مقاله درمورد دانلود می‌توان، دینی، می‌توانند، رعایت

می‌شده‌اند و عبادت می‌کرده‌اند.
مهم‌ترین ثمره این اجتماع‌ها، هم اندیشی و ایجاد انس و الفت میان هم‌کیشان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی است؛ چراکه هر جنبش اجتماعی و هر جریان سازی فرهنگی، زمانی می‌تواند در سطح جامعه موفق شود که میان افراد آن انسجام و همدلی وجود داشته باشد. علاوه بر این، این گردهمایی‌ها می‌تواند نوعی قدرت‌نمایی و صف آرایی در برابر دشمنان به شمار بیاید.
یکی از مهم‌ترین مراکز دینی که آثار آن در عرصه اجتماعی و فرهنگی بیش از سایر ادیان به چشم می‌خورد، مسجد است. دین اسلام نیز مانند همه ادیان، پیروان خود را به اجتماع در مکانی مخصوص دعوت می‌کند تا میان قلوب آنان ایجاد الفت نموده، آن‌ها را برای جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی آماده سازد. این مکان در اسلام، مسجد نام دارد. آیات و روایات مختلفی که مؤمنان در آن به ساختن مساجد و رسیدگی به امور آن توصیه شده‌اند، یکی از نمونه‌های این تشویق‌ها و ترغیب‌هاست. دلیل این امر را می‌توان نسبت مستقیم میان آبادی مراکز دینی و نیرومندی جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد.
به عنوان نمونه‌ای بارز، می‌توان فرهنگ سکولار را پس از کناره گیری کلیسا از جامعه مسیحیت مد نظر قرار داد. به بیانی واضح‌تر می‌توان گفت که تعطیلی یک مرکز مذهبی باعث شد تا دین از صحنه زندگی اجتماعی کناره گیرد. در دنیای اسلام نیز می‌توان ردپای این اثرگذاری را از ناحیه مراکز دینی در بسیاری از جنبش‌های اجتماعی بزرگ یافت که در پرتو مساجد الهی به وقوع پیوسته‌اند.
به طور مثال پس از هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، ایشان در اولین اقدام، به انتخاب مکان و احداث مسجد در شهر مدینه به عنوان مقر حکومت و تبلیغ دین اهتمام ورزیدند. ایشان در تمامی دوران عمر بابرکت خود، حل و فصل مشکلات مختلف فردی و اجتماعی مردم را در مسجد انجام می‌دادند. علاوه بر این، چشم انداز فرهنگ جامعه اسلامی در سرتاسر جامعه آن روز، با اعزام نیروهایی که در همین مسجد و تحت اشراف پیامبر اکرم تربیت می‌شدند، ترسیم می‌شد.
همچنین یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مسجد در تاریخ اسلامی، دوران حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) در مسجد کوفه است که نمادی از نیرومندی مسجد به عنوان یک مرکز مذهبی در اداره امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی جامعه است.
ب) مسجد به عنوان پایگاه تعلیم فرهنگ فقرزدا
یکی از قابلیت‌های مسجد که امیرالمؤمنین (ع) – و دیگر ائمه (ع) – توجه زیادی به آن کردند، استفاده از جلسات وعظ و خطابه و سخنرانی در مساجد درباره رعایت اخلاق اسلامی در معاملات اقتصادی و تدبیر معیشت در زندگی بود که نقش به سزایی در امر کاهش فقر نیز داشت. فرهنگ‌سازی در جهت حل این معضل اقتصادی جزو برنامه‌های مهم امام (ع) بود و مسجد بهترین مکان برای این امر بود. ایشان سعی کردند از این طریق فرهنگ زندگی به سبک اسلامی را به مردم تعلیم دهند؛ ترک محرمات و انجام واجبات، نفی مصرف گرایی و تأکید بر قناعت، مذمت بیکاری و دعوت به کار و تلاش، منع ذلت در برابر اغنیا و توصیه به انفاق و تبعیت از سیره معصومین (ع) از جمله معارفی بود که ایشان در مواعظ و خطبه‌هایشان دنبال می‌کردند و مردم را به رعایت آن‌ها فرا می‌خواندند.
امروزه نیز با توجه به این‌که در هر شهر مسجد دارای نقش فعالی است و هنگام نماز، مسجد محلِ مراجعه بازاریان، کسبه و اصناف اطراف بازار است، ائمه جماعت می‌توانند در هر جلسه نماز با دعوت نمازگزاران – که عمدتاً در فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار هستند – به رعایت اخلاق اسلامی و اخلاق اقتصادی با نقل آیات، روایت و احادیث حضّار را به رعایت انصاف و عدل در معاملات و کارهای اقتصادی دعوت کنند که این موعظه و سخنرانی ائمه جماعت در مسجد تأثیری عمیق در نمازگزاران ایجاد کرده و به‌تبع، آنان از نظر اخلاقی و برای رعایت مسائل شرعی مجبور به فعالیت سالم اقتصادی می‌شوند.
خلاصه این‌که مساجد هر چند که به عنوان نهادهای سنتی در جامعه قلمداد می‌شوند، اما با ارائه کارکردهای مثبت و متناسب با نیاز روز جامعه می‌توانند هم‌سطح با رسانه‌های مدرن و چه بسا پیشروتر در جهت نشر فرهنگ اقتصادی اسلامی (اعم از ارزش‌های تولید و مصرف) ظاهر شوند؛ چراکه به‌واسطه ارتباطات مستقیم میان ارتباط‌گران و مخاطبان، روابط چهره به چهره و دریافت بازخوردهای فوری و تأثیرات عاطفی و احساسی و همچنین ایجاد شرایط روحی و روانی خاص برای مخاطب، در ساخت ارتباطی ویژه، به لحاظ آموزش و انتقال مفاهیم و معارف دینی، دارای قدرت رسانه‌ای قابل توجهی‌اند و می‌توانند به عنوان نقطه اتکا و مرکز ثقل سازمان جامعه به ایفای نقش بپردازند و بنیان‌های اساسی یک تمدن اسلامی بر طبق سیره اهل‌بیت (ع) را پایه‌ریزی کنند.
باید توجه داشت که مساجد غیر از قابلیت بالایی که در زمینه تعلیم فرهنگ فقرزدا دارند، قابلیت‌های دیگری نیز برای کاهش و از بین بردن فقر دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
ج) دیگر قابلیت‌های اقتصادی مسجد در راستای فقرزدایی
امروزه مسائل اقتصادی از مهم‌ترین مسائل دولت‌ها و افکار عمومی است که بر سلطه سیاسی، فرهنگی و نظامی کشورها مؤثر است. اسلام، دینی کامل است که به همه جنبه‌های زندگی بشر توجه و زندگی اقتصادی جامعه را نیز به خوبی هدایت کرده است.
یکی از کارکردهای مهم مسجد به عنوان یک نهاد اجتماعی این است که تمامی اقشار جامعه از هر صنف و گروه، در مسجد حضور می‌یابند و
از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند. در واقع مسجد از آنجا که خانه خداست و به هیچ گروه و طبقه و حزب خاصی بستگی ندارد، در آن همیشه به روی مردم باز است و هر کس می‌تواند متناسب با نیاز خود از برنامه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی و … آن استفاده کند. ورود به مسجد نه کارت عضویت می‌خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله سن، جنس، سطح سواد، طبقه اجتماعی و … این ویژگی منحصر به فرد باعث شده که مسجد تبدیل شود به یک پایگاهی از نهادهای مردمی که در مقایسه با نهادهای سیاسی اجتماعی مدرن از جمله احزاب، تشکل‌های سیاسی، اتحادیه‌های صنفی و … از جذابیت بیشتری برخوردار شده و به عبارتی سهل‌الوصول‌تر از سایر نهادها باشد. کدی (1375) درباره استفاده قشرهای گوناگون از مساجد می‌نویسد: “طبقه وسیعی از تحصیل کرده‌ها، دانشجویان، طبقه سیاسی جدید و تهیدستان شهری تحت تأثیر و سازماندهی مساجد، ستون فقرات سیاست نوین مردمی را فراهم ساختند.”
فقر هم که یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی جامعه است و آثار مخربی بر ابعاد گوناگون جامعه بر جای می‌گذارد، می‌تواند یکی از دغدغه‌های این نهادها قرار بگیرد، و آن‌ها با انگیزه‌ای خدایی در جهت از بین بردن آن قدم بردارند.
ثمرات و برکاتی که از تشکیل این نهاد مردمی صادر می‌شود و باید تقویت شود عبارت‌اند از:

نوشته ای دیگر :
منابع پایان نامه دربارهصاحب نظران، زمان گذشته

ج-1- کاهش کنترل، کاهش هزینه
مسجد به عنوان کانونی دینی، با تقویت برتری‌های اخلاقی، حس خداباوری را در افراد اهل مسجد بارور می‌کند و به این وسیله، در همه حال خدا را بر کارها و فعالیت‌های خود ناظر و شاهد می‌دانند و بدون این‌که کسی بر آن‌ها نظارت کند، کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند. کاهش گسترده نظارت و کنترل رسمی در سطح اجتماع بر ابعاد کلان اقتصادی مؤثر است و موجب کاهش هزینه‌هایی می‌شود که دولت‌ها صرف نظارت بر نیروهای اجرایی می‌کنند.
ج-2- پرداخت‌های مالی (واجب و مستحب) و دستگیری از نیازمندان
اجتماع مسلمانان در مسجد، روحیه تعاون و همکاری را افزایش می‌دهد و با پند و اندرز مبلغان دینی در مسجد، جریان‌های فقرزدایی در سطح جامعه افزایش می‌یابد.
در دین اسلام زکات، خمس، انفاق، صدقات، نذورات و دیگر خیرات مالی از تدابیری هستند که برای زدودن فقر در سطح جامعه در نظر گرفته شده است. اما متأسفانه برخی از مسلمانان به دلیل دنیا دوستی، از پرداخت آن‌ها خودداری می‌کنند. مسجد با تقویت دین داری و با توجه به فضای معنوی حاکم بر آن، نمازگزاران را به شیوه اسلامی تربیت می‌کند و در نتیجه آنان با پرداخت خمس و زکات و خیرات مالی به فقیران مسلمان کمک می‌کند.
با قرار دادن صندوق خمس و زکات صدقه، و کمک به فقیران در مسجد، شناسایی فقیران آبرومند به وسیله هیئت امنا و جمع آوری کمک‌های نمازگزاران، گام مهمی در زدودن فقر برداشته می‌شود.
خرید جهیزیه برای خانواده‌های کم درآمد و فقیر و پیدا کردن کار برای بیکاران و نیز جمع آوری کمک و اعانه برای ساخت کارگاه‌های تولیدی و مراکز کوچک اقتصادی که در امر کمک‌رسانی و با اهداف خیرخواهانه و فی سبیل‌الله فعال‌اند از اقدامات دیگر در این زمینه است که هم اکنون هم در بسیاری از مساجد در حال انجام است.
ج-3- ایجاد صندوق قرض‌الحسنه و تعاونی‌های مصرف
در فرهنگ اسلامی، قرض دادن و برطرف کردن نیازهای مؤمنان، کار پسندیده‌ای به شمار می‌آید. از سوی دیگر، مؤسسه‌های مالی مثل صندوق‌های قرض‌الحسنه، در رونق اقتصادی مؤثرند. اهل مسجد می‌توانند با تشکیل صندوق قرض‌الحسنه، کارایی اقتصادی نیز داشته باشند. این کار افزون بر شکوفایی مسجد، با تقویت سنت مذهبی قرض (وام بدون بهره)، در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم نیز مؤثر است.
علاوه بر این می‌توان از تشکیل فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مصرف محله نام برد که توسط هیئت امناء مساجد برای رفع نیازهای ضروری جمعیت حوالی مسجد انجام می‌گیرد.
ج-4- حرکت علمی در مساجد
مسجد در زمان طلوع اسلام یک مرکز ملی برای تعلیم و تربیت و انجمنی برای مشورت و همفکری بود. آموزشگاهی مردمی که همگان را در شب و روز، تابستان و زمستان دربرمی‌گرفت و هیچ شاگردی از پیر و جوان را باز پس نمی‌راند، بدون این‌که تشریفات، هزینه و قید و بندی داشته باشد.
جلسات علمی مساجد منحصر به علوم دینی محض نبود و تمام موضوعات مربوط به عقل و اندیشه اسلامی از قبیل معارف ادبی و انسانی را نیز شامل می‌شد و علم به عبادت پیوسته بود.
همان‌طوری که در فصل سوم اشاره شد امیرالمؤمنین (ع) سوء تدبیر در مصرف و مدیریت نادرست در تقسیم کار را از عوامل به وجود آورنده فقر برشمردند. هم اکنون مساجد محل‌های مناسبی برای برگزاری کلاس‌ها و جلسات هم اندیشی و مباحثات علوم روز است. می‌توان بسیاری از جوانان متعهدی که با انگیزه‌های الهی در مسجد حضور می‌یابند را سر کلاس نشاند و مدیریت و تدبیر صحیح در مسائل اقتصادی را به آن‌ها آموزش داد. جوانان تحصیل‌کرده می‌توانند حلقه‌های علمی تشکیل داده و با انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حل مشکلات اقتصادی مثل فقر قدم بردارند.
ج-5- احیای سنت وقف
از دیگر راه‌های تأمین هزینه‌های نیازمندان، وقف است. معمولاً بعضی از مساجد دارای زمین، مغازه یا کارگاه‌های تولیدی هستند که توسط مؤمنین با هدف توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی وقف می‌شود و درآمد حاصل از این زمین‌ها، صرف مخارج مسجد، امورات خیر و کمک به نیازمندان می‌شود.
این ویژگی‌ها ما را ب
ه این نکته متوجه می‌سازد که مساجد ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش فرهنگ اقتصادی اسلامی و بالا بردن دانش اقتصادی مردم دارند، و ابزاری بسیار مفید برای مبارزه با فقر می‌باشند.
5-4-2-2- استفاده از رسانه‌های جمعی
بی‌شک، رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت در فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به افراد جامعه، نقش بسیار ارزنده و مؤثری دارند، به ویژه آن‌که در این زمانه، بهره‌گیری مردم از رسانه یکی از نیازهای روزانه زندگی به شمار می‌رود.
در زمان صدر اسلام و حکومت امیرالمؤمنین (ع) رسانه بدین صورت و شکل موجود نبود، ولی همان‌طور که اشاره شد، با توجه به تقید بالای مردم به حضور در مساجد، منابر سخنرانی و وعظ رسانه‌ای بسیار تأثیر گذار برای اطلاع رسانی و تغییر باورهای مردم به شمار می‌رفت.
در این میان، نقش بسیار مهم رسانه در مبارزه با فقر روشن است. رسانه برای پیشبرد این مبارزه می‌تواند راه‌کارهای گوناگون، حساسیت و اهمیت و حیاتی بودن مبارزه با فقر را در جامعه مطرح کند، و با بیان آثار زیان‌بار مادی و معنوی آن در سطح خانواده و جامعه، مردم را از وضع زندگی بینوایان و تهی‌دستان آگاه سازد.
شیوه‌هایی که می‌توان با به کار

نوشته ای دیگر :
منابع پایان نامه درموردشستشوی، لیتر)، فالکون، ایمیدازول

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *