ظرفی که در آن غذای خود را طبخ می کنیم، دقیقا به اندازه نوع غذا و مواد غذایی که در طول روز به مصرف می رسانیم، حائز اهمیت است. در  دنیا ظروف مختلفی برای پخت و پز غذا ها  تولید می شوند. برخی از آن ها جنس های گرانیتی دارند، برخی در انواع آلومینیومی تولدی می شوند و برخی از بهترین ظرف ها در این عرصه  انواع قابلمه چدن  هستند. در این بخش از فروشگاه اینترنتی بارانو شاپ به بررسی خصوصیات این ظروف می پردازیم و آن ها را بیش تر مورد بررسی قرار می دهیم.

 

توجه: برای خرید لوازم خانگی اصل و با کیفیت به فروشگاه اینترنتی بارانو شاپ مراجعه کنید.

 

چدن چیست؟

این مواد، در خانواده آلیاژ های آهنی جای می گیرند. آهن و کربن و سیلیسیم هر کدام با درصد های مشخصی، مواد تشکیل دهنده چدن می باشند. در ساختار آن ها ۵/۴ درصد کربن و ۵/۳ درصد سیلیسیم موجود است. در عناصر آن گاها  منگنز و گوگرد نیز موجود است. وجود عنصر سیلیسیم در آن ها، متالوژی خاصی در این آلیاژ های آهنی ایجاد می کند. در واقع وجود سیلیسم است که سطح این فلزات را در برابر اکسیداسیون و خوردگی و چسبندگی مقاوم می کند. این عنصر یک اکسید سطحی، بر روی آن ایجاد کرده و با وجود آن مقاومت آن از فولاد نیز در برابر خوردگی بالاتر می رود.

 

این مواد به نوعی مواد صنعتی و مهندسی شده و پر کاربرد در دنیای صنعت تبدیل شده اند. ویژگی هایی که این محصولات را برجسته ساخته است، نقطه ذوب پایین، سیالیت بالا، قابلیت ریخته گری بالا، مقاومت بسیار زیاد، شکل ناپذیری، قابلیت بالای ماشین کاری می باشند. این ویژگی ها این محصولات را در عرصه های خودرو سازی، ساخت و ساز تجهیزات ساختمانی، ساخت لوازم آشپزی و… پر استفاده کرده اند.

 

چدن را از ذوب مجدد آهن به همراه فولاد قراضه می سازند. تولید آن ها با طی برخی مراحل صنعتی مهم برای حذف برخی عناصر  ناخواسته همراه است. در حین تولید آن ها باید فسفر و گوگرد از ساختار آن ها پاک شود. چدن را گاهی در کوره کوپل ذوب می کنند، اما بیش تر در کوره های القای الکتریکی تولید می شوند. پس از تشکیل مواد اولیه و ذوب آن ها، مواد مذاب را در قالب هایی برای تولید محصولات مورد نظر می ریزند.

 

معرفی انواع چدن ها

چدن ها طبقه بندی هایی دارند. در انواع قابلمه چدن از نوع خاصی از این آلیاژ ها استفاده می شود. بد نیست که انواع دسته های آن ها را بشناسید. اولین طبقه بندی آن ها را بر اساس نوع رنگ سطح مقطع شکست آن ها صورت داده اند. برخی از دسته های آن ها را در زیر می بینید:

 

چدن های سفید: در این نوع به خصوص از چدن ها، سطح مقطع آن ها در امتداد صفحات کاربید آن ها شکسته می شود. از این جهت سطح کریستالی آن ها سفید رنگ می باشد. این نوع به خصوص از چدن ها، بسیار ترد می باشند و به همین سبب در بسیاری از مصارف به کار برده نمی شود. اما به این سبب که آن ها سختی خوبی دارند و در برابر سایش مقاوم هستند، در ساخت قطعاتی چون، پروانه های توربین به کار برده می شود. قیمت آن ها نیز بسیار مناسب تر از سایر انواع است.

چدن های خاکستری: در این چدن ها، شکست سطح مقطع در امتداد ورقه های گرافیت صورت می گیرد و سطح آن ها خاکستری رنگ است. ساختار آن ها گرافیتی است. از نظر وزنی، در ریخته گری بسیار پر مصرف هستند. استحکام کششی آن پایین است. همچنین از نظر مقاومت به شوک نیز در سطح پایین تری نسبت به فولاد قرار می گیرد. اما استحکام فشاری قابل توجهی دارند.

مقاله دیگر :   نحوه تشخیص جاروبرقی بوش تقلبی

انواع چدن داکتیل: در این نوع چدن ها گرافیت به صورت کروی به کار برده شده است. استحکام این نوع به خصوص از چدن ها بسیار بالا تر است. قابلیت کشیده شدن و تغییر طول بالایی دارند. نسبت استحکام آن به وزن این ماده بسیار بالا است.

قابلمه چدن

مروری بر تاریخچه چدن

در انقلاب صنعتی و زمانی که چدن به شهرت کنونی نرسیده بود، در ساخت کارخانه ها از آن ها استفاده می کردند. در آن زمان اشتباهی که در رابطه با این مواد صورت می گرفت، تصور آن ها از خاصیت ضد آتش بودن این مواد بود. چدن اگر چه برای حمل قطعات سنگین مقاوم است و وزن های بالایی را تاب می آورد، اما در برابر شعله های آتش و حریق، آسیب پذیر می باشد. در آن زمان در ساخت ریل های راه آهن نیز از این مواد استفاده شده است که نتایج بدی به دنبال داشت و جای عده بسیاری را گرفت. همچنین از آن در ساخت پل هایی نیز استفاده شده است که به مرور آسیب دیده اند. به طور کلی استفاده از چدن در معماری و ساختمان سازی نیز چندان موفق نبود.

 

تا زمانی که فولاد جایگزین این مواد شود، از آن ها در ساخت ماشین آلات مختلف، چاه های خیابان ها، لوله ها، خرپا های سقف، خطوط گازی، پنجره سازی و… نیز استفاده می شد.

 

ورود فلزات به صنعت ساخت لوازم خانگی

در گذشته بیش تر از چوب و سفال و چوب و سنگ برای آشپزی و پخت و پز و مصارف خانگی استفاده می شده است. رفته رفته فلزات و آلیاژ های مختلف کشف و اختراع شدند، پس از آزمون خطاهای بسیار و آگاهی از خاصیت و قابلیت های فلزات مختلف آن ها را در عرصه های لوازم خانگی نیز وارد کردند. این مواد فلزی خواص بی نظیری داشتند که آشپزی را سهل تر و کار ساخت و ساز لوازم مورد نیاز برای این فرایند را آسان تر می نمود. از جمله آن ها می توان به

 

استحکام بالا

رنگ و جلا خواری خوب

قابلیت چکش خواری بالا

قابلیت تورق بالا

مفتول شدن

قابلیت ذوب شدن و استفاده مجدد از محصولات

استقامت بالا، در برابر فشار و عوامل جوی مختلف

ماندگاری در برابر برودت و رطوبت

از همین رو از این آلیاژ های فلزی که چدن نیز در راس آن ها قرار داشت، در صنعت ساخت و ساز لوازم خانگی بسیار استفاده شده است. امروزه از مس، روی، آلومینیوم و چدن در این عرصه ها بسیار استفاده می شود.

خرید قابلمه چدن

 

چدن نوع به خصوصی از آهن است، چگالی آن نسبت به آهن های معمولی بالاتر بوده و به همین سبب نیز وزن بالاتری دارند. اگر می خواهید از اصل بودن یک قابلمه چدنی مطمئن شوید، می توانید یک آهن ربا را به آن بچسبانید، در صورتی که آن را جذب کرد،  قابلمه چدن شما اصلی است. پخت و پز در این ظروف کار ساده ای است و برای طبخ انواع غذا ها در آن، نیازی به استفاده از موادی که به این ظروف و قابلمه ها خاصیت نچسبی بدهند، نخواهید داشت. تنها کافی است که مواد مورد نظر را در آن بریزید و منتظر بمانید!