رشته زبانای خارجی به خصوص زبون انگلیسی (مهم ترین زبون تحصیل در خارج)، از جمله رشته های پر طرفدار در میان دانشجویان علوم انسانی بوده و به دلیل کارکردهای جور واجور و جور واجور این رشته و گرایشای مربوطه، همیشه با استقبال دانشجویان، به خصوص بانوان همراه می شه.
شاید یکی از دلایل اونو، تسلط کم ایرانیان به خصوص دانشجویان ایرونی نسبت به زبانای خارجی، به خصوص زبون انگلیسی باید دونست که بعضی وقتا با انتقاد محققان غربی هم همراه شده.

افزایش هزینه های تدریس عمومی و خصوصی زبون انگلیسی (به خصوص در مورد IELTS––) و فرصتای کاری مختلفی که فرا روی علم آموختگان رشته های زبون انگلیسی در نهادهای دولتی و خصوصی و بازرگانی و آموزشی هست، در کنار تسلط به پر مخاطب ترین زبون بین المللی، دلیل می شه تا یادگیری علمی و آکادمیک این زبون در چند دهه گذشته، روند صعودی رو در میان دانشجویان ایرونی پیدا کنه.

حالا از مقطع کارشناسی تا دکترا در کلیه گرایشای زبون انگلیسی، میشه در دانشگاه های داخل در سطح ممتاز تحصیل کرد و احتیاجی به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور نیس.
البته هستن کسایی که واسه یادگیری آسون تر و دقیق تر زبون انگلیسی در محیط native، رهسپار کشورای خارجی شده و واسه این کار، هزینه و وقت زیادی صرف می کنن.

اما اگه قصد یادگیری زبون انگلیسی در دانشگاه و در گرایشای جور واجور زبون رو دارین، پیشنهاد می کنیم از فرصتای تحصیلی در داخل کشور استفاده کنین و در آخر، بعضی از دوره های تخصصی رو در موسسات بین المللی بیرون مرز کشور طی کنین یا در کنفرانسا و کارگاه های تخصصی بین المللی واسه بازآموزی شرکت کنین.

البته تحصیل در رشته کارشناسی زبون انگلیسی، فقط به دلیل آشنایی با این زبون، رهیافت خوبی نیس.
چون که میشه با ۱ یا ۲ سال وقت، زبون انگلیسی رو در سطح آیلتس ۶ فرا گرفت و واسه تحصیل در آنسوی آبا، از این مدرک به عنوان English language proficiency استفاده کرد.

در گزارش امروز، واسه اون دسته از دانش آموزان یا علم آموختگان بقیه رشته های دانشگاهی که علاقمند به تحصیل در یکی از گرایشای زبون انگلیسی در مقطع جور واجور تحصیلی هستن، به این گرایشا و منابعی که واسه گذروندن دروس لازمه، می پردازیم.

با ما همراه باشین.

به چه دلیل زبون انگلیسی؟

در واقع رشته آموزش زبون انگلیسی رشته ایه  که مشکلاتی که سر راه آموزش زبون انگلیسی قرار داره رو مرتفع می سازه و راه حلایی واسه اونا ارائه میده. آموزش زبون انگلیسی، بیشتر به مسائل مربوط به زبون اول، زبون دوم (خارجی) و حتی مسائل مربوط به ترجمه و تفسیر و اینکه چیجوری می‌توان زبون رو به بهترین راه تدریس کرد و عوامل اجتماعی مؤثر در یادگیری زبون کدومن. هم اینکه چیجوری تکنولوژی می‌تونه بر یادگیری و تدریس زبون تأثیر داشته باشه هم اشاره میکنه.

رشته آموزش زبون انگلیسی در ایران، در میان رشته‌های مربوط به زبون، از نظر ادامه تحصیل دارای شرایط بهتریه و شما می تونین تا مقطع دکتری در این رشته ادامه تحصیل بدین. این قضیه واسه رشته های زبون آلمانی و فرانسه و حتی اسپانیولی و روسی هم حاکمه. اما کاربرد زبون انگلیسی در ادارات و سازمانا و شرکتای خصوصی و دولتی کشور بیشتره و بالطبع، درخواست واسه استخدام منابع انسانی مسلط به زبون انگلیسی آکادمیک، بیشتر میشه.

چه کسایی بهتره در رشته زبون انگلیسی تحصیل کنن؟

این سوال مهمیه. خیلی از علم آموزانی که می خوان زبون انگلیسی رو واسه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنن، این سوال رو مطرح می کنن که اونا فرد مطلوبی واسه تحصیل در این رشته و گرایشای مربوطه هستن یا خیر. هر چند ورود به مقطع کارشناسی زبون انگلیسی در گرایشای سه گانه ای که در زیر توضیح داده می شه، نیاز به سطح زبون انگلیسی خیلی خوبی نداره، اما واسه ورود به مقطع ارشد و دکترا، حتما باید مهارتای زبانی شما عالی باشه.

اگه هدف شما از تحصیل در گرایشای رشته زبون انگلیسی، فقط تقویت زبون انگلیسی و تسلط به زبون انگلیسیه و لاغیر، این رشته رو انتخاب نکنین. چون که تسلط به زبون انگلیسی از راه تحصیل در گرایش ادبیات زبون انگلیسی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد ایجاد نمی شه و شما می تونین حتی در منزل و با وسایل فناوری اطلاعات، زبون انگلیسی یا هر زبون خارجی رو یاد بگیرین.

شما می تونین زبون انگلیسی رو در مراکز غیر آکادمیک فرا گرفته و به جای ۴ سال وقت گذاشتن واسه تحصیل در رشته زبون، رشته دیگری رو بخونین و در کنارش، زبون انگلیسی خود رو تقویت کنین. در بازار آیلتس و تافل و جی آر ایی، تماشاگر مدرسان موفقی هستیم که بعضی وقتا در رشته های زبون انگلیسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور تحصیل نکرده اما خود آموخته بوده و به سطحی رسیدن که می تونن مدرس و حتی ممتحن آیلتس یا تافل باشن.

اگه قصد شما واسه تدریس حرفه ای زبون انگلیسی در مدارس و دانشگاه و هم اینکه فعالیتای تجربی و تحقیقاتی در میدون زبون در سطوح مختلفه و می خواین به عنوان کارشناسی حرفه ای زبون انگلیسی که مدرک دانشگاهی داره کار کنین، این رشته و گرایشای مربوطه از کارشناسی تا دکترا پیشنهاد می شه.

۳ گرایش آموزش زبون انگلیسی

زبون انگلیسی در مقطع کارشناسی، دارای ۳ گرایشه:

۱- گرایش آموزش زبون انگلیسی.

در این گرایش، روش تدریس و آموزش زبون انگلیسی واسه رده های جور واجور سنی، به دانشجویان تدریس می شه.
تدریس زبون خارجی به کسایی که زبون مادری اونا انگلیسی نیس، ظرافتایی نیاز داره که در دوره کارشناسی زبون انگلیسی، به دانشجویان آموخته می شه تا در روند تدریس، روشای موثر و خلاقی رو دنبال کنن.

شرایط بازار کار علم آموختگان این گرایش از گرایش سوم بهتره. اما فرق کلی ای با وضعیت کار گرایش مترجمی نداره. چون که درخواست واسه مدرس و مترجم همیشه در مکانای جور واجور هست.

۲- گرایش مترجمی زبون انگلیسی.

گرایش مترجمی زبون انگلیسی، به طور تخصصی روی ترجمه متون عمومی و تخصصی زبون انگلیسی تکیه داره و تلاش می کنه تا دانشجویان این گرایش، مهارت لازم واسه ترجمه متون ادبی و غیر ادبی رو پیدا کنن. این گرایش تا مقطع دکترا هم ادامه پیدا می کنه.
واسه شرکت در آزمون قوه قضاییه واسه کسب پروانه دارالترجمه رسمی، دارا بودن مدرک دانشگاهی در این گرایش الزامیه.

 

۳- گرایش ادبیات زبون انگلیسی

 

در این گرایش زبون انگلیسی، شناخت ادبیات غرب و نقد ادبی، هدف بوده و تلاش می شه تا دانشجویان، ادبیات قدیمی و جدید غرب رو در این بخش یاد بگیرن. تحصیل در این گرایش، به دلیل اینکه دانشجویان با متون ادبی سنگین و کلمات غیر مصطلح و کاربردی آشنا می شن، نیاز به مطالعه و حوصله بیشتری به نسبت دو گرایش اشاره شده داره.

رشته زبون و ادبیات انگلیسی یکی از سه گرایش مجموعه زبون انگلیسیه که در کنار دو گرایش دیگه، یعنی آموزش زبون انگلیسی و مترجمی زبون انگلیسی، داوطلبان بسیاری رو به خود جلب کرده.

در این رشته دروسی در مورد تاریخ ادبیات، نقد ادبی و فنون و صناعات ادبی ارائه می شه.
فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی در خیلی از مشاغلی که به وسیله فارغ التحصیلان دیگه گرایش‌های زبون انگلیسی انجام می‌شه هم کارکرد چشم گیری در این مورد می تونن، داشته باشن.

در مقایسه با بقیه گرایش‌های مجموعه (آموزش و مترجمی) باید گفت در گرایش ادبیات انگلیسی بیشتر به وجوه ادبی زبون انگلیسی پرداخته می شه.
در حالی که در دو گرایش دیگه به دروسی چون روش تدریس، آزمون سازی، واژه شناسی، زبانشناسی و مهارت‌های ترجمه پرداخته می‌شه.

در رشته ادبیات انگلیسی آثار نویسندگان مطرح انگلیسی زبون مورد بررسی قرار می‌گیرد. قرون و دوران به همراه آثار مطرح نویسندگان در سیری تاریخی در درس تاریخ ادبیات و آثار ادبی به بررسی گذاشته می‌شن. در بخشی دیگه از این رشته به نقد ادبی، خصوصا نقد قرن بیستم و گرایشات جور واجور اون پرداخته می‌شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات زبون انگلیسی، درس نقد ادبی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی خود از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول راه و روش‌های نقد و در بخش دوم نقد عملی تدریس می‌شه.

راه و روش‌های نقدی که معمولا مورد بررسی قرار می‌گیرند از نقد فرمالیستی روسی شروع و به نقد‌های جدید مثل نقد پسا استعماری یا نقد ساختارشکنانه ختم می‌شه. این بخش از رشته بسیار به روز و از نظر وجود بین رشته ای حساب می‌شه. پس دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی باید از بقیه بخش‌های علوم انسانی و هنر، مثل فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، موسیقی، نقاشی و چیزای دیگه ای به جز اینا اطلاعات جامعی داشته باشن تا بتونن تحلیل‌های قوی و دارای دلیل از آثار ادبی ارائه بدن.

ضریب درس زبون عمومی در همه سه رشته گفته شده در آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد، ۲ هستش.
صورتی که ضریب درس زبون تخصصی آموزش، زبون و ادبیات انگلیسی و هم اینکه در رشته مترجمی زبون انگلیسی، ۳ هستش.

کارشناسی ارشد آموزش زبون انگلیسی

تعداد کل واحدهای مصوب ۲۳  واحد (به غیر از دروس پیش نیاز، کمبود و جبرانی) بوده که تشکیل شده از ۳۲ واحد دروس پایه و تخصصی و ۶ واحد پایان نامه س.

دانشجویان رشته های غیر در رابطه به تشخیص گروه می باید تعدادی از دروس پیش نیاز، کمبود و جبرانی رو بگیرن که نمره اون در معدل به حساب نمیاد.

مقاله دیگر :   نگاهی به سبک مد و لباس اطلسی زنان تاجیکستان در نوروز

اما رسیدن به دست کم ۱۲ اجباری است.

دانشجویانی که رشته کارشناسی اونا آموزش زبون بوده، اگه درس روش تدریس رو در دوره کارشناسی با نمره ۱۷.۵ به بالا گذرونده ان، از گذروندن این درس در دوره کارشناسی ارشد معاف خواهندبود.

دانشجویانی که در دوره کارشناسی درس وصایای امام (رهرو نگذرانده ان باید در یکی از ترمای تحصیلی این درس رو انتخاب کنن.

دروس پایه ( مشترک، اصلی/ دروس تخصصی)

 دانشجو تا آخر دوره کارشناسی ارشد، براساس دروس ارائه شده به وسیله گروه باید در کل ۲۶ واحد درسی رو بگذراند.

روش تدریس (Teaching Methodology)

یکی از دورس پیش نیاز با تعداد دو واحده و هم اینکه اصول و روش تدریس زبانای خارجی که جزو دروس اصلی و تخصصی با تعداد دو واحد هستش.

بیشترین منابعی که واسه این درس معرفی می شه عبارتند از:

۱-اصول و مبانی یادگیری زبون و تدریس. ویرایش پنجم کتاب براون- نشر پیرسون

۲-اصول تدریس زبون: مقدمه بر رویکردهای آموزش زبون انگلیسی- ویرایش دوم

۳-تدریس زبون انگلیسی به عنوان زبون دوم- ویرایش سوم- انتشارات بوستون

۴-رویکردها و روشای تدریس زبون انگلیسی- ویرایش دوم نوشته ریچار و راجرز

 

 

 

    • Brown, H . D .(2000) and Teaching .(5th Edition ) .New York :Pearson.

 

    • Brown, H . D .(2001) : An Interaction Approach to Language Pedagogy. (Second Eddition). New York: long man Inc.

  • Celce -Murcia, M .(Ed).(2001). . (Third Edition). Boston :Heinle and Heinle.
  • Richards,J.C.,& Rodgers.T.S.(2001) . ( Secon d Eddition). USA; Cambridge University Prees.

مسائل زبون شناسی (Linguistics)

 یکی از دروس اصلی و تخصصی با تعداد ۲ واحده. این درس، واسه کسایی که می خوان در مقطع دکترای زبون انگلیسی، گرایش زبون شناسی رو انتخاب کنن اهمیت زیادی داره.
حالا خیلی از فعالیتای تخصصی در رشته زبون انگلیسی، در بخش زبون شناسی و نقش فناوری اطلاعات در اون صورت میگیره.

بیشترین منابعی که واسه این درس معرفی می شن به توضیح زیره:

۱- اصول و مبانی یادگیری و تدریس زبون انگلیسی نوشته براون

۲- گفتمانی در زبون – انتشارات آکسفورد

۳- زبون شناسی و زبون- تحقیقی از مفاهیم ابتدایی و استدلالای کاربردی- انتشارات جون وایلی

۴- مقدمه ای بر زبون- انتشارات تامسون

۵-مقدمه کاربردی زبون شناسی- انتشارات آکسفورد انگلستان

    •  Brown , H . D .(2007). Principles of Language Learning and Teaching .New York: Pearson.

 

  • Cook,G(1989). . Hong Kong: Oxford University Press.

 

  •  Falk J.S.(1978). . New York: John Wiley & Sons Inc.

  •  Fromkin, v., Rodman , R., Hyams, N .(2007) . New York: Thomson Wordsworth .

  •  Hudson.G .(2000). : Oxford : Backwell.

 

 

  • Ladefoged, P.(2006. New York: Thomson Wordsworth.

  •  Richards, J . C., Schamidt, R. (2002). Essesx: Pearson Education.

  •  Widdowson, H .G. (2007). . China: Oxford University Press.

 

    •  Yule. G. (2006).: Cambridge University Prees.

 

 

 

 آوا شناسی (Phonology)

مطالعه آواشناسی در اواخر دهه نوزدهم به سرعت رشد کرد که بخشی از اون به وجود اومده به وسیله ایجاد آواسنج (فنوگراف) بود که اجازه می‌داد تا سیگنال گفتار ثبت شه.
آواشناسان قادر بودن چندین بار سیگنال گفتار رو بازپخش کرده و از فیلترهای آکوستیک واسه اون سیگنال استفاده کنن.

اما واسه انجام این کار باید قادر به استنتاج دقیق تری در مورد طبیعت آکوستیک سیگنال گفتار می‌بودن. لودیمار هرمان با به کار گیری آواسنج ادیسون خواص طیفی اصوات صامت و صدادار رو بررسی کرده و در این مقالات بود که اصطلاح «مرکب» واسه اولین بار معرفی شد.
هم اینکه هرمان صداهای ضبط شده صداداری رو که با آواسنج ادیسون ساخته شده بود، در سرعت‌های متفاوتی بازپخش کرد تا عقاید تولید حروف صدادار ویلیس و ویتستون رو آزمایش کنه.

آوا شناسی به عنوان یه رشته تحقیقاتی دارای سه شاخه اصلیه:

  • آوا شناسی تفصیلی به صورت جداگونه گفتار مربوط می‌شه؛ یعنی موقعیت، شکل و حرکت تفصیل دهنده‌ها یا اعضای گفتاری مانند لب‌ها، زبون و تاهای دهانی
  • آوا شناسی آکوستیک با آکوستیک گفتار رابطه داره: خواص طیف‌ سنجی امواج صدای تولید شده به وسیله گفتار مانند فرکانس، شدت و ساختار هارمونیک اون‌ها.
  • آو اشناسی ممیزی با درک گفتار متناسبه: درک، دسته‌بندی و شناسایی اصوات گفتاری و نقش سیستم ممیزی و مغز در این روند.

یکی از دورس دوره کارشناسی ارشد زبون انگلیسیه.  درسیه جهت آشنایی بیشتر با چگونگی تولید اصوات گفتار (production of speech sounds) چگونگی pronunciation کلمات بوده  و بهترین منبعی که  واسه این درس معرفی می شه، کتاب Peter Roachه. کتاب Blackwell هم که در سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر شد مطلوبه.

Roach. P.(2009). .(Fourth Edition ). Cambridge University Press.

درس نوشتن پیشرفته

جزو دروس اختیاری بوده و مهم ترین نقش در قسمت پایان نامه نویسی واسه دانشجویان رو داره و تعداد واحد این درس ۲ واحده. اگه دوست دارین تا مقاله نویس خوبی در زبون انگلیسی شده و خوب مهارت اصلاح و ویرایش متون علمی از جمله مقالات و پایان نامه های دانشگاهی رو در اختیار داشته باشین و به عنوان مدرس آیلتس و تافل و جی آر ایی دست به کار شین، این درس رو خوب فرا گرفته و همیشه مهارت رایتینگ خود رو از راه این واحد، تقویت کنین.

کامل ترین و کاملترین کتاب Publication Manual of the APA (Sixth Edition ) معرفی شده که دانلود اون پیشنهاد می شه.
حتی کسایی که دوست دارن مقطع دکترا رو در بیرون مرز کشور تحصیل کنن، مطالعه این کتاب،‌ کمک خوبی به اونا واسه نوشتن حرفه ای داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این درگاه مراجعه کنین.

روش تحقیق (Research Methodology )

درس مهم روش تحقیق، از جمله دروسیه که در دوره کارشناسی ارشد زبون انگلیسی با اون روبرو میشین و تسلط به روشای تحقیق کیفی (qualitative) و کمی (quantitative) و اصول آماری، می تونه مهارت شما رو در پروسهای تحقیقاتی ارشد و دکترا در رشته زبون انگلیسی زیاد کنه.
درس روش تحقیق این فایده رو داره که علم آموختگان زبون انگلیسی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رو نسبت به به کار گیری آمار و داده ها در طراحی سوال نامها و هم اینکه طراحی روش تحقیق کمک کرده و از جمله دروس مهم رشته زبون انگلیسی واسه طراحی سوال و طراحی آزمونه.

دروس پیش نیاز با تعداد ۲ واحد بوده و در این درس شما با چگونگی تحقیق کردن درباره موضوع پایان نامه و روشای آمار گیری واسه داده ها و مسائل دیگه آشنا میشین.۲ کتاب مهمی که می تونین واسه یادگیری این درس در نظر داشته باشین عبارتند از:

۱- کتاب طراحی و متدولوژی تحقیق در زبون دوم- انشترات نیوجرسی لندن

۲- کتاب متدهای تحقیقاتی در زبون شناسی کاربردی- انتشارات دانشگاه آکسفورد

  • Mackay .A.,Gass.s.m(2005). New Jersey: London

  • Dornyei.z.( 2007). . Oxford: Oxford University Press.
  •  زبون شناسی مقابله ای و تجزیه و تحلیل خطاها

کتاب فارسی و انگلیسی و موشکافی خطاها که واسه دانشجویان رشته زبون شناسی و مترجمی و ادبیات زبون انگلیسی به وسیله دکتر سید محمد ضیا حسینی تالیف و منتشر شده، واسه یادگیری این درس مهمه.

این درس در فهرست درس اصلی و تخصصی  به ارزش ۲  واحده که دروس پیش نیاز اون  شامل: مسائل زبانشناسی و  اصول و روش تدریس زبانای خارجی هستن. در Contrastive Analysis بررسی مقابله ای به شباهتای بین زبون اول و دوم می پردازه. منابع زیر رو واسه مطالعه این درس در نظر داشته باشین:

Mirhassani.A. A Cantrastive Analysis of Persian and English Parts of Speech.Tarbiat Modares University.

 

دانشگاه تربیت مدرس .انتشارات زبانکده

 

Ziahosseiny .S.M.(2013 (3rd Ed).Rahnama Press.

 

 

 

 

Edited by:jack C Richards

روش تحقیق (در مسائل آموزش زبون)

 

بعد از اینکه روش تحقیق عمومی رو گذراندید، این درس هم به عنوان دروس تخصصی و اصلی ۲ واحدی باید گذرونده شه.
بعضی از دانشگاه ها، این درس رو در مقطع کارشناسی زبون انگلیسی هم ارائه میدن.
پیشنهاد می کنیم واسه فهم بهتر این درس، از این استفاده کنین.

روان شناسی زبون (psycho-linguistics)

این درس جزو دروس اصلی و تخصصی رشته کارشناسی ارشد آموزش زبون انگلیسیه. شما واسه گذروندن این درس ۲ واحدی، اول باید دروس پیش احتیاجی مثل مسائل زبانشناسی، اصول و روش تدریس زبانای خارجی رو با موفقیت گذرونده باشین.

روان‌ شناسی زبون علم مطالعهٔ عوامل روان‌شناختی و عصب‌شناختیِ اکتساب، کاربرد، درک و تولید زبون است. تحقیقات اولیه در بخشٔ روان‌شناسی زبون بیشترً فلسفی است، چون در گذشته داده‌ های منسجمی در مورد چگونگیٔ کارکرد مغز در دسترس نبوده‌است. روان‌شناسی زبون به مطالعهٔ اون دسته از فرایندهای شناختی می‌پردازه که تولید جملات دستوری و با معنی و هم درک واژه‌ها، پاره‌ گفتارها، و متن رو ممکن می‌سازند.

تحقیق‌های نوینِ روان‌شناسی زبون از زیست‌ شناسی، عصب‌ شناسی، علوم شناختی، و نظریهٔ اطلاعات بهره می‌گیرد تا چگونگیٔ پردازش زبون به وسیله مغز رو مورد مطالعه بذاره.

واسه درک بهتر مقولات مربوط به روان شناسی زبون، مقالات زیر رو بخونین:

  • بررسی و مقایسه تعبیر ضرب المثل در بیماران فراموشی فارسی‌ زبون و افراد سالم
  • آموزش زبون با راه و روش شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبون خارجی
  • مقایسه فضای واکه‌ای در کودکان سالم و کودکان گرفتار به سندرم داون
  • مقایسه بیان دستوری کودکان گرفتار به اوتیسم با کودکان طبیعی
  • تخمین واژگان پایۀ علم‌آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش‌ دبستانی شهر تهران
  • بررسی ارزش واژگان و روانی زبون اول و دوم در دو زبانه‌های آذری-فارسی گرفتار به زبون پریشی
  • مقایسه اثر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک