بازم روسیه و بازم موشک بالستیک قاره پیما اما این بار خطرناک تر و بسیار قوی تر! یکی از نکات باحال در مورد سلاحای اتمی اینه که وقتی که یه سیاستمدار از اونا صحبت می کنه نسبت به وقتی که به طور واقعی استفاده میشن تاثیر خیلی بیشتری دارن. ولادیمیر پوتین هفته گذشته با اعلام اینکه کشورش در مورد ساخت یه موشک بالستیک قاره پیما و سلاحای اتمی جدید به پیشرفتی خیره کننده رسیده همه جهانیان رو حیرت زده کرد.

ایشون ادعا کرده که سیستم موشکی جدید این کشور می تونه هر سیستم ضد موشکی پیشرفته ای در جهان رو شکست داده و شکست خورده بزاره. اون تو یه کنفرانس خبری در این باره اینجور گفت:” تلاشا واسه محدود کردن روسیه شکست خورده، با این موضوع کنار بیایید”.

پوتین درباره چه سلاحی صحبت می کنه؟

با در نظر گرفتن توضیحاتی که پوتین در این نشست خبری ارائه داد، به احتمال زیاد ایشون در مورد موشک بالستیک قاره پیما آر اس-۲۸ سارمات (RS-28 Sarmat) است. اسم رمز ناتو واسه این موشک بالستیک قاره پیما اس اس ایکس ۳۰ شیطان ۲ (SS-X-30 Satan 2) هستش.
این موشک مانند یه موشک هسته ای معمولی با به کار گیری راکت به فضا پرتاب می شه.
اما سارمات از موتور سوخت مایع بسیار توانمندی استفاده می کنه که در مقایسه با موتورهای سوخت جامد، توان و قدرت خیلی بیشتری به اون می بخشه. این موتور می تونه کلاهکای هسته ای این موشک بالستیک قاره پیما رو به مسافتای بالاتری بفرستد که به معنی پایین اومدن سریع تر اونا میشه که در ادامه رهگیری و ویرانی اونا واسه سیستمای دفاع موشکی رو خیلی سخت می کنه.

اما این موشک بالستیک قاره پیما از راه پرتابی کوتاه تری استفاده می کنه.
به جای ایجاد یه کمون بالستیک پرتابی، سارمات تعدادی کلاهک هسته ای رو رها می کنه که هر کدوم مانند یه موشک کروز هدایت شده عمل میکنن. براساس گزارشا، با پرواز در نزدیکی زمین و با سرعت مافوق صوت، این موشک بالستیک قاره پیما می تونه جدیدترین سیستمای دفاع موشکی آمریکا رو در رهگیری خود شکست خورده بزاره که به طور خاص واسه مقابله با موشکای بالستیکی طراحی شده که به روش سنتی کلاهکای خود رو پرتاب می کنن. الکسی لئونکوف، که یه تحلیل گر نظامی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفته که برد این موشک بالستیک قاره پیما بیشتر از ۱۸٫۰۰۰ کیلومتره.

لئونکوف میگه: [این موشک] هم اینکه دارای قسمتای مجزای بسیار زیاد، از ۱۰ تا ۱۵ کلاهک، است که هر کدوم توانی بیشتر از ۷۵۰ کیلوتن دارن. اونا در سرعتای مافوق صوت به سمت هدف خود پرواز کرده و طوری مانور میدن که سیستمای دفاع موشکی موجود آمریکا توان رهگیری اونا رو نداره”.

قبلاً در مورد این تکنولوژی شنیده بودیم؟

گزارشا در مورد موشک بالستیک قاره پیمای جدید روسیه سال هاست که در رسانه های این کشور شنیده می شه و مهندسان پوتین در این مورد تنها نیستن. روسیه، آمریکا و چین همه وقت و سرمایه بزرگی رو صرف پیشرفت موشکای مافوق صوت خود کردن. آزمایشای موشکی آمریکا در این مورد با شکست و انفجار قبل از موعد مواجه شد که نشون می داد این موشک در موندگاری راه پروازی و تحتِ کنترل موندن در سرعتای مافوق صوت مشکل داره.
اینم بگیم که این موشکا می تونن هر هدفی در دور دست ترین نقاط کره زمین رو در عرض چندین دقیقه نابود کنن و این موضوع واسه کشورای برتر نظامی جهان وسوسه انگیزه.

این که این موشکا می تونن کلاهکای هسته ای و معمولی رو حمل کنن باعث نگرانی قدرتای برتر شده که نکنه طرف مقابل تو یه برخورد نظامی از اونا استفاده کنه حتی اگه درگیری به صورت تصادفی و ناخواسته شکل گیرد. پوتین می تونه از ضعف سیستم دفاع موشکی آمریکا در رهگیری موشک بالستیک قاره پیمای جدید خود سود ببره و هر زمان که بخواد آمریکا رو مورد هدف بذاره هر چند اینجور کاری می تونه به نابودی دو طرف برسه. این سیستم جدید نمایانگر خطراتیه که در سالای آینده ممکنه اتفاق بیفتن. مشکل اصلی این نیس که این موشکا می تونن تو یه وقتی خیلی کم خود رو به هدفی در دوردست برسانند چون همین حالا هم موشکای بالستیک قاره پیما می تونن در عرض نیم ساعت به آنسوی کره زمین برسن.

مقاله دیگر :   ۱۰ دانشگاه مورد تایید ارمنستان برای تحصیل در سال ۲۰۱۹

بلکه ترس اصلی اینه که این موشک بالستیک جدید می تونه به صورت غیرمنتظره خود رو به هدف برسونه بدون این که سیستمای دفاع موشکی بتونن جهت پرتاب اونو شناسایی کرده و اونو رهگیری کنن و این موضوع خود همه محاسبات در مورد یه رویارویی هسته ای رو به هم زده. سیستم دفاع موشکی که توان مقابله با یه موشک کروز رو نداشته باشه مانند سوراخی کوچیک اما حیاتی در زره س.

به چه دلیل پوتین در این برهه وقتی در مورد این موشک بالستیک صحبت می کنه؟

سلاحای هسته ای این روزا دیگه ابزارهایی دیپلماتیک و در مورد سیاستای داخلی هستن. هدف اصلی پوتین از رونمایی از موشک بالستیک قاره پیما سارمات همون هدفیه که همیشه داشته: کنترل کردن ناتو و جلوگیری از قدرت نمایی اون در مرزهای روسیه. قرار گرفتن سامانه های دفاع موشکی ناتو در کشورای عضو این پیمان که مرز مشترک با روسیه دارن همیشه از نگرانیای پوتین بوده.
این موشک قاره پیمای مافوق صوت، خشم پوتین رو به کشورای عضو ناتو یادآور می شه و نشون میده که روسیه از ظرفیت نظامی خود واسه پشتیبانی از تلاشای دیپلماتیک خود سود می بره. پوتین در سخنان اخیرش اینجور گفته:” هیچکی به صحبتامون گوش نداد، حالا گوش بدین”.

هم اینکه این رونمایی پیامی داخلی واسه مردم روسیه داشت. افتخار به ارتش در میان روسا بسیار عمیقه و پوتین با نشون دادن قدرت نظامی کشورش تلاش داره پایگاه قدرت خود در میان مردم روسیه رو سفت کنه.
این همون روش ایه که ترامپ با نوسازی زرادخانهای هسته ای کشورش در صدد القای اون هستش.
حقیقت اما اینه که زرادخانهای هسته ای هر دو کشور شدیدا فرسوده و قدیمی شده و نیاز به نو سازی دارن. با در نظر گرفتن جنگای نیابتی دو کشور در سراسر جهان و تنشای مرزی، باید گفت که رسیدن به جهانی خالی از سلاحای هسته ای از هر زمان دیگری بعیدتر به نظر می رسه.

موشک بالستیک قاره پیما چیه و چیجوری کار می کنه؟

سیستم دفاع موشکی اس-۵۰۰ روسیه؛ خوفناک ترین و پیشرفته ترین

با همه تانکای پیشرفته و مخوف موجود در ارتش روسیه آشنا شید

۱۴٫۹۹۵ اسلحه اتمی مرگبار: با کشورای دارنده زرادخانه هسته ای آشنا شید [اینفوگرافیک]

۱۰ اتفاق وحشتناک و باور نکردنی که پس از یه آخر هسته ای رخ میدن