و سوداگران این بازار پر منفعت را وسوسه‌ی چنین اقدامی می‌کند.

 

مطمئن‌ترین راه برای دوری از این دام‌ها، چیزی جز افزایش اطلاعات و دانش خود در رابطه با محصول مورد نظر نیست.

پس بهتر است یکبار برای همیشه به این پرسش پاسخ دهید که چگونه باید در هنگام خرید گوشی آیفون مراقب جیب خود باشید؟ در مقاله پیش رو به این مهم می‌پردازیم. نخست تعریف چند اصطلاح و مفهوم در رابطه با گوشی آیفون:

اصطلاحات رایج

آنلاک فکتوری (Factory Unlocked): گوشی‌های آیفون (و برخی برندهای دیگر) به دو صورت لاک و آنلاک توسط اپل عرضه می‌شود. گوشی‌های لاک تنها با سیم کارتی که درون گوشی از قبل قرار داده شده است قابل استفاده هستند و این کار تنها در کشورها و اپراتورهای طرف قرارداد اپل صورت می‌گیرد.

اصطلاحاً این گوشی‌ها روی یک سیم کارت لاک هستند. اگر چنانچه بخواهید گوشی شما با همه اپراتورهای موبایل، از جمله اپراتورهای موبایل ایرانی، سازگار باشد باید نسخه آنلاک شده آن را تهیه کنید. در نسخه آنلاک فکتوری، هیچ سیم کارتی درون آیفون وجود ندارد و به محض قرار دادن سیم کارت درون گوشی، سیگنال شبکه قابل دریافت و گوشی قابل استفاده است.

آنلاک به وسیله اپراتور (Operator Unlocked): اگر گوشی روی یک سیم کارت لاک باشد، با پرداخت هزینه و مابه‌التفاوت قیمت خرید گوشی به اپراتور مربوطه می‌توان آن را آنلاک و sim-free کرد تا با هر سیم کارتی کار کند. به این گوشی‌ها اصطلاحاً «آنلاک شده به وسیله اپراتور» گفته می‌شود. البته از نظر مصرف کننده نهایی تفاوتی در گوشی آنلاک فکتوری و آنلاک بوسیله اپراتور دیده نمی‌شود و هر دو دارای یک کیفیت و یک مشخصات هستند.

گارانتی: اپل تغییراتی در تاریخ شروع گارانتی خود اعمال کرده است مبنی بر اینکه زین پس تاریخ شروع گارانتی از روز خرید دستگاه محاسبه میگردد، نه از روز نخستین اکتیو شدن آن.

پیش از باز کردن و اکتیو کردن آیفون سریال آن را چک کنید و پس از مشاهده اکتیو نبودن آیفون دیگر تردیدی درباره کارکرده بودن آن نخواهید داشت.

اپل آی‌دی (Apple ID): اپل آی‌دی یا شناسه اپل نوعی حساب کاربری ویژه کاربران محصولات شرکت اپل است. شرکت اپل برای حفظ حق نشر آثاری که برای سیستم‌های عامل و پلت‌فرم‌های اپل عرضه می‌شود آن‌ها را برچسب‌گذاری می‌کند که هر شخص تنها بتواند با مشخصات خود آن را نصب کند. بدین معنی که هر کاربر٬ برای استفاده از آثار مختلف در دستگاه اپل خود٬ می‌بایست یک Apple ID ثبت کرده و از آن استفاده نماید. (منبع : ویکی‌پدیا)

شماره کارت مداری بین‌المللی یا ICC ID: هر سیم کارت شناسه‌ای منحصر بفرد دارد که طبق استاندارد خاصی تعیین می‌شود. این شناسه همان ICCID است. در گوشی‌های لاک، به دلیل منحصر بودن استفاده گوشی به همان سیم کارت خاص، ICCID در پشت جعبه گوشی هک شده است. داشتن شناسه ICC ID در پشت جعبه گوشی آیفون به معنی آنلاک فکتوری نبودن یا سیم لاک بودن آن است که البته برای فروش قبلاً توسط اپراتور آنلاک شده و تفاوتی در مشخصات و کیفیت آن وجود ندارد.

پارت نامبر (Part Number) پارت نامبر شناسه‌ای در پشت جعبه آیفون است که مشخص کننده کشور عرضه کننده آن دستگاه می‌باشد. برای مثال پارت نامبر LL/A مشخص کننده اینست که آیفون مورد نظر در کشور امریکا عرضه شده است یا پارت نامبر AE مربوط به کشور امارات متحده عربی می‌باشد.

تفاوت گوشی‌های متعلق به پارت نامبرهای مختلف در اندازه جعبه است که خود ناشی از تفاوت در اندازه و شکل شارژر آنهاست. برای کشورهای مختلف شارژرهایی سازگار با پریز برق رایج آنها عرضه می‌شود. تفاوت دیگر در دفترچه راهنما است که به زبان کشور هدف نوشته شده است. ولی یک فرق مهم در پارت نامبر کشور امارات وجود دارد و آن اینکه آی دیوایس‌های کشور امارات فاقد FaceTime هستند.

مراقبت‌های پیش از باز کردن جعبه

زمانیکه جعبه گوشی آیفون به دست شما می‌رسد می‌توانید با چک کردن چند نکته ساده زیر از پشیمانی‌های بعدی پیشگیری کنید. در واقع پیش از باز کردن جعبه می‌توانید از اصالت محصول اطمینان حاصل کنید:

  • 1- به امضای اپل دقت کنید: امضای اپل عبارتی است که در همه محصولات اپل وجود دارد. در دیوایس‌های اپلی تولید شده در کشور چین، از جمله آی دیوایس‌ها این عبارت بصورت Designed by Apple in California Assembled in China ظاهر می‌شود. برخی لوازم جانبی مانند کابل‌های اصلی ممکن است در کشور ویتنام تولید شده باشند و بنابر این انتهای عبارت فوق به جای China کلمه Vietnam درج می‌شود.
  • این عبارت در پشت جعبه همه آی دیوایس‌ها و نیز روی همه لوازم جانبی آن از قبیل ایرپاد، شارژر، کابل و خود گوشی وجود دارد. در موارد غیر اصلی اغلب با حروف در این جمله بازی می‌شود. مثلا به جای California نوشته می‌شود Califormia یا Californial. البته این روش صد در صدی و یقینی برای اطمینان از اصالت محصول نیست و بهتر است همراه سایر موارد دیده شود چرا که دیده شده است جنس تقلبی امضای اصلی اپل را داراست. بنابر این باید گفت با دیدن امضای تقلبی می‌توان به تقلبی بودن محصول پی برد ولی با دیدن امضای اصلی نمی‌توان به اصالت آن یقین پیدا کرد.
مقاله دیگر :   نکات بسیار مهمی که برای انتخاب تور گردشگری حتما باید در نظر گرفت نظر گرفت

دوربین گوشی را امتحان کنید

دوربین گوشی‌های هوشمند از مهم‌ترین امکانات آن‌ها به شمار می‌روند، پس حتماً با دوربین گوشی چند عکس و چند ویدیو ثبت کنید تا از عملکرد و کیفیت آن مطمئن شوید. با زوم کردن، وضعیت تمامی دوربین‌ها را چک کنید. دوربین اصلی تمامی آیفون‌ها دارای لرزشگیر است. اگر در زمان زوم ۱x روی حالت فیلمبرداری تصویر لرزش داشته باشد یعنی لرزشگیر مختل شده است.

سپس با تمامی دوربین‌ها از یک صفحه سفید (مثلا یک برگه کاغذ) عکس بگیرید. روی عکس‌ها زوم کنید و تمام نقاط را بررسی کنید تا مبادا لکه‌های تیره در تصویر وجود داشته باشند. این لکه‌ها در اثر نگهداری نادرست از آیفون بر روی لنز‌های دوربین ایجاد می‌شود.

 

وضعیت سلامت باتری را بررسی کنید

برای چک کردن وضعیت سلامت باتری دو معیار مختلف وجود دارد. اولین معیار درصد سلامت باتری است که از مسیر زیر قابل مشاهده است:

Settings=>Battery=>Battery Health

درصد سلامت زیر ۸۰ درصد یعنی آیفون برای عملکرد بدون مشکل نیازمند تعویض باتری است. در نتیجه هرچه درصد سلامت باتری بالاتر از ۸۰ باشد، ارزش خرید بیشتری دارد.

معیار دوم، عبارت درج شده در زیر درصد سلامت باتری است. در حالت عادی عبارت Peak Performance Capability دیده می‌شود که به معنای عملکرد بی‌عیب و نقص باتری است. اگر عبارت دیگری در این قسمت نوشته شده باشد، ممکن است باتری گوشی قابلیت تأمین شدت جریان لازم را از دست داده باشد و عملکرد گوشی دچار اختلال شده باشد. برای مثال سرعت کلی اجرای نرم‌افزارها، حداکثر روشنایی صفحه، حداکثر بلندی صدای اسپیکر‌ها و میزان آنتن‌دهی ممکن است برای پیشگیری از آسیب زدن باتری به مدارهای گوشی کاهش پیدا کرده باشد.

  • بررسی دوربین: اول به صورت ظاهری بازدید شود و سپس از هر دو دوربین عکس بگیرید و کیفیت عکس را کمترل کنید.
  • بررسی باتری: ابتدا وارد تنظیمات شوید و سپس گزینه باتری را انتخاب کنید در این مسیر میتوانید سلامت باتری خود را ببینید.
  • بررسی وای فای، بلوتوث و جی پی اس: آیفون را از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل کنید، از طریق بلوتوث اطلاعات ارسال کنید و دریافت کنید و از جی پی اس آن اطمینان حاصل کنید که به خوبی قادر به مکان یابی باشد.
  • جک هدفون (آیفون 6s و پایین‌تر) و پورت شارژ را چک کنید: به‌سادگی مطمئن شوید که جک هدفون کار می‌کند و پورت لایتنینگ قادر به شارژ گوشی و انتقال اطلاعات است. مطمئن شوید که به‌محض اتصال گوشی به شارژر عملیات شارژ بدون تأخیر آغاز شود و دچار اتصالی نیز نباشد و همچنین مطمئن باشید سیم شارژر و لوازم اصل باشد.

 

  • از سلامت دکمه‌ها مطمئن شوید: مطمئن باشید که دکمه ها بدون ایراد و با صدا کار کنند!
  • از کیفیت تماس و اسپیکر مطمئن شوید: از اسپیکر گوشی موسیقی پخش کنید و مطمئن شوید که صدایی رسا و باکیفیت تولید می‌کند. همچنین با کسی به‌صورت تلفنی تماس بگیرید و با استفاده از گوشی و اسپیکر با او صحبت کنید تا از کیفیت مناسب میکروفن و اسپیکر مطمئن شوید.
  • از کار کردن Face ID، Touch ID و 3D Touch اطمینان حاصل کنید: وارد Setting شوید و در قسمت Touch ID-Fae ID & Passcode میتوانید سلامت آن ها را کنترل کنید.
  • صفحه‌نمایش را برای یافتن پیکسل‌ های سوخته مورد آزمایش قرار دهید: یک تصویر تماما سفید رنگ را باز کنید و با دقت به صفحه نمایش نگاه کنید.
  • مطمئن شوید تمامی لوازم گوشی داخل جعبه قرار دارند؛ لوازمی که در قوطی آیفون 8 و بالاتر موجود میباشند عبارت‌اند از: آداپتور شارژر، سیم شارژر، تبدیل جک 3.5 میلی‌متری هدفون ( فقط در آیفون 7-8-X-XS)، دفترچه ها میباشند،