اپلیکیشن

اپلیکیشن چیست؟

درابتدا اپلیکیشن ها به منظور سرگرمی و بازی برای مخاطبان ارائه شدند. اپ ها انواع بازی ها و برنامه های ساده کاربردی را ارائه می کردند. اما به مرور زمان و با تغییر نیاز جهان و کاربران، روند طراحی و ساخت اپلیکیشن نیز تغییر پیدا کرد.

توسعه دهندگان با توجه به نیازهای عمومی مردم از جمله ورزش ،تغذیه، خرید کردن و … شروع به ساخت اپلیکیشن  به صورت هدفمندتر کردند تا این نیازها را به صورت عالی پاسخ دهند. از این رو اپلیکیشن های حرفه ای تر و پیچیده تر وارد بازار شدند.

حالا امروزه اپلیکیشن ها در هم جا حضور دارند از گوش های موبایل گرفته تا وسایل حمل و نقل و حتی در خانه. بسیاری از این اپلیکیشن ها برای سهولت کارهای روزانه مورد استفاده قرار می گیرند که از محبوبیت بالایی برخوردارند.

در چه سیستم عاملی اپ ها استفاده می شوند؟

در گذشته چیزی به نام سیستم عامل وجود نداشت و اپلیکیشن ها فقط قابلیت برقراری تماس را می دادند اما با پیشرفت تکنولوژی برخی از امکانات و ابزارهای رفاهی نیز اضافه شدند.

علاوه بر این با افزایش استفاده از موبایل کارشناسان تصمیم گرفتند برای ساخت اپلیکیشن های مختلف اقدام کنند اما محیط مناسبی برای این کار وجود نداشت.

دو شرکت مهم سیمبین و جاوا محیط مناسبی برای اجرای اپلیکیشن ها فراهم کردند که نتیجه آن به وجود آمدن سیستم عامل های مناسب برای موبایل بود.

اما کار به اینجا ختم نشد با پیدا شدن دوربین های دیجیتالی در موبایل و لمسی شدن گوشی های همراه تحولی عظیم در محیط های اپ به وجود آمد و دیگر جاوا و سیمبین حرفی برای گفتن نداشتند.

از این رو سیستم عامل های اندروید و ios ظاهر شدند و با آپدیت های مکرر نسخه های قبلی خود را بهبود بخشیدند.

شاید گفت یکی از رموز موفقیت این سیستم عامل ها همین آپدیت های مکرر است. این دو سیستم عامل که از کمپانی های گوگل و اپل در سال 2007 و 2008 وارد بازار شدند تا به اکنون رقیب جدی نداشته اند.

تفاوت اندروید و IOS در چیست؟

شرکت گوگل و اپل دو غول بزرگ که با رقابتی تنکاتنگ سهم بازارهای جهانی را از آن خود کرده اند هر بار دستاوردهای جدیدی را به بازار عرضه می کنند. در حالی که در بسیاری از شرکت های فعال در زمینه فن آوری از سیستم عامل اندرید استفاده می کنند شرکت اپل با ارائه محصولات مختلف توانسته سهم بیشتری از بازار را بگیرد.

تفاوت های اصلی اندروید و IOS

  •  از لحاظ رابط کاربری

سیستم عامل IOS از لحاظ رابط کاربری ساده اما کاربردی است بطوری که همه افراد جامعه می توانند با آن کار کنند.

این در حالی است که رقیب آن سیستم عامل اندروید بیشتر بر روی انعطاف پذیری سیستم عامل تمرکز داشته و کدهای اندروید را به صورت متن باز ارائه کرده است. از این رو شرکت های مختلف می توانند این سیستم عامل را برای خودشان شخصی سازی کنند.

  • انتقال اطلاعات

اپل فیلترهای امنیتی قوی و سنگینی بر روی IOS قرار داده که انتقال اطلاعات از طریق این دستگاه به دستگاه هایی به غیر از محصولات این شرکت بسیار مشکل است. حتی برای انتقال فایل های شخصی خود از کامپیوتر  به محصولات اپل با مشکل مواجه هستید. در عوض سیستم عامل اندروید به راحتی این کار را انجام میدهد. حتی در سیستم های اندروید می توانید از طریق انتقال فایل APK اپلیکیشن های مورد را نظر را جابه جا کنید. البته همین جا باید یادآوری کنم که در ارسال فایل های چند رسانه ای سیستم Airdrop اپل قادر است در ظرف چند ثانیه حجم زیادی از فبلم و عکس ها را جا به جا کند.

  •  امنیت

از لحاظ امنیت و شخصی سازی سیستم عامل IOS بهتر عمل کرده و شما باید حتماً اپل آیدی داشته باشید تا بتوانید از خدمات و سرویس های اپل استفاده کنید. شاید این یک نقطه ضعف هم باشد زیرا در صورت گم شدن یا فراموش شدن اپل آیدی ممکن است زمانی که نیاز باشد دوباره دستگاه شروع به کار کند امکان استفاده از دستگاه وجود نداشته باشد. اما سیستم های اندروید پسوردها و اطلاعات شما را در سرویس های جی میل ذخیره و نگهداری می کند که از نظر امنیتی، امنیت پایین تر دارد اما دسترسی به آن در مواقع لزوم راحت تر است.

اپلیکیشن

نکات مهم برای طراحی اپلیکیشن‌ فروشگاهی

برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی حرفه ای شما باید یک سری استاندارد ها را رعایت کنید. این استاندارد ها هستند که درصد موفقیت اپلیکشن شما را چند برابر حالت عادی بالا می برند. به همین منظور ما قصد داریم نکاتی که برای طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی حرفه ای لازم است را برای شما شرح بدهیم.

 

1- سرعت لودینگ اپلیکیشن

زمانی که اپلیکیشن شما شروع به اجرا شدن می کند، باید یکسری فایل برای شروع کار خود لود و بارگیری کند همین امر باعث کندی سرعت لودینگ می شود. یکی از راه های کاهش سرعت کم کردن حجم فایل های موجود است اما مهم ترین مساله نوع زبان برنامه نویسی اپ می باشد که بسیار می تواند بر روی سرعت اثر گذار باشد به صورت کلی اپلیکیشن هایی که با سیستم نیتیو برنامه نویسی شده باشند از نظر سرعت بسیار بالا و قدرتمند هستند. شاید ندانید اما سرعت بالا برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و یا هر اپ دیگر بسیار حیاتی است زیرا در صورت تاخیر زیاد در اپ کاربران به سرعت اپلیکیشن را ترک می کنند. برای درک بهتر این موضوع مقاله بهترین ویژگی های ساخت اپلیکیشن اندروید و ios کامل این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

2- داشتن سرور قدرتمند

بسیاری از افراد برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی خود از هاست استفاده می کنند اما باید همین جا یاد آوری کنم در صورت استفاده از یک سرور قوی سرعت باز شدن اپ نسبت به هاست بسیار بالا می رود. علاوه بر این پشتیبانی قوی از اپ شما به شما برای عملکرد بهتر اپلیکیشن کمک می کند و سرعت اجرای دستورالعمل ها را نیز افزایش می دهد.

3- انتخاب سایز فونت مناسب

نامناسب بودن سایز فونت و یا استفاده بیش از حد از فونت های بزرگ در اپ باعث می شود چشم ببیننده خسته شود و کاربر محیط اپلیکیشن را به سرعت ترک کند.

4- ایجاد رابط کاربری حرفه ای

باید در ساخت اپلیکیشن فروشگاهی تمام تلاش خود را بکار ببندید که کاربر احساس راحتی داشته باشد. از جمله تاجایی که ممکن است دریافت ازلاعات از کاربر را به حداقل برسانید. مثلاً اطلاعات غیر ضروری کم اهمیت را طلب نکنید (کد پستی، آدرس محل کار و…) بهتر است از Validation ها استفاده کنید. این کار باعث می شود بدون کوچکترین خطا اطلاعات مورد نظرتان را دریافت کنید.همچنین باید محیط اپ کاملاً ساده و قابل فهم برای کاربر باشد و به راحتی بتواند با اپ ارتباط برقرار کند. . باید کاربران بدون گذراندن آموزشی بتوانند با اپلیکیشن کار کنند و از قسمت های مختلف آن به درستی استفاده کنند. در یک رابط کاربری حرفه ای باید بین مفاهیم و ظاهر برنامه به صورت عالی تناسب برقرار شده باشد.

مقاله دیگر :   دانلود آهنگ ساقی از مهیار ( خرابم بدجور دستاتو میخوام ساقی )

5- استفاده ی مناسب از تصاویر

استفاده ار افکت های پیچیده و شلوغ علاوه بر پرت کردن حواس کاربر اپلیکیشن شما را از نظر نرم افزاری سنگین می کند. بهترین راه حل برای نمایش مطالب مهم اسستفاده از تصاویر است. تحقیقات نشان داده است کاربران تصاویر را بیشتر از متون ترجیح می دهند. از این رو بهتر است مطالب خود در اپلیکیشن را به شکل تصویر نمایش دهید.

6- در نظر گرفتن هدف در ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و کاربران

برای طراحی و ساخ اپلیکیشن فروشگاهی ابتدا باید به چند پرسش مهم با دقت و وسواس پاسخ داد؟

  • چه کسی از اپ احتمال دارد استفاده کند؟
  • جایگاه اجتماعی بیشتر استفاده کنندگان در جامعه کجاست؟
  • انتظارات او از اپ چیست؟
  • چه نیازی از کاربران و در چه سطحی برآورده می شود؟
  • اپلیکیشن چه کمکی به آنها می کند؟

مثلاً در طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی باید ظاهر اپ رسمی و دارای بخش بندی های منظم باشد علاوه بر این رابط کاربری آسان و راحت داشته باشد تا افراد را به خود جلب کند. برخلاف اپلیکیشن های بازی و سرگرمی که می تواند از رنگ بندی های مختلف و گرافیک پیچیده استفاده کنند اپ های فروشگاهی باید ساده تر و منظم تر باشند.

7- داشتن حجم مناسب

یکی دیگر از ویژگی های ساخت اپلیکیشن که آن را از بقیه اپ ها متمایز می کند داشتن حجم مناسب است. یک اپلیکیشن فروشگاهی با داشتن حجم مناسب به راحتی می تواند لود شود و سرعت لودینگ آن کاهش می یابد همچنین کاربران زیادی ترغیب می شوند که آن را دانلود کنند. خود شما چند بار به خاطر نداشتن فضای کافی از دانلود یک اپلیکیشن صرف نظر کرده اید؟ این موضوع در عین سادگی مهم است.

اپلیکیشن

بخش پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان را تقویت کنید

یک صفحه تماس در سایت خود ایجاد کنید که راه‌های مختلف برقراری ارتباط با شما را نشان دهد. برای کمک به کاربران برای دریافت پاسخ فوری، یک صفحه پرسش و پاسخ به وب‌سایت خود اضافه کنید. مهم‌تر از همه، هنگامی که مشتریان با شما تماس می‌گیرند، به سرعت پاسخ دهید. از قابلیت‌های چت آنلاین غافل نشوید. سعی کنید ساعات پاسخگویی و پشتیبانی حداکثری داشته باشید.

گزینه‌های پرداخت متنوع داشته باشید

درست یا غلط هنوز عده‌ای از خریداران اینترنتی، ترجیح می‌دهند هزینه خرید محصول را درب منزل و پس از دریافت محصول و اطمینان از صحت آن پرداخت کنند. اگر امکان عملیاتی پیاده‌سازی پرداخت در محل را دارید، حتما آن را لحاظ کنید. امکان پرداخت از کیف پول مخصوص فروشگاه نیز یکی از راه‌های دیگر پرداخت است. از این گزینه می‌توان هم برای امکان نقد کردن مبالغ برگشتی از سفارش‌های قبلی، هم برای سیستم امتیازدهی باشگاه مشتریان و خرید اقساطی استفاده کرد.

در متاسرچ‌هایی مانند ترب و ایمالز تبلیغات کنید

یکی از راه‌های کم‌هزینه تبلیغات برای افزایش فروش سایت فروشگاهی، تبلیغات در متاسرچ‌هاست. کاربران در متاسرچ‌ها به دنبال یافتن بهترین برند و یا قیمت محصولات برای خرید هستند. با توجه به ماهیت این سایت‌ها، احتمال خرید محصول توسط این کاربران بسیار بالاست. به همین دلیل می‌توان متاسرچ‌ها را رسانه‌ای کم‌هزینه برای تبلیغات دانست. معروف‌ترین متاسرچ‌های ایرانی، ترب و ایمالز هستند.

نحوه عملکرد ترب اینگونه است که شما برای لیست شدن محصولات فروشگاهتان باید حساب خود در ترب را شارژ کنید. در صورت نمایش محصول مبلغی از شما کسر نمی‌شود اما اگر کاربر روی محصول شما کلیک کند رقمی بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ تومان از شارژ شما کسر می‌شود. نمایش محصولات شما مادامی که حسابتان نزد ترب موجودی داشته باشد، ادامه خواهد داشت. همچنین می‌توانید مثل تصویر زیر، با پرداخت هزینه بیشتر، محصـولتان را صرف‌نظر از قیمت آن نسبت به رقبا، در جایگاه اول صفحه نتایج جستجو، نمایش دهید.

 

هرگز این 10 قانون را هنگام ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و iOS فراموش نکنید.

معمولا هنگام ساخت اپ اندروید و iOS به حدی درگیر مباحث فنی و پیچیدگی های آن میشویم که هدف اصلی را فراموش میکنیم. البته چنانچه اقدامات مورد نیاز پیش از ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios را به درستی انجام دهید کمتر از مسیر اصلی منحرف میشوید. از این رو، در این مقاله، 10 قانونی که باید در فرآیند ساخت اپلیکیشن به خاطر داشته باشید را شرح میدهیم.

بیش از هر چیز بر روی محتوا تمرکز کنید

چنانچه محتوای سودمند و کارآمدی نداشته باشید، مشتریان از اپلیکیشن شما استفاده نمیکنند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد نخواهند داد. بنابراین، محتوا و امکاناتی که به مشتری میدهید بسیار مهم است و باید هنگام طراحی و ساخت اپ اندروید و iOS خیلی به آن توجه کنید.

هدف شما باید این باشد که کار مشتری را آسان کنید، یا او را در انجام کاری یاری دهید. اگر محتوا و امکاناتی که ارائه میدهید ارزشمند باشد مشتری از اپ شما استفاده خواهد کرد، در غیر اینصورت برای حذف آن از گوشی خود تردید نخواهد کرد.

بدانید مشتریان اپ شما را چگونه دریافت میکنند

آیا میدانید افراد از چه طریق اپ شما را دریافت میکنند؟ آیا آنها لینک دانلود اپ را از دوستانشان گرفته اند؟ یا QR کد حاوی لینک دانلود اپ را داخل مغازه یا شرکت تان دیده و اسکن کرده اند؟ آیا رتبه و تعداد دانلود بالایی در اپ استور اندروید یا اپل دارید؟

دانستن اینکه مشتریان چگونه از ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios شما مطلع میشوند و آن را دانلود میکنند ضروری است. در غیر این صورت نمیتوانید برنامه ریزی درستی برای فعالیت های آینده خود داشته باشید.

حرکت و جابجایی داخل اپلیکیشن فروشگاهی را تسهیل کنید

کاربران ایده و ذهنیتی درباره امکانات اپ شما و نحوه استفاده از آن ندارند. آنها نمیدانند بخش ها و اطلاعات مورد نظرشان کجاست. بنابراین، صفحه خانگی مهمترین قسمت اپ شماست که باید در آن، دکمه های بزرگ و مشخصی برای راهبری و ورود به قسمت ها و صفحات مختلف ایجاد کنید.