الان خوردن فست فودها و خرید غذاهای بیرون بر به بخشی از عادت غذایی ما تبدیل شده. خیلی از ما بخش خیلی از پول مون رو صرف خرید فست فودها می کنیم. کمتر کسی هست که خوردن زیاد فست فود رو تأیید کنه. بااینکه مصرف دیربه دیر فست فود ضرر زیادی نداره، مصرف همیشگی این غذاها مضرات بسیاری واسه سلامت ما داره. با این مطلب همراه شید تا با مضرات فست فود بیشتر آشنا شید.

پول-نام-تصویر

اختلالاتی در دستگاه گوارش و سیستم قلبی عروقی

خیلی از فست فودها ازجمله نوشیدنیا و مخلفات اون پر از کربوهیدراتا هستن و درعوض بدون فیبرند. وقتی دستگاه گوارش این غذاها رو به اصطلاح بشکنه، گلوکز یا قند حاصل وارد جریان خون می شه و درنتیجه قند خون زیاد می شه. جواب لوزالمعده به این افزایش قندها آزادکردن انسولینه. وظیفه ی انسولین رساندن قند به سلول هاییه که واسه تأمین انرژی بهش نیاز دارن. با مصرف یا ذخیره قندها به وسیله سلولا، قند خون به حالت طبیعی بازمی شه.

تا وقتی سالم هستین، مراحل بالا به دقت به وسیله بدن تون تنظیم می شه و انداما خوب این جهشای یهویی قند خون رو کنترل می کنن. اما مصرف همیشگی غذاهای پر از کربوهیدرات موجب تکرار جهشای یهویی قند خون می شه. کم کم جهشای یهویی انسولین می تونه واکنش طبیعی بدن تون به انسولین رو تضعیف کنه. این احتمال اضافه وزن، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ رو افزایش می ده.

قندها و چربیا

به خیلی از فست فودها شکر میزنن. این بدون افزایش ارزش غذایی، تنها باعث افزایش کالری غذا می شه. انجمن قلب امریکا دریافتِ روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری از راه شکر رو پیشنهاد می کنه. این مقدار تقریبا برابر ۶ تا ۹ قاشق چای خوری شکره. خیلی از ما همراه با فست فودها یک قوطی نوشابه گازدار هم می خوریم. یک قوطی نوشابه ی گازدار به تنهایی شامل ۳۹ گرم یا ۸ قاشق چای خوری شکره. کالری دریافتی از شکرِ موجود در یک قوطی نوشابه به تنهایی ۱۳۰ کالریه.

چربیای ترانس در طول فراوری بعضی غذاها به وجود بین و معمولا در غذاهای زیر پیدا می شن:

  • کیکای طبخ شده در روغن؛
  • شیرینیا؛
  • خمیر پیتزا؛
  • کراکرها:
  • کوکیا.

هیچ مقداری از چربیای ترانس واسه سلامت پیشنهاد نمی شه. مصرف غذاهای شامل چربیای ترانس باعث افزایش کلسترول بد خون (LDL)، کاهش کلسترول خوب خون (HDL) و افزایش خطر دیابت نوع ۲ و مریضیای قلبی می شه.

ترکیبات موجود در غذاهای رستورانی ممکنه باعث اشتباهاتی در کالری تعدادی شه. در پژوهشی ثابت شد که کسائی که در رستورانایی با عنوان «سالم» غذا می خورن، بازم کالری مصرفی شون رو ۲۰درصد کمتر از مقدار واقعی حساب می کنن.

سدیم

ترکیب چربی، شکر و مقدار زیادی نمک باعث می شه فست فودها واسه بسیاری خوش مزه تر به نظر برسن، اما مقدار زیاد سدیم موجود در این غذاها موجب احتباس (جمع شدن) آب می شه. واسه همین ممکنه پس از مصرف فست فودها احساس ورم یا نفخ بکنین.

رژیم غذاییِ پر از سدیم واسه افرادی با فشار خون بالا خطرناکه. سدیم، قند خون رو هم بالا می بره و قلب و سیستم قلبی عروقی تون رو با نا آرومی روبه رو می کنه. طبق پژوهشی ثابت شد ۹۰درصد بزرگ سالان مقدار سدیم موجود در فست فودها رو دست کم می گیرن. در این تحقیق از ۹۹۳ نفر نظرسنجی به عمل اومد و نتایج نشون داد میزان سدیم موجود در فست فودها ۶ برابرِ حدس افراد بوده. سدیم موجود در غذای اونا به طور تقریبی ۱۲۹۲ میلی گرم بود و این یعنی اختلافی نزدیک به ۱۰۰۰ میلی گرم در محاسبه کسائی که در این تحقیق شرکت کرده بودن.

انجمن قلب امریکا پیشنهاد می کنه بزرگ سالان کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنن. بااین حساب، یک وعده فست فود به تنهایی بیشتر از نصف سدیم مجاز روزتون رو وارد بدن تون می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   افراد پرخاشگر را بهتر بشناسیم

دستگاه تنفسی

کالری اضافه حاصل از فست فودها موجب اضافه وزن و درنتیجه چاقی می شه. چاقی خطر مشکلات تنفسی مثل آسم و تنگی نفس رو افزایش می ده. اضافه وزن بر قلب و ریه فشار وارد می کنه و موجب می شه با کمترین نا آرومی، فرد به سختی بیفته. اینطوری ممکنه تنفس تون موقع راه رفتن، بالارفتن از پلها یا ورزش با سختی همراه شه. اثر فست فودها در افزایش خطر مریضیای تنفسی در کودکان هم به اثبات رسیده. طبق بعضی تحقیقات کودکانی که ۳ بار در هفته فست فود می خورن، بیشتر از بقیه در خطر دچار شدن به آسم قرار دارن.

دستگاه عصبی مرکزی

شاید فست فودها در مدت کمی گرسنگی تون رو برطرف کنن، ولی در درازمدت اثرات بدی از خود برجای می ذارن. احتمال بروز افسردگی در افرادی که زیاد فست فود و شیرینیای فراوری شده می خورن، ۵۱درصد بیشتره از کسائی که مقدار بسیار کمی از این جور مواد غذایی رو مصرف می کنن.

دستگاه تناسلی

ترکیبات موجود در فست فودها و هله هولها می تونن قدرت باروری تون رو متأثر کنن. پژوهشی نشون داد که غذاهای فراوری شده شامل فتالات هستن. فتالاتا ترکیباتی شیمیایی ان که می تونن کارکرد هورمونا رو در بدن با مشکل روبرو کنن. قرارگرفتن بدن در خطر مقادیر بالای این ترکیبات ممکنه موجب بروز مشکلات تولیدمثلی مثل مشکل تولد شه.

دستگاه پوششی (پوست، مو و ناخن)

غذایی که می خورید، بر ظاهر پوست تون اثر می ذاره. در گذشته تصور بر این بود که شکلات و غذاهای چرب مثل پیتزا باعث بروز جوشای پوستی می شن، اما طبق اعلام مایو کلینیک (یکی از مراکز و دانشگاهای بسیار معتبرِ علوم پزشکی در جهان) عامل این جوشا کربوهیدراتا هستن. غذاهای پر از کربوهیدرات موجب جهش یهویی قند خون می شن و این افزایش یهویی قند خون دلیلی می شه واسه به وجودآمدن جوشا.

طبق یکی از تحقیقای انجام شده در این رابطه، احتمال بروز اگزما در کودکان و نوجوانانی که کمه کم ۳ بار در هفته فست فود می خورن، بیشتر از هم سالان شونه. اگزما یه جور مریضی پوستیه که می تونه موجب خارش، قرمزی و تورم پوست شه.

دستگاه اسکلتی بدن (استخوانا)

کربوهیدرات موجود در فست فودها و غذاهای فراوری شده می تونه باعث افزایش اسید در دهن تون شه. افزایش اسیدِ دهن هم موجب جدا سازی ی مینای دندان می شه. با نابودی مینای دندان فرصت واسه باکتریا جفت و جور می شه که کنترل رو به دست بگیرن و چاله هایی در دندان بسازن. چاقی می تونه بر تراکم استخوان و توده عضلات هم اثری منفی بزاره. احتمال شکستگیای استخوان در افراد چاق بیشتره. انجام تمرینات ورزشی به خاطر عضله سازی و کمک به استخوانا ضروریه. باید رژیم غذایی به شکلی باشه که تاحدامکان موجب کاهش تراکم استخوان نشه.

اثرات اجتماعی

الان ۲ نفر از هر ۳ بزرگ سال مشکل چاقی یا اضافه وزن دارن و هم بیشتر از یک سوم کودکان ۶ تا ۱۹ساله چاق یا دارای اضافه وزن حساب می شن. به نظر می رسه افزایش مصرف فست فودها به یه جور با افزایش چاقی همراه شده. اتحاد «اقدام علیه چاقی» گزارش داده شمار مغازه های فست فود در امریکا از سال ۱۹۷۰ دو برابر شده. جالب اینکه تعداد امریکاییان چاق هم در این فاصله دو برابر شده. برخلاف سعیای گسترده واسه آگاهی عموم از مضرات کالری اضافی و چربی و سدیم موجود در فست فودها، هنوز تغییری در میزان مصرف اونا ایجاد نشده. با افزایش مشغله ی امریکاییا و افزایش مصرف فست فود، باید شاهد اثرات منفی بیشتری بر افراد و سیستم سلامت این کشور باشیم.

منبع : healthline

 


دسته‌ها: بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید