تحصیل در دانشگاه های ارمنستان در بیست سال گذشته با استقبال تعدادی از دانشجویان ایرونی درخواست کننده تحصیل در بیرون مرز کشور قرار گرفته. نزدیکی ایروان به شهرهای مرزی ایران و هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور  دلیل شده تا تعداد خواهندگان ایرونی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های خوب ارمنستان زیاد شه.
مخصوصا در روزگاری که دلار نایاب شده، تحصیل ارزون قیمت نه فقط یه زور بلکه یه هنر واسه دانشجویان هستش.
دانشگاه های ارمنستان محدوده و همه نوع رشته ای در اون عرضه نمیشه. اما اگه می خواید با تحصیل در ارمنستان، ارز دانشجویی به قیمت دولتی بگیرین و پس از اون واسه  تحصیل به دانشگاه های مطرح جهان برید، این گفتار رو تا انتها با ما همراه باشین.

فواید تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان به نسبت تحصیل در اسکاندیناوی، تحصیل در اقیانوسیه و اروپا و حتی آمریکا، هیچ مزیتی نداره. یادگیری زبون ارمنی هم به دلیل نبود کارکرد اون در میدونای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، تاثیرگذاری زیادی واسه متعلمین نداشته و ارزش آکادمیک خاصی نداره. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعضی از دانشگاه های ارمنستان مثل دانشگاه دولتی ایروان، که سابقه زیادی در آموزش داره، با دانشگاه های جور واجور در سراسر جهان، قرارداد رد و بدل کردن دانشجو و فعالیتای مشترک تحقیقاتی در بخشای جور واجور علمی داشته که این بستر خوبی واسه دانشجویانیه که قصد پیدا کردن سکوی پرتاب واسه  تحصیل و تحقیق در دانشگاه های مطرح جهان دارن.

در واقع تحت برنامه دانشجوی تبادلی یا همون exchange student شما میتونین یه ترم تحصیلی رو در دانشگاه های طرف قرارداد دانشگاه های ارمنی تحصیل کرده و نمرات پاس شده رو در کارنامه تحصیلی دانشگاه مبدا در ارمنستان ثبت کنین. البته معمولا هزینه های اخذ ویزای کشور ثانی و هزینه های تحصیلی به وسیله دانشجو پرداخت میشه. هزینه های  تحصیلی در خیلی از رشته های هنری و موسیقی و علوم انسانی و بعضی وقتا فنی و مهندسی در ایروان، ارزون تر از کشورای بلوک شرق اروپا و حتی جنوب شرق آسیا مثل فیلیپین و تایلند بوده، پس تحصیل در دانشگاه های معتبر ارمنستان به خصوص در رشته های پر طرفدار و محبوب فنی و مهندسی میتونه ادامه راه شما رو واسه ورود به مقاطع بالا تحصیلی در  دانشگاه های مطرح جهان زیاد کنه.

تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان

 

 

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان، مخاطب زیادی داره.
اما موضوع اینجاس که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران براساس ارزشیابی هرساله مقصدهای تحصیلی ایرانیان در بخش پزشکی، براساس معیارهای کمی و کیفی، نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها اقدام می کنه که هنوز هیچ دانشگاه ارمنی نتونسته س موافقت وزارت بهداشت کشورمون واسه تایید راه و روند و کیفیت تحصیلی براساس معیارهای سخت آموزش پزشکی در ایران رو اخذ کنه.

نبود تایید دانشکده های پزشکی دانشگاه های ارمنستان به وسیله وزارت بهداشت ایران به این معنی نیس که اصالتا، این دانشگاه ها در دنیا بی اعتباره. اما نتونسته معیارهای وزارت بهداشت کشورمون رو جلب کنه.
پس تحصیل در این دانشگاه ها، شما رو به ارزشیابی و معادلسازی مدرک تحصیلی پزشکی در ایران جهت نداده و جواز تاسیس مطلب به شما نمیده. از طرفی، تحصیل در دانشکده های پزشکی ارمنستان، چون مورد تایید وزارت بهداشت نیس، ارز دانشجویی به دانشجویان ایرونی به اندازه دولتی پرداخت نمی شه.

تحصیل دندونپزشکی در دانشگاه های  ارمنستان 

مقاله دیگر :   معرفی شاخه های مختلف رشته زبان انگلیسی در دانشگاه های ایران

توجه کنین که دوره های منتهی به درجه دکتری دندونپزشکی و نه تکنسینی امور دهن و دندون در دانشکده های پزشکی ارمنستان، به وسیله وزارت بهداشت ایران ارزشیابی کیفی شده و این وظیفه در اختیار وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری ایران نیس.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ کدوم از دانشکده های دندونپزشکی ارمنستان موافقت نامه وزارت بهداشت رو اخذ نکرده  است. پس از تحصیل در این دانشکده ها اگه خواهان به کار گیری امتیازات مادی و الهی مدرک در ایران هستین، دوری کنین.

تحصیل رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه های ارمنستان

دانشگاه های ارمنستان بر خلاف رشته های پزشکی، گزینه های خوب و ارزانی واسه تحصیل در رشته های موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، رشته های علوم انسانی مثل مدیریت و بازاریابی و اقتصاد و هم اینکه خیلی از رشته های فنی و مهندسی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی متالوژی، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایعه. ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که واسه تحصیل در این رشته ها، شما گزینه های بهتری در آسیا و اورپا دارین. مثلا تحصیل در این رشته ها در بهترین دانشگاه های نروژ به زبون انگلیسی مجانیه و واسه تحصیل در این رشته ها در مقطع دکترا در سوئد و فنلاند و آلمان، بورس تحصیلی هم دریافت میکنه.

در حالی که تحصیل در کلیه رشته های فنی و مهندسی دانشگاه های ارمنستان به صورت غیر بورس بوده و دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابته و بورسی معمولا به دانشجویان تعلق نمیگیره. اگه به دنبال تحصیل در دانشگاه های فنی و مهندسی ایروان هستین، جدیدترین وضعیت ارزشیابی دانشگاه مورد نظر رو از اداره کل علم آموختگان وزارت علوم استعلام کنین. دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه کومیتاس ایروان از مقصدهای تحصیلی اصلی ایرانیان در این کشور قشنگتر و تاریخی اروپا هستش.

  • Yerevan State University   فقطً رشته زبون و ادبیات ارمنی
  • Yerevan Komitas State Conservatory  فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

 

 

  • Armenian State Agrarian University

 

 

  • “European Regional Educational Academy” Foundation

 

  • National academy of Sciences of Armenia

 

 

  • State Engineering University of Armenia

 

  • Yerevan State Academy of Fine Arts   فقط” رشته های وابسته به هنر
  • Yerevan State Linguistic University After V.Brusov   فقطً در رشته های علوم انسانی
  • Yerevan state University   غیر از رشته زبون و ادبیات ارمنی

 

  • Yerevan State University of Architecture and construction

 

نکته ای که باید درباره تحصیل در دانشگاه های ارمنستان بدونین اون هستش که بعضی از رشته ها فقط به زبون ارمنی و بعضی به زبون انگلیسی ارائه میشه. اما مدرک آیلتس یا تافل واسه دریافت ادمیشن نیاز نیس و شما می تونین دوره های آمادگی تحصیلی رو در دانشگاه مقصد طی کنین. واسه دریافت ارز دانشجویی جهت تحصیل در دانشگاه های ارمنستان، ویزای تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل دانشگاه ارمنی، ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان الزامیه. این مدارک رو باید در سامانه نشا آپلود کرده تا معرفی نامه به بانک دریافت کنین.

اگه خواهان تحصیل در دانشگاه های ارمنستان هستین و با پرسشی روبرو شدید،‌ سوالات خود رو با ذکر رزومه ای بفرستین تا بررسی شه.