بهترین زبان های برنامه نویسی که می توانید برای توسعه وب استفاده کنید (2023)

در این مقاله، بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب را بررسی می کنیم. توسعه وب یک زمینه وسیع با فرصت های زیادی است. دائماً در حال تغییر است و پتانسیل زیادی برای رشد شغلی ارائه می دهد. برای اینکه یک توسعه دهنده وب باشید، باید حداقل یک زبان برنامه نویسی را به خوبی درک کنید.

با این حال، نوع زبان برنامه‌نویسی که یک توسعه‌دهنده استفاده می‌کند اغلب به انواع توسعه و جنبه‌های خاص پروژه و همچنین به ترجیح توسعه‌دهنده بستگی دارد. بیایید به برخی از عواملی که باید هنگام تصمیم‌گیری برای یادگیری زبان‌هایی برای توسعه وب در نظر بگیرید، نگاه کنیم.

  1. زبان های برنامه نویسی چیست؟
  2. انواع مختلف زبانهای برنامه نویسی
  3. نیازهای مختلف به زبان‌های متفاوتی نیاز دارند
  4. 8 مورد از بهترین زبانهای برنامه نویسی برای سال 2023
  5. از کدام زبانهای برنامه نویسی برای مبتدیان استفاده بهتر است؟
  6. نتیجه گیری

معرفی سایت: آیا رسانه های اجتماعی به کسب و کار طراحی وب سایت شما آسیب می زند؟

زبان های برنامه نویسی چیست؟

زبان‌های برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از قوانین هستند که ساختاری برای برنامه‌نویسی رایانه فراهم می‌کنند. آنها برای ایجاد دستورالعمل های خاصی استفاده می شوند که می توانند توسط یک ماشین، معمولاً یک کامپیوتر، اجرا شوند. از زبان های برنامه نویسی می توان برای ایجاد برنامه هایی برای حل مسائل خاص یا بیان الگوریتم ها استفاده کرد.

برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای کارهای خاص طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر همه‌منظوره هستند. به عنوان مثال، SQL یک زبان دامنه خاص است که برای جستجو در پایگاه‌های داده استفاده می‌شود، در حالی که پایتون یک زبان همه منظوره است که می‌تواند برای طیف وسیعی از وظایف استفاده شود.

انواع مختلف زبان های برنامه نویسی

به‌خاطر زمینه، اجازه دهید بگوییم که زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌توان بر اساس هدف، سطح انتزاع و نحوشان به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد. با این حال، بسیاری از آن – مانند برنامه نویسی سطح پایین و برنامه‌نویسی رویه‌ای — وقتی نوبت به برنامه‌نویسی وب مدرن می‌رسد، چندان مورد توجه ما نیست، بنابراین ما فقط بر روی گروه‌های خاص تمرکز خواهیم کرد.

انواع اصلی زبان های برنامه نویسی به شرح زیر است.

زبان های همه منظوره

زبان‌های همه منظوره برای استفاده برای طیف وسیعی از وظایف طراحی شده‌اند. نمونه‌هایی از زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره عبارتند از C++، جاوا، پایتون، و این روزها حتی جاوا اسکریپت.

زبان های مخصوص دامنه

زبان‌های مخصوص دامنه برای استفاده برای کارهای خاص طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، SQL یک زبان دامنه خاص است که برای جستجو در پایگاه داده استفاده می شود، در حالی که HTML یک زبان دامنه خاص است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود.

زبان های نشانه گذاری

زبان‌های نشانه‌گذاری برای ایجاد اسنادی که حاوی داده‌های ساختاریافته هستند استفاده می‌شوند. زبان های نشانه گذاری به تنهایی قابل اجرا نیستند، اما می توان از آنها برای ایجاد اسنادی استفاده کرد که توسط برنامه های دیگر اجرا شوند. نمونه‌هایی از زبان‌های نشانه‌گذاری عبارتند از HTML، XML، و JSON (به این نکته توجه کنید، اما اجازه دهید این دسته‌بندی را ادامه دهیم).

زبان های کامپایل شده و تفسیر شده

علاوه بر این، زبان های برنامه نویسی را می توان به عنوان کامپایل شده یا تفسیر طبقه بندی کرد.

زبان‌های کامپایل‌شده به کد ماشین تبدیل می‌شوند که می‌تواند مستقیماً توسط رایانه اجرا شود. نمونه هایی از زبان های کامپایل شده عبارتند از C++ و Java.

زبان‌های تفسیر شده به کد ماشین تبدیل نمی‌شوند، اما توسط یک مفسر اجرا می‌شوند. نمونه هایی از زبان های تفسیر شده عبارتند از JavaScript و Python.

زبان های اسکریپت

به عنوان یک دسته اضافی و مفید، زبان های برنامه نویسی برای خودکارسازی وظایف طراحی شده اند. آنها اغلب برای نوشتن کدهایی استفاده می شوند که با سایر برنامه های نرم افزاری تعامل دارند. برای مثال، ممکن است از یک اسکریپت برای خودکارسازی فرآیند ایجاد یک حساب کاربری جدید در یک برنامه وب استفاده شود.

نمونه‌هایی از زبان‌های برنامه‌نویسی عبارتند از Bash، PERL، و PowerShell.

خلاصه جدول انواع زبان های برنامه نویسی

نوع هدف عمومی مخصوص دامنه زبان نشانه گذاری کامپایل شده تفسیر شد
باش بله نه نه نه بله
CSS نه نه نه نه بله
C++ بله نه نه بله نه
برو بله نه نه بله نه
HTML نه نه بله نه بله
JSON نه نه بله نه بله
جاوا اسکریپت بله نه نه نه بله
PHP بله نه نه نه بله
پایتون بله نه نه نه بله
TypeScript بله نه نه نه بله
SQL نه بله نه نه بله
XML نه نه بله نه بله

نیازهای مختلف به زبان های متفاوتی نیاز دارند

هیچ بهترین زبان برنامه نویسی وجود ندارد که همه نیازها را برآورده کند. زبان های برنامه نویسی مختلف برای کارهای مختلف مناسب تر هستند. یک توسعه‌دهنده برای اتخاذ بهترین تصمیم باید کار را ارزیابی کند.

به عنوان مثال، زبان‌هایی مانند PHP یا Python برای توسعه صفحات وب پویا که توسط سرور پشتیبانی می‌شوند مناسب هستند، در حالی که جاوا اسکریپت در ابتدا برای توسعه کد سمت مشتری برای یک وب‌سایت یا برنامه وب ساخته شده بود. اما همانطور که خواهیم دید، همه چیز کمی تغییر کرده است.

پشته کامل

تا همین چندی پیش، یک ترکیب قاتل از PHP برای کد سمت سرور و جاوا اسکریپت برای کد سمت کلاینت استفاده می کرد، زیرا این بهترین هر دو جهان را به شما می دهد: طبیعت پویا PHP برای سرور- کد جانبی و انعطاف‌پذیری و ماهیت رویداد محور جاوا اسکریپت برای کد سمت سرویس گیرنده.

با این حال، این روزها رویکرد رایج تر استفاده از جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت برای کد سمت سرور و سمت سرویس گیرنده است (به اصطلاح الگوی جاوا اسکریپت همه جا) که می تواند پایگاه کد و نگهداری را ساده کند، همانطور که شما در درجه اول با یک زبان سر و کار داریم. این کار توسط چارچوب‌هایی مانند Node.js و کتابخانه‌هایی مانند React، امکان‌پذیر است. Angular و Vue.js.

برای واضح بودن، پشته به اصطلاح “پر” شامل ترکیب پشتیبان (سمت سرور) با قسمت جلویی (سمت مشتری) است.

جمستک

یک روش حتی پیشرفته تر، رفتن به بدون سرور است. این اساساً شامل نوشتن وب‌سایت‌های جاوا اسکریپتی است که به کد سمت سرور نیاز ندارند، و برای تعامل بیشتر به APIها – مانند احراز هویت، پایگاه‌های داده بی‌درنگ، و موارد دیگر تکیه می‌کنند.

این رویکرد “Jamstack” نامگذاری شده است: JavaScript + API + Markup.

از جمله موارد دیگر، Jamstack کارهای زیر را انجام می دهد:

  • این مدیریت را ساده می کند. عمدتاً نیازی به ارتقاء، وصله، نگهداری و حتی پرداخت هزینه برای سرورها نیست.
  • این در دسترس بودن را افزایش می دهد. دلیلش این است که شما اساساً با نسخه‌های مدرن فناوری وب قدیمی (HTML، CSS و جاوا اسکریپت) کار می‌کنید، که باعث می‌شود وب‌سایت بارگیری فوق‌العاده سریع، برای ذخیره‌سازی مناسب باشد، در حالی که گسترش و توزیع آن را در شبکه های تحویل محتوا در سراسر جهان.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به:

مراجعه کنید

در پایان روز، مهم است که توجه داشته باشید که هیچ رویکرد یکسانی برای برنامه نویسی وجود ندارد، بنابراین حتی اگر شما یک جک از همه معاملات نباشید، مطمئناً در نهایت یاد خواهید گرفت و استفاده از یک بیت از این با یک بیت از آن.

8 مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی برای سال 2023

دنیای زبان های برنامه نویسی وسیع است و همیشه در حال تکامل است. همراهی با جدیدترین و بهترین ها می تواند سخت باشد، به خصوص زمانی که تازه شروع کرده اید. در اینجا هشت مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2023 آورده شده است.

در نظر بگیرید که هر زبانی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. برای مثال، اگر نیاز به ایجاد یک برنامه وب پیچیده دارید، می‌خواهید از زبانی استفاده کنید که مقیاس‌پذیری آن آسان باشد و دارای اکوسیستم بزرگی از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها باشد.

از سوی دیگر، اگر فقط یک وب‌سایت ساده ایجاد می‌کنید، ممکن است بتوانید از زبان کمتر پیچیده‌تر استفاده کنید. در صورت امکان، سعی کنید زبانی را انتخاب کنید که در دراز مدت با آن راحت باشید و زندگی شما را آسان‌تر کند.

HTML

HTML5 logo
زبان نشانه گذاری HyperText (HTML) زبان نشانه گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات وب است. در کنار CSS و جاوا اسکریپت، این یکی از سه فناوری اصلی شبکه جهانی وب است. HTML آسان برای یادگیری است و دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی است. این یک انتخاب خوب برای مبتدیان و همچنین توسعه دهندگان با تجربه است.

HTML برای ساختار محتوا استفاده می‌شود و برای ایجاد صفحات وب، از جمله صفحات پویا (در صورت استفاده در ترکیب با PHP، ASP، Python) یا موارد دیگر (برای سایت‌های ثابتی که فقط از CSS و جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند) ضروری است.

مزایا:

  • یادگیری آسان
  • گستره وسیعی از برنامه ها
  • استاندارد W3C

معایب:

  • این یک زبان برنامه نویسی کاملاً نیست
  • مقیاس‌سازی آن ممکن است دشوار باشد (با بزرگ‌تر شدن یک پروژه و به دلیل عدم مدولار بودن آن، مدیریت پایگاه کد می‌تواند دست و پا گیر شود؛ اگرچه در هنگام استفاده از اجزای وب)
مقاله دیگر :   دلایل انتخاب اجاره آپارتمان مبله در تهران

منابع:

CSS

CSS3 logo
برگ‌های سبک آبشاری (CSS) یک زبان شیوه نامه است که برای توصیف ارائه یک سند نوشته شده استفاده می‌شود. در HTML یا XML. از CSS برای استایل دادن به تمام عناصر HTML، از جمله طرح‌بندی، رنگ‌ها و فونت‌های سند استفاده می‌شود.

یادگیری CSS آسان است و دارای طیف گسترده ای از برنامه ها است. این یک انتخاب خوب برای مبتدیان و همچنین توسعه دهندگان با تجربه است.

مزایا و معایب تقریباً مشابه HTML است.

منابع:

جاوا اسکریپت

The unofficial JS logo
جاوا اسکریپت (اغلب به اختصار JS نامیده می شود) سطح بالایی است ، زبان برنامه نویسی تفسیر شده است. برای ایجاد صفحات وب تعاملی استفاده می شود.

جاوا اسکریپت توسط برندان ایچ در سال 1995 اختراع شد و از آن زمان به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در وب تبدیل شده است.

مزایا:

    • گستره وسیعی از برنامه ها
    • حتی می تواند برای برنامه نویسی برنامه های کاربردی با Node.js

استفاده شود

  • پویا و انعطاف پذیر
  • استاندارد W3C

معایب:

  • مشکلات سازگاری مرورگر
  • در حالی که یادگیری خود زبان ممکن است سخت نباشد، جاوا اسکریپت مدرن با ابزار Node.js مناسب، ترانسپایلرها و غیره، می‌توانند حداقل چیزی را پیچیده‌تر کنند (به نام «خستگی جاوا اسکریپت”)

منابع:

کتاب‌ها:

PHP

The PHP logo
PHP: پیش پردازنده Hypertext (PHP) یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است. برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود. کد PHP بر روی سرور اجرا می شود و نتایج به مرورگر ارسال می شود.

PHP یک نرم افزار رایگان و متن باز است که تحت مجوز PHP منتشر شده است، همچنین اولین بار در سال 1995 منتشر شد. سپس، PHP به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور تبدیل شده است و میلیون ها وب سایت از جمله ویکی پدیا و فیس بوک از آن استفاده می کنند.

مزایا:

  • یادگیری آسان
  • گستره وسیعی از برنامه ها
  • عملکرد خوب

معایب:

  • محبوبیت آن در حال کاهش است
  • به شدت محدود به توسعه وب است

منابع:

C#

The C sharp logo
C# (تلفظ “C sharp”) یک برنامه همه منظوره و سطح بالا است، زبان برنامه نویسی چند پارادایم ایجاد شده توسط مایکروسافت. برای ایجاد برنامه های دسکتاپ و وب استفاده می شود. سی شارپ شبیه به ++C است، اما دارای برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مجموعه ابزاری است که توسط مایکروسافت ارائه شده است (مانند Visual Studio) که باعث ایجاد تجربه توسعه دهنده بهتر.

C# برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد. و به عنوان یک زبان برنامه نویسی شی گرا (OOP) چند منظوره، حتی می توان از آن برای توسعه بازی ها استفاده کرد! بنابراین اگر نمی‌خواهید توسعه وب خود را محدود کنید، C# ممکن است برای شما مناسب باشد.

مزایا:

  • یادگیری نسبتاً آسان، به دلیل ابزار ساده و کاملاً متمرکز آن (در مقایسه با جاوا اسکریپت)
  • عملکرد خوب
  • گستره وسیعی از برنامه ها

معایب:

  • تدوین ممکن است گردش کار شما را کند کند
  • به اندازه زبان های دیگر محبوب نیست

منابع:

TypeScript

The TypeScript logo
TypeScript ابر مجموعه ای از جاوا اسکریپت است که بررسی نوع استاتیک را اضافه می کند. TypeScript به جاوا اسکریپت کامپایل شده است، بنابراین می تواند در هر مرورگر یا محیط جاوا اسکریپت اجرا شود.

اما این یک ساده سازی بیش از حد است که واقعاً عدالت را برای TypeScript رعایت نمی کند. TypeScript گردش کار توسعه برنامه های کاربردی وب و کار با مدیریت پروژه ها را به طور کلی بهبود می بخشد.

TypeScript نیز توسط مایکروسافت ایجاد شد و اولین بار در سال 2012 منتشر شد. در سال های اخیر در میان توسعه دهندگان frontend (به ویژه آنهایی که از Angular، React و Vue.js استفاده می کنند) محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است.

مزایا:

  • کیفیت کد را بهبود می بخشد
  • می توان با کتابخانه های جاوا اسکریپت استفاده کرد

معایب:

  • به یک مرحله ساخت نیاز دارد (که می تواند به صورت خودکار در خط لوله تبدیل شود)
  • در ابتدا ممکن است درک آن کمی دشوار باشد

منابع:

پایتون

The Python logo
Python یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد، سطح بالا و تفسیر شده است که توسط Guido van Rossum در سال 1991 ایجاد شد. Python به دلیل داشتن آن شناخته شده است. نحو ساده و خوانایی برای ایجاد برنامه های کاربردی وب، محاسبات علمی، هوش مصنوعی (AI) و موارد دیگر استفاده می شود.

همچنین، مانند سی شارپ، پایتون یک زبان چند منظوره است که می‌تواند دری را فراتر از توسعه وب باز کند، مخصوصاً در زمینه‌های علم داده و هوش مصنوعی.

مزایا:

  • یادگیری آسان
  • کد قابل خواندن و نگهداری
  • گستره وسیعی از برنامه ها

معایب:

  • می تواند کند باشد
  • به اندازه سایر زبان ها برای توسعه وب محبوب نیست

منابع:

برو

The Go logo
Go (اغلب به عنوان “Golang” نامیده می شود) یک زبان برنامه نویسی رایگان و منبع باز است که در Google در سال 2009 ایجاد شد. Go یک زبان برنامه نویسی است زبانی تایپ شده و کامپایل شده ایستا که شبیه یک زبان پویا است. برای ایجاد برنامه های کاربردی وب، سیستم های توزیع شده و موارد دیگر استفاده می شود.

Go یک زبان نسبتا جدید است، اما در سال های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است. به ویژه در میان توسعه دهندگانی که از پس زمینه یونیکس یا لینوکس می آیند بسیار محبوب است.

مزایا:

  • زمان کامپایل سریع
  • عملکرد خوب
  • یادگیری آسان

معایب:

  • به اندازه زبان های دیگر محبوب نیست
  • ابزار محدود

منابع:

از کدام زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان استفاده بهتر است؟

بسیار خوب، بنابراین شما از قبل یک نمای کلی از زبان های برنامه نویسی اصلی برای توسعه وب دارید. اما کدامیک را باید به عنوان مبتدی انتخاب کنید؟

چند نکته وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر بگیرید:

  • بازار کار برای زبانی که می خواهید یاد بگیرید چگونه است؟
  • آیا یادگیری زبان آسان است؟
  • روی چه نوع پروژه هایی کار خواهید کرد؟
  • آیا باید بیش از یک زبان برنامه نویسی بدانید؟

اگر تازه شروع کرده اید، HTML، CSS و جاوا اسکریپت یک نقطه شروع اساسی هستند، زیرا دانستن این سه زبان برای هر توسعه دهنده وب ضروری است و یادگیری آنها نسبتاً آسان است. و همانطور که دیدیم، HTML برای ساختار محتوا در یک صفحه وب استفاده می شود، در حالی که از CSS برای استایل دادن به آن محتوا و جاوا اسکریپت برای افزودن تعامل استفاده می شود.

زبان های برنامه نویسی فراتر از اصول اولیه

وقتی با این سه زبان احساس راحتی کردید و می‌خواهید در قسمت پشتیبان جستجو کنید، می‌توانید زبان‌های تخصصی‌تری مانند PHP، Python و Go یا حتی C# را یاد بگیرید. این زبان ها به شما کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد و ظاهر وب سایت یا برنامه شما می دهند.

به‌علاوه، اگر می‌خواهید مشتریان بالقوه خود را فراتر از توسعه وب نگه دارید، یادگیری پایتون ایده خوبی است، زیرا نه تنها یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها، بلکه یکی از ساده‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است. علاوه بر این، پایتون در زمینه های مختلفی مانند علم داده، یادگیری ماشین و موارد دیگر استفاده می شود. بنابراین می توانید از مهارت های خود به روش های مختلف استفاده کنید.

یا، دوباره، ممکن است فقط جاوا اسکریپت را در همه جا اجرا کنید!

برای داشتن منابع فراوان در مورد همه این زبان‌ها، از جمله دسترسی به کتابخانه و کتاب‌های عظیم، محتوای تازه هفتگی، اشتراک را در نظر بگیرید. SitePoint Premium Library (قیمت). و در اینجا چند نکته برای یادگیری سریعتر زبان های برنامه نویسی وجود دارد.

نتیجه گیری

وقتی نوبت به تصمیم گیری می شود که بهترین زبان برنامه نویسی برای توسعه وب کدام است، پاسخ آسانی وجود ندارد. زبان های مختلف برای مقاصد مختلف مناسب تر هستند، بنابراین بهترین زبان برای شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. با این حال، برخی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب در سال 2023 عبارتند از HTML، CSS، JavaScript و TypeScript، PHP و Python. اگر تازه شروع کرده اید، بهتر است ابتدا یکی از این زبان ها را یاد بگیرید.

همانطور که گفته شد، یادگیری چندین زبان مهم است تا بتوانید برای هر موقعیتی آماده باشید. هرچه زبان‌های بیشتری بلد باشید، مجهزتر خواهید بود تا از عهده هر کاری برآیید.

مهم نیست چه زبانی را برای یادگیری انتخاب می کنید، مهم ترین چیز این است که به تمرین و گسترش مهارت های خود ادامه دهید. دنیای توسعه وب به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین مهم است که کنجکاو و به روز بمانید. هرچه بیشتر بدانید، مجهزتر خواهید بود تا وب‌سایت‌های شگفت‌انگیزی بسازید که مردم دوستش داشته باشند.

منبع: https://ifmee.ir/آیا-رسانه-های-اجتماعی-به-کسب-و-کار-طراحی/