تقریبا همه می‌دانیم که یکی از بهترین جانشین‌های قند و شکر واسه شیرین کردن غذاها یا نوشیدنی‌ها، عسله. یا مثلا واسه سفت کردن کیک یا کوکی از عسل استفاده می‌شه.

اما می‌دونستید در مصر باستان از عسل به عنوان دارو واسه درمان مریضی‌های جورواجور استفاده می‌شده؟ عسل فایده های درمانی زیادی داره که تعدادی از اونا رو در ادامه براتون نوشته‌ایم. همراهمون باشین.

۱- از عسل می‌تونید به عنوان شربت ضدسرفه استفاده کنین

عسل واسه آرامش گلو درد و نابود کردن سرفه بسیار عالیست. اگه می‌خواهید از درمان‌های طبیعی به جای شربت‌های شیمیایی استفاده کنین، از معجزه عسل کمک بگیرین. می‌تونید کمی عسل طبیعی رو درون آب ولرم ریخته و با چند قطره لیموترش تازه مخلوط کنین و بخورین. این شربت سرفه رو درمان می‌کنه.

۲- از عسل به عنوان لایه‌بردار طبیعی صورت استفاده کنین

می‌دونستید که عسل یه لایه‌بردار طبیعی واسه پاکسازی صورته و به‌طور همزمان، پوست رو آبرسانی هم می‌کنه؟

برخلاف خیلی از اسکراب‌های شیمیایی، عسل خاصیت آنتی‌بیوتیکی داره و سلول‌های مرده و مشکی، باکتری و ناخالصی‌های پوست رو پاک کرده و از بین می‌برد.

شما می‌تونید در خونه ماسک عسل و روغن نارگیل یا اسکراب جو دوسر و عسل درست کنین و از خواص اون بهره‌مند شید. عسل و روغن نارگیل رو تو یه کاسه با هم مخلوط کنین. بعد خمیر بدست اومده رو با انگشت روی صورت بمالید. پس از ۱۵ دقیقه، اونو با آب ولرم شسته و پاک کنین.

۳- عسل رو به عنوان آنتی‌بیوتیک استفاده کنین

عسل رو روی زخم بمالید تا از منتشر کردن و رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و مثل آنتی‌بیوتیک بکنه. جالبه بدونین که عسل حتی باکتری‌هایی مثل E. coli  و استافیلوکوک رو هم از بین می‌برد. یادتون باشه هر چی عسل تیره‌تر باشه، خاصیت آنتی‌باکتریال اون بیشتر میشه.

۴- از عسل به عنوان مکمل رژیم غذایی استفاده کنین

یکی از کاربرده های غیرمنتظره عسل، سرعت بخشیدن به روند سوخت و ساز بدنه. این واسه کسایی که می خوان لاغر شن خبر خوبی بشمار میره. چای سبز متابولیسم بدن رو افزایش می‌دهد و اگه اونو با عسل مخلوط کرده و بخورین، اثر دو برابری داره.

۵- عسل بی‌خوابی رو درمان می‌کنه

کسایی که با مشکلات بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنن باید قبل از رفتن به تختخواب، مقداری عسل بخورن. شکر موجود در عسل، تولید سروتونین رو افزایش می‌دهد. این ماده مسئولیت حالت‌های روحی خوب آدم رو بردوش داره و بدن سروتونین رو به ملاتونین تبدیل می‌کنه؛ ماده‌ای که واسه خواب به اون نیاز دارین.

۶-  عسل جای زخم و اسکار رو برطرف می‌کنه

اگه جای جوش و اکنه‌های صورت آزارتون می‌دهد، واسه اینکه کمتر دیده شن مخلوطی از عسل و روغن زیتون یا روغن نارگیل روی صورت بمالید. واسه ساخت این مخلوط باید به اندازه واحد روغن و عسل رو با هم مخلوط کنین. این ترکیب رو ۱۵ دقیقه روی جای زخم یا جای اکنه بذارین تا رنگ اون روشن شده و کمتر دیده شه.

هم اینکه می‌تونید عسل رو به مدت ۲۰ تا نیم ساعت روی صورت خود بذارین تا هم به عنوان ماده ضد باکتری بکنه و هم التهاب جای جوش رو نابود کنه.

۷- عسل دلیل تقویت بینایی می‌شه

اگه چشم‌ها رو با مخلوط آب و عسل بشورید، همه آلودگی‌های اون از بین میرن. هم اینکه مصرف روزانه عسل به تقویت بینایی کمک می‌کنه. ترکیب عسل با آب‌هویج واسه درمان خستگی چشم، ورم ملتحمه و آب‌مشکی خیلی خوبه و خستگی به وجود اومده به وسیله کار با کامپیوتر رو از بین می‌برد.

مقاله دیگر :   همه چیز درباره کارت هوشمند سوخت و پاسخ به سوالات متداول

 

۸- عسل نفس بد بو رو درمان می‌کنه

 

بعضی از آدم‌ها نفس بدبویی دارن و وقتی که با بقیه حرف می‌زنند، موجب ناراحتی اونا می‌شن. واسه نابود کردن این مشکل می‌تونید از خواص معجزه‌آسای عسل بهره بگیره.
واسه جفت و جور دهن‌شویه با عسل به روش زیر عمل کنین:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل عسل

  • ۱/۸ قاشق غذاخوری دارچین

  • نصف پیمانه آب

مواد بالا رو با هم مخلوط کنین. بعد اونو بخورین تا نفستون بوی دارچین به خود بگیره.

۹- عسل، درمان قطعی خشکی پوسته

میلیون‌ها آدم در سراسر جهان از خشکی پوست رنج می‌برند. اگه کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی خشکی پوستتون رو برطرف نکرده، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب عسل و ماست کمک بگیرین. این دو ماده خوراکی رو با هم مخلوط کنین بعد اونو روی زانو، آرنج یا دیگه قسمت‌های خشک پوست بمالید. اجازه بدین مخلوط به مدت ۱۵ تا نیم ساعت بمونه و بعد اونو بشورید.

 

 

 

۱۰- عسل یه ردبول طبیعیه

 

از اونجا که عسل شامل گلوکز و فروکتوزه و این مواد با سرعت بالا در جریان خون جذب می‌شن، می‌توان از اون به عنوان یه ماده انرژی‌زا موقتی استفاده کرد.
خیلی از ورزشکاران و دونده‌های رشته ماراتون در طول تمرینات و مسابقات خود عسل میل می‌کنن.

۱۱- از عسل به عنوان ماده نگهدارنده میوه‌ها استفاده کنین

میوه‌های تابستونی مثل تمشک یا بلوبری رو می‌تونید در مخلوط آب و عسل تا چندین ماه تازه نگهدارین. واسه این منظور باید به نسبت یه به ۱۰، عسل و آب رو با هم مخلوط کنین. میوه‌ها رو درون شیشیه بریزین و این مخلوط رو روی اون بریزین.

۱۲- از عسل به‌عنوان چرب‌کننده لب استفاده کنین

در طول روزای سرد زمستونی خیلی از مردم لب‌هاشون ترک می‌خورد و باید اونا رو چرب نگه دارن. واسه اینکه خودتون یه چرب‌کننده طبیعی در خونه بسازین، پیشنهاد می‌کنیم روغن نارگیل، ویتامین E، روغن زیتون و عسل رو با هم مخلوط کنین و ترکیب بدست اومده رو روی لب‌ها بمالید.

۱۳- عسل شوره سر رو از بین می‌برد

واسه برطرف کردن شوره سر کافیه ترکیب ۹ به یه عسل و آب ولرم رو با هم مخلوط کرده و روی سر بذارین. سه ساعت بعد سرتون رو بشورید. پس از اون خارش کمتری حس می کنین و شوره کمتری هم تولید می شه.

این روند رو تا چندین هفته ادامه بدین.

۱۴- از عسل به عنوان کرم مو‌بر استفاده کنین

آب داغ و عسل رو با هم مخلوط کنین. اونو روی موهای زائد بدن بذارین و بعد با چوب بستنی یا کاردک پاک کنین.