همه روزای سال ۲۰۱۶ رو اندرو تیلور تنها سیب زمینی می خوره. تنها چند نکته احتیاطی در این مورد رعایت می شد: اونم سیب زمینی سفید می خوره و هم سیب زمینی شیرین و بعضی وقتا هم اونو با شیر سویا، سس گوجه فرنگی، نمک و سبزیجات مخلوط می کرد.
هم اینکه قرصای مکمل ویتامین بی ۱۲ هم در برنامه غذایی اون وجود داشت. اما روی هم رفته صبحونه، ناهار و شام اون از سیب زمینی تشکیل شده بود. تیلور در طول سال هم ۴ آزمایش خون انجام داد که ادعا می کرد یافته های تموم اونا نرمال بوده و حتی با این که احساس پرانرژی بودن می کرد هم تونست مقداری وزن کم کنه.

تیلور در این باره میگه:” اگه چاره ای ندارین که تنها یه غذا رو انتخاب کنین، اگه شمام یکی از آدمایی هستین که قراره به مریخ فرستاده شید، بهتره سیب زمینی رو انتخاب کنین. نمی خوام در مورد سیب زمینی تبلیغ کنم اما [خوردن سیب زمینی] تجربه بسیار خوبی واسه من بود”. قبل از هر چیز باید گفت که انتخاب تنها یه غذا واسه خوردن اصلاً کار درستی نیس.
واسه زنده موندن، آدم به ۲۰ نوع اسید آمینه نیاز داره که ۹ مورد از اونا حیاتی هستن، یعنی این اسیدهای آمینه در بدن آدم تولید شده و نمیشه اونا رو از راه خوردن غذایی خاص وارد بدن کرد.

هم اینکه مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین هم واسه زنده موندن لازمه. هم اینکه به مقدار زیادی آب نیاز داریم تا سلولای بدن رطوبت خود رو از دست نداده و از کار نیفتند. در تموم طول تاریخ آدما غذاهای جور واجور رو با هم ترکیب کردن، مثلا برنج با دانه های لوبیا و دیگه حبوبات، ماست با دانه های خوراکی و حتی ماکارونی با پنیر، واسه این که هم لذت بیشتری از غذا خوردن و طعم متفاوت اون برده و هم مقادیر بیشتر و جور واجور تری از مواد مغذی رو (تصادفاً یا عمداً) وارد بدن کنن که با خوردن تنها یه نوع غذا رسیدن به اون تقریباً شدنی نیس.

اما در دوران قحطی، ریاضت یا کارای متهورانه، آدم می تونه فقط با به کار گیری یه نوع غذا دستکم واسه یه مدت زنده بمونه. سیب زمینی یه نمونه خوبه و اندرو تیلور تنها کسی در تاریخ نیس که منحصراً از این ماده غذایی غنی واسه زنده موندن سود برده. در اوایل سده نوزدهم، حدود یه سوم مردم ایرلند بخش بزرگ کالریای مصرفی شون رو با خوردن سیب زمینی تامین می کردن. هر فرد آمریکایی در سال ۲۰۱۵، بیشتر از ۵۰ کیلوگرم سیب زمینی در سال مصرف کرده. جون سالژ بلیک، پروفسور تغذیه بالینی در دانشگاه بوستون در این باره میگه:” واسه [صرفه جویی] در پول و فشار خون نمی تونین غذایی بهتر از سیب زمینی آب پز پیدا کنین”.

در واقع سیب زمینی سفید سنتی شامل همه اسیدهای آمینه حیاتی واسه ساخت شکلای جور واجور پروتئینا، بازسازی سلولا و مقابله با مریضی هاست. و خوردن تنها ۵ عدد سیب زمینی در روز شما رو به این اهداف می رسونه. با این وجود اگه فقط از سیب زمینی سفید تغذیه کنین مطمئنا پس از یه مدت بدنتون به کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار می شه.
این همون جاییه که سیب زمینی شیرین به کمک شما میاد. مصرف این دو نوع سیب زمینی به صورت ترکیبی احتمال این که شخص مقدار کافی از ویتامین A و E لازم روزانه خود رو دریافت می کنه.
هم اینکه کسی که از سیب زمینی سفید و شیرین به صورت ترکیبی استفاده می کنه اصلا به مریضی اسکوربوت که در نتیجه کمبود ویتامین C حادث شده و افتادن دندانا رو به دنبال داره گرفتار نمیشه.

مقاله دیگر :   ۶ نشانه که می گویند قند خون تان بالا است حتی اگر دیابت ندارید

البته حتی با اینجور ترکیب مغذی شما باید مقدار زیادی سیب زمینی در روز بخورین که بتونین نیازای اساسی بدنتون رو تامین کنین. خوردن ۵ عدد سیب زمینی تقریباً همه آمینو اسیدهای لازم واسه ساخت شکلای جور واجور پروتئین، بازسازی سلولا و مقابله با بیماریا رو تامین می کنه.
اما اگه در روز کمتر از ۳۴ سیب زمینی شیرین و ۸۴ سیب زمینی سفید بخورین خیلی زود دچار کمبود کلسیم در بدن میشین. هم اینکه واسه رسیدن به مقدار کافی پروتئین لازم باید روزانه دستکم ۲۵ عدد سیب زمینی سفید بخورین. دانه های سویا مقدار کلسیم و پروتئین خیلی بیشتری دارن اما هیچ ویتامین E یا بتاکاروتنی در اونا دیده نمی شه.

با این وجود مصرف صرف سیب زمینی هم مضراتی داره به خصوص وقتی که مقادیر خیلی از اونو یهو بخورین. سیب زمینی سفید مقادیر خیلی از یه نوع کربوهیدرات خاص داره که باعث بالا رفتن و پایین اومدن یهویی قند خون می شه و این موضوع سیستم تولید انسولین رو شدیدا تحت تاثیر قرار میده. احتمال دچار شدن به دیابت و چاقی در آدمایی که مقادیر زیادی سیب زمینی مصرف می کنن بسیار بیشتره.

کاهش وزن اندرو تیلور هم به احتمال فراوون به دلیل خوردن مقادیر متعادلی از سیب زمینی و حذف کردن شیرینی جات از رژیم غذایی اش بوده.
اون خود رو عادت داده بود که از خوردن خیلی از غذاهای عادی دست برداره و از بخشای دیگه زندگی اش لذت ببره. اما حالا که نقشه آزمایشی یکساله اون به پایان رسیده هم بازم با هیجان در مورد سیب زمینی صحبت می کنه.
هیچ متخصص تغذیه ای با یه رژیم غذایی منحصر به سیب زمینی موافق نیس و در واقع بر هیچ غذایی که به عنوان تنها ماده غذایی استفاده بشه تاکید نمی کنن.

اونا خوردن مقادیر متناسبی از سبزیجات، دانه های خوراکی،پروتئینا، میوه ها و روغنا رو پیشنهاد می کنن. اگه رژیم غذایی خود رو به تنها یکی از این موارد محدود کنین خیلی زود بدنتون دچار سوء تغذیه و ناهنجاریای تغذیه ای می شه.
تنوع غذایی خیلی با اهمیته و البته حیاتی. پس خوردن تنها سیب زمینی هم هر چند شما رو زنده نگه داره ولی دستکم در دراز مدت واسه سلامتی تون مضر میشه.