در روزای گذشته درگیری لفظی و نظامی بین هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر زیاد شده.
هر چند درگیری و اختلافات دو کشور بر سر منطقه مرزی کشمیر که بین دو کشور تقسیم شده و منطقه ای مسلمون نشینه از زمان استقلال هند از بریتانیا و بدنبال اون استقلال پاکستان از هند پس از جنگی خونین بین دو طرف، مسبوق به سابقه بوده و هر چند سال یه بار جنجال آفرین شده  اما تازه ترین درگیری بین این دو کشور پس از اون اتفاق افتاد که در ۱۴ فوریه یه حمله انتحاری با به کار گیری خودرو بمبمگذاری شده در بخش هندی کشمیر اتفاق افتاد که مرگ ۴۰ سرباز شبه نظامی دولت هند رو به دنبال داشت و دولت هند گروهی از شبه نظامیان مسلمون فعال در منطقه کشمیر که با عنوان «جیش محمد» شناخته می شن رو مسئول انجام این حمله دونست.

مقامات رسمی هند گفته بودن که دولت پاکستان در این حمله که مرگبارترین مورد پس از شروع حملات شبه نظامیان اسلامگرا از اواخر دهه ۱۹۸۰ بوده، «دخالت مستقیم» داشته.
دولت پاکستان هم هر گونه دخالت از این حمله رو خیلی زیادً رد کرده. بعد از اون بود که روز گذشته خبر رسید گروهی از هواپیماهای جنگی هندی مواضع آموزشی این گروه اسلامگرا در منطقه کشمیر تحتِ کنترل پاکستان رو هدف قرار دادن. در حالی که مقامات هند انجام این عملیات رو پاسخی به بی توجهیای دائمی دولت پاکستان به حضور و عملیاتای تروریستی گروه های شبه نظامی موجود در خاک این کشور دونست اما مقامات پاکستان دوباره حضور آزادانه این گروه ها در خاک خود رو تکذیب کرده و ادعا کرد که حملات هواپیماهای هندی به مواضع غیرنظامی و مردم عادی انجام شده.

کشمیر که یه منطقه بیشترً کوهستانیه بین کشورای هند و پاکستان واقع شده و گذشته ای پر از خشونت و درگیری داره.
بعد از جدایی این دو کشور در سال ۱۹۴۷ به دنبال درگیریای خانمانسوز، منطقه کشمیر همیشه محل درگیری بین هند و پاکستان بوده که در ادامه به ۳ جنگ تقریباً بزرگ و زد و خورده های گاه و بیگاه منجر شده.
از سال ۱۹۸۹ تا حالا حملات جدایی طلبان مسلمون در بخش هندی کشمیر باعث کشته شدن ۴۷٫۰۰۰ نفر در این منطقه شده که این آمار شامل آدمایی که در این درگیریا مفقود شدن نیس و به خاطر همین بعضی از سازمانای بین المللی تعداد تلفات این درگیریا رو دو برابر این رقم تخمین میزنن.

کشمیر منطقه ای در رشته کوه های هیمالایا و قره قرومه که کشورای هند، پاکستان و چین ادعای تملک به همه یا بخش بزرگ اونو دارن. در واقع کشمیر یه منطقه به مساحت ۸۶٫۰۰۰ مایل در بخش شمالی شبه قاره هنده که پس از استقلال هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ همیشه تماشاگر درگیری بین نیروهای دو طرف و گروه های اسلامگرا بوده.
خط کنترلی که بخشای تحتِ کنترل دو کشور در منطقه کشمیر رو از هم جدا میکنه ۷۰۰ کیلومتر طول داره.
بخش هندی کشمیر که در این کشور با نام رسمی «جامو و کشمیر» شناخته می شه، بخش جنوبی و شرقی منطقه کشمیر رو تشکیل میده که ۴۵ درصد کل این منطقه رو شامل می شه.

بخش تحتِ کنترل پاکستان هم از سه منطقه کشمیر آزاد، گیلگیت و بالتیستان تشکیل شده که ۳۵ درصد از کل منطقه کشمیر در بخش شمالی و غربی این منطقه رو در بر میگیره. بخش کوچیکتری از منطقه کشمیر که با نام «آکسای چین» شناخته می شه و ۲۰ درصد از کل مساحت کشمیر رو تشکیل میده در کنترل چین قرار داره.
هم اینکه هند مقامات پاکستان رو متهم می کنه که ۳٫۲۲۰ مایل مربع از منطقه کشمیر رو به چینیا واگذار کردن. پایتخت تابستانه منطقه جامو و کشمیر هند شهر سریناگار و پایتخت زمستانه اونم شهر جاموه. پایتخت بخش پاکستانی کشمیر هم شهر مظفرآباده.

گذشته منطقه کشمیر و درگیریا بر سر این منطقه به توضیح زیره:

۱۵ آگوست ۱۹۴۷: هند و پاکستان استقلال خود از امپراطوری بریتانیا رو گرفتن. کشمیر در اول میخواس جداگونه از دو کشور باقی مونده و جزئی از خاک هیچ کدوم از کشورای چین و پاکستان نباشه.

اکتبر ۱۹۴۷: بعد از اینکه گروهی از شبه نظامیان قبایل دور و بر منطقه مرزی شمال غربی پاکستان به کشمیر حمله کردن، مهاراجه هاری سینگ، فرمانروای کشمیر، در نامه ای به دولت هند درخواست کرد که این منطقه تحت پشتیبانی هند قرار گرفته و به این کشور ملحق شه.
در قبال دادن قدرت کلیدی در کشمیر به دولت مرکزی، کشمیر هم می تونست از پشتیبانی نظامیان هندی در برابر حملات شبه نظامیان قبایل پاکستانی بهره مند باشه. پاکستان این درخواست رو به عنوان یه سند رسمی و معتبر به رسمیت نشناخته و اینجوری بود که اولین جنگ بین هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر درگرفت.

۱ ژانویه ۱۹۴۹: هند و پاکستان موافقت کردن که آتیش بس کرده و نیروهاشون رو به پشت یه خط حائل توافق شد که امروزه با عنوان «خط کنترل» (Line of Control) شناخته می شه برگردونن.

۵ آگوست ۱۹۶۵: دوباره هند و پاکستان بر سر کشمیر وارد جنگ شدن. پاکستان به منطقه کشمیر تحت حاکمیت هند حمله کرد اما نبردها نتونست نتیجه کار چندانی واسه این کشور داشته باشه.

سال ۱۹۷۱: دوباره جنگ بین دو کشور بر سر منطقه کشمیر درگرفت.

جولای ۱۹۷۲: توافقنامه سیملا (Simla Agreement) به نبردها پایان داده و مرزی حائل بین منطقه کشمیر تحتِ کنترل پاکستان و کشمیر تحتِ کنترل هند ایجاد شد.
اما درگیری دو طرف بر سر مرز این منطقه بازم ادامه پیدا کرد.

سال ۱۹۸۹: شبه نظامیان اسلامگرا در کشمیر تحتِ کنترل هند دست به شورش زدن و در نتیجه درگیریای بین دو طرف ده ها هزار نفر کشته شدن.

سال ۱۹۹۹: بعد از اینکه گروهی از شبه نظامیان بخش پاکستانی از خط کنترل گذشته و وارد شهر کارگیل شدن، هند و پاکستان دوباره تماشاگر یه درگیری نظامی کوتاه مدت در منطقه کشمیر بودن.

۲۵ جولای ۲۰۰۰: حزب المجاهدین، یه گروه شبه نظامی طرفدار دولت پاکستان در منطقه کشمیر، آتیش بس یه جانبه ای رو به مدت ۳ ماه در منطقه جامو و کشمیر هند اعلام کرد.

۳ آگوست ۲۰۰۰: هند گفتگوها با حزب المجاهدین رو در سریناگار شروع کرد.

۸ آگوست ۲۰۰۰: حزب المجاهدین به آتیش بس خود خواسته خود پس از دو هفته پایان داده و به نیروهای خود دستور داد که دوباره به عملیاتای خود علیه نظامیان هندی ادامه.

۲۳ می ۲۰۰۱: هند به آتیش بس نظامی ۹ ماه به شبه نظامیان اسلامگرا در کشمیر پایان داد و همزمان رییس جمهور نظامی پاکستان، ژنرال پرویز مشرف، رو واسه مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به ۵ دهه دشمنی بین دو کشور دعوت کرد.

مقاله دیگر :   نگاهی به سبک مد و لباس اطلسی زنان تاجیکستان در نوروز

۱۴ تا ۱۶ جولای ۲۰۰۱: پرویز مشرف، رییس جمهور وقت پاکستان و آتال بیهاری واجپایی؛ نخست وزیر وقت هند در شهر آگرا در هند با همدیگه دیدار کرده و به مدت سه روز به گفتگو و مشورت پرداختن اما گفتگوهای اونا به منتشر کردن بیانیه مشترکی بر سر منطقه کشمیر نیانجامید.

۲۰ دسامبر ۲۰۰۱: پس از حمله شبه نظامیان اسلامگرا به ساختمون مجلس هند، ارتش هند نیروهای خود رو در مرز با پاکستان در مرزهای شمالی این کشور با کشمیر و پنجاب گذاشت. نیروهای پاکستانی هم در مرز کشمیر آماده جنگ شدن.

ژانویه ۲۰۰۲: ژنرال پرویز مشرف فعالیت ۳ گروه شبه نظامی اسلامگرای پاکستانی رو غیر قانونی اعلام کرد.

اکتبر ۲۰۰۲: چهار دور انتخابات واسه تعیین ساختار دولتی جدید در منطقه کشمیر تحتِ کنترل هند برگزار شد که در جریان اون بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر کشته شدن.

نوامبر ۲۰۰۳: هند با درخواست پاکستان واسه اعلام آتیش بس در منطقه مورد دعوا کشمیر موافقت کرد.
آتیش بس رسمی در ۲۶ نوامبر این سال شروع شده و این آتیش بس اولین صلح نظامی دو کشور پس از ۱۴ سال بود.

۴ ژانویه ۲۰۰۴: آتال بیهاری واجپایی، نخست وزیر وقت هند در شهر اسلام آباد و به مدت یه ساعت با پرویز مشرف گفتگو کرد که اولین تماس مستقیم دو کشور در دو سال گذشته به حساب می اومد.

ژوئن ۲۰۰۴: وزرای امور خارجه پاکستان و هند تو یه نشست مشترک که واسه اولین بار در ۶ سال گذشته رخ می داد با هم گفتگو کردن.

۱۴ نوامبر ۲۰۰۶: شیو شانکار منون، نخست وزیر هند و همتای پاکستانی اون، ریاض محمد خان، واسه گفتگوهای صلح در دهلی نو با هم دیدار کردن. موضوع اصلی بحث بین این دو، پیدا کردن راه حلی واسه اجرای مکانیسمای ضد تروریسم مورد توافق دو کشور بود.

۱۳ مارس ۲۰۰۷: دیپلماتای ارشد پاکستانی و هندی در اسلام آباد دیدار کردن. از موضوعات مورد بحث اونا میشه به بهتر شدن شرایط زندانیان دو طرف و هم اینکه آسون کردن ارسال ویزا واسه شهروندان دو کشور اشاره کرد.

۲۸ مارس ۲۰۰۸: نیروهای وابسته به سازمان ملل نزدیک به ۱٫۰۰۰ قبر بی نام رو در نزدیکی خط کنترل که بخشای تحتِ کنترل دو کشور در منطقه کشمیر رو از هم جدا می کنه پیدا کردن. در ۲۵ آوریل صدها خودنمایی کننده در بخش کشمیر هند با نیروهای پلیس درگیر شده و خواهان تحقیقات بیشتر در مورد این قبرها شدن.

۲۱ اکتبر ۲۰۰۸: هند و پاکستان پس از ۶ دهه، واسه اولین بار یه راه تجاری بین دو کشور و در خط کنترل کشمیر ساختن. میوه، منسوجات و ادویه از جنسای مهمی بود که بین دو طرف رد و بدل می شد.

۲۶ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۰۸: شبه نظامیان اسلامگرای لشگر طیبه به ساختمانایی در بمبئی حمله کرده و ۱۶۴ نفر رو به قتل رساندند. در نتیجه درگیریا، ۹ نفر از حمله کنندگان کشته شده و تنها بازمانده این عملیات که محمد اجمل کساب نام داشت و زخمی شده بود، زنده دستگیر شده و بعدا در نوامبر ۲۰۱۲ اعدام شد.
این گروه ۱۰ نفره از کراچی پاکستان خود رو به دهلی رسونده بودن و از راه قایقای ماهیگیری دزدی و کشتن صاحبان و خدمه اونا تونستن وارد خاک هند شن.

تابستون ۲۰۱۰: درگیریا در کشمیر دوباره شروع شد و باعث مرگ بیشتر از ۱۰۰ نفر شد که پرتلفات ترین درگیریای منطقه تو یه دهه گذشته به حساب می اومد.

۱۴ ژانویه ۲۰۱۱: وزیر کشور هند اعلام کرد که این کشور یه چهارم از نیروهای امنیتی خود در کشمیر رو درزمان یه سال آینده کم می کنه .

۱۰ فوریه ۲۰۱۱: پس از بالا گرفتن تنش بین دو کشور به دنبال حملات تروریستی بمبئی در سال ۲۰۰۸، پاکستان و هند در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح با هم توافق کردن.

نوامبر و دسامبر ۲۰۱۴: بعد از ۵ دور انتخابات، هر چند حزب دموکراتیک خلق در منطقه کشمیر تحتِ کنترل هند برنده اعلام شد اما نتونست ۴۴ کرسی لازم واسه تشکیل دولت جداگونه رو به دست بیاره.

فوریه ۲۰۱۵: حزب ملی گرای هندوی بهاراتایا جاناتا و حزب دموکراتیک خلق، که یه حزب محلی مورد پشتیبانی بیشترین مسلمون منطقه کشمیر هنده، تشکیل دولت ائتلافی خود رو اعلام کردن. این اتحاد پس از ۴ دور انتخابات بدون برنده در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت و اولین باری بود که حزب هندی ملی گرای نامبرده بخشی از دولت ائتلافی در مجلس منطقه ای کشمیر هند به حساب می رفت. این دولت ائتلافی در اول مارس ۲۰۱۵ قسم خورد.

ژانویه ۲۰۱۶: مرگ مفتی محمد سعید، نخست وزیر ایالت جامو و کشمیر، باعث درگیری در دولت ائتلافی منطقه شد.
در آخر محبوبه مفتی، دختر سعید، به عنوان جانشین ایشون انتخاب شد.
با بالا گرفتن اختلافات بین دو حزب، اون از قسم خوردن در مجلس منطقه کشمیر هند دوری کرد و با درگیری بین دو حزب بر سر تقسیم قدرت و براساس قانون اساسی ایالت جامو و کشمیر، فرماندار این ایالت حکومت رو در دست گرفت.

۴ آوریل ۲۰۱۶: محبوبه مفتی به عنوان اولیننخست وزیر زن منطقه تحتِ کنترل هند در کشمیر قسم خورد.

۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶: در اولین ساعات صبح، شبه نظامیان مسلح وارد پایگاه نظامی هند در شهر اوری در ۱۰۰ کیلومتری سرینگار، پایتخت منطقه جامو و کشمیر، شده و ۱۹ سرباز رو به قتل رساندند. چند ساعت بعد ۴ شبه نظامی مهاجم در درگیری با ارتش هند کشته شدن. هنوز مشخص نیس چه گروه شبه نظامی اسلامگرایی این حمله رو انجام داد اما پاسگاه مورد حمله قرار گرفته در نزدیکی مرز پاکستان قرار داشت که همیشه از مراکز فعالیت گروه های اسلامگرای پاکستانی بوده.

۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶: دو سرباز پاکستانی در درگیری با نیروهای نظامی هند در مرز بین کشمیر هند و پاکستان کشته شدن.

اکتبر ۲۰۱۶: با بالا گرفتن تنشا بین دو کشور، هند بیشتر از ۱۰٫۰۰۰ نفر از ساکنان نواحی مجاور خط کنترل رو تخلیه و به مکان دیگری منتقل کرد.

۱۴ نوامبر ۲۰۱۶: هفت سرباز پاکستانی در رد و بدل کردن آتیش با نیروهای هندی در خط کنترل کشته شدن.

۱ آگوست ۲۰۱۷: با کشته شدن ابو دوجانا، رهبر گروه شبه نظامیان اسلامگرای لشکر طیبه، همراه با دستیارش عارف نبی دار، در درگیری چند ساعته با نیروهای امنیتی هند در منطقه پولواما در ۳۵ کیلومتری شمال سرینگار، اعتراضات خشونت باری در کشمیر هند شروع شد.

۱۴ فوریه ۲۰۱۹: تو یه حمله انتحاری با خودرو بمبگذاری شده به وسیله شبه نظامیان جیش محمد در منطقه تحتِ کنترل هند در کشمیر، بیشتر از ۴۰ سرباز هندی کشته شدن.