یکی از لازم ترین عوامل تحقق اهدافِ هر سازمان، کار گروهیه. فواید کار گروهی بسیاره، مثلا انجام کارا به طور گروهی ساده تره. البته کار گروهی با محدود کردنایی هم روبرو شدن. در این مطلب به فواید کار گروهی و بعضی مشکلات جلو اون می پردازیم.

 

معمولا در سازمانا، کارکنان رده پایین مسئول اجرا تصمیمای مدیران رده بالا هستن. در این شرایط کارکنان با مشکلات مختلفی رو به رو هستن. مطمئنا همکاری و اشتراک همه کارکنان در رفع این مشکلات اثر مثبتی داره. پس کار گروهی اهمیت بسیاری واسه سازمان داره.

فواید کار گروهی

۱. بهره وری بیشتر

افزایش بهره وری تنها با همکاری نزدیک کارکنان و مدیریت محقق می شه. تجربه ثابت کرده که رابطه ضعیف کارکنان و مدیریت باعث می شه تا کارکنان تمایلی به انجام کاری بیشتر از وظایف روزانه خود، نداشته باشن. پس سهیم کردن کارکنان در امور مدیریتی واسه افزایش بهره وری ضروریه.

۲. افزایش رضایت شغلی

کارکنانی که در تصمیم گیریای سازمانی سهیم هستن، خود رو بخشی از یک جامعه میدونن که هدف مشترکی داره. در این شرایط عزت نفس و خلاقیت کارکنان بیشتر می شه.

خلاقیت-خلاقانه

۳. افزایش کیفیت کار

شراکت در امور مدیریتی تعهد کارکنان رو نسبت به اهداف سازمان افزایش می ده، پس اونا واسه تأمین این تعهد سعی بیشتری می کنن. از طرف دیگه، هنگام بروز مشکلات، کارکنان واسه رفع اونا به همدیگه کمک می کنن تا از کیفیت محصول یا خدمت کم کرده نشه.

۴. پذیرش تغییر

مدیرانی که سبکای مشارکتی رو به کار می گیرن، درمورد تغییرات اعمال شده جواب بهتری از کارکنان خود دریافت می کنن. مشارکت کارکنان باعث می شه اونا همیشه از تغییرات احتمالی آگاه و واسه رویارویی و کنار اومدن با اونا آماده باشن.

۵. تعهد به تحقق اهداف

تصمیماتی که با مشارکت و رضایت کارکنان در پیش گرفتن می شن از حمایت و پشتیبانی بیشتری برخوردارن، چون که کارکنان به تصمیمایی که خودشون در اونا نقش داشتن تعهد بیشتری نشون میدن و واسه تحقق اونا سعی بیشتری می کنن.

۶. کاهش ترک شغل

با مشارکت در تصمیم گیریا عزت نفس کارکنان زیاد می شه و امکان برآورده کردن خواستهای کارکنان هم جفت و جور می شه؛ پس احتمال ترک شغل کاهش پیدا می کنه.

۷. رابطه صمیمانه

مدیریت و کارکنان نباید در مقابل هم قرار بگیرن. واسه کارکرد موفق کسب وکار، ضروریه که رابطه خوبی بین کارکنان و مدیریت برقرار شه. کار گروهی با سهیم کردن کارکنان در امور مختلف، امکان ایجاد رابطه ای نزدیک و صمیمی رو جفت و جور می کنه که احترام مدیران به علم، تجربه و تحصیلات کارکنان رو داره. این مهم ترین امتیاز کار گروهیه.

۸. تقویت روحیه

در شکلای مختلف سبکای مدیریت مشارکتی، کارکنان امکان اعلام نظر دارن. این وفاداری کارکنان رو به دنبال داره؛ این وفاداری تحقق اهداف رو آسون تر می کنن. و تحقق اهداف سازمانی باعث دلگرمی و تقویت روحیه ی کارکنان میشه.

۹. افزایش انگیزه

مشارکت، محیط کاری خوب و مثبتی ایجاد می کنه که امکان بیان خلاقیت و تواناییای تحلیلی کارکنان رو افزایش می ده؛ فرصت ارائه تواناییا باعث تقویت انگیزه کارکنان می شه.

۱۰. کاهش هزینه و اتلاف وقت

با اینکه اجرا سبک مشارکتی ممکنه هزینه هایی دربر داشته باشه اما منفعت به دلیل اجرا موفق اون بسیار بیشتره. چون در سبک مشارکتی تصمیما به شکل گروهی در پیش گرفتن می شن، پذیرش و اجرا اونا زمان کمتری می بره.

۱۱. تقویت خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری دو امتیاز مهم مدیریت مشارکتی هستن. در تصمیم گیریای گروهی، سازمان از هم افزایی به دلیل علم و انتخاب دامنه ی متنوعی از افراد استفاده میکرد. وقتی به جای مدیران همه کارکنان امکان بیان نظر داشته باشن، احتمال رسیدن به ایده ای کارامد و یکتا زیاد می شه.

۱۲. افزایش ظرفیت و تاثیرگذاری مدیریت

مشارکت کارکنان، وفاداری، تفاهم و همکاری دو طرفه رو داره. پس کارکنان خیلی کم تصمیم به تقابل با مدیران می گیرن و پس مدیریت در راه اجرا تصمیمای سازمانی، تاثیرگذاری بالایی بر کارکنان داره.

۱۳. محیط کار مثبت گرا

وقتی مدیران پذیرای نظرات کارکنان باشن و به اونا اهمیت بدن، کارکنان هم نسبت به سازمان احساس تعلق می کنن. پس محیط کاری مثبتی شکل میگیره.

۱۴. تصمیمات موثر

تصمیم گیری فرایند انتخاب بهترین گزینه ممکنه. با استفاده از کارکنان، میشه واسه مشکلات مختلف راه حلای متنوعی پیدا کرد، پس رسیدن به بهترین انتخاب آسون تر می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مصرف شکر چه تاثیری بر کارکرد روانی شما داره؟ 

۱۵. کارکرد بهتر

وقتی کارکنان به این باور برسن که واسه سازمان مهم هستن و نسبت بهش احساس وفاداری کنن، کارکرد سازمان بهتر میشه. وقتی مدیران پیوسته و به شکل فعال جویای نظرات کارکنان باشن، تصمیمای بهتری در پیش گرفتن می شه، چون بر دامنه ی خیلی از علم، اطلاعات و تجربیات تکیه می شه.

۱۶. افزایش اعتماد

اعتماد عامل مهمی در رهبری موفقه. در سبکای مدیریت اشتراکی روند تصمیم گیری معمولا واسه همه رو و شفافه. پس اعتماد کارکنان به مدیریت و به دنبال اون قدرت رهبری مدیران زیاد می شه. شفافیت خود یکی از امتیازای پنهون ی سبک اشتراکیه.

۱۷. علاقه به کار

بعضی وقتا ممکنه ایده های کارکنان از طرف مدیران پذیرفته شه. این موجب غرور کارکنان و افزایش علاقه اونا به کارشون می شه. در مقابل وقتی دلیل پذیرفته نشدن ایده ها به شکل واضحی واسه کارکنان توضیح داده شه، علاقه و اشتیاق کارکنان به کارشون سست نمی شه.

۱۸. پذیرش تصمیما

با در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادهای کارکنان در تصمیم گیریا، تصمیم پایانی بدون بحث و جنگ از طرف کارکنان پذیرفته می شه. با مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری، اونا خیلی راحت تصمیم در پیش گرفته شده رو قبول می کنن و واسه تحقق اون سعی می کنن.

۱۹. افزایش قصد پاک

با مشارکت و کار گروهی، رابطه خوبی بین مدیران و کارکنان شکل میگیره و کارایی کارکنان و کیفیت اجناس و خدمات تولیدی زیاد می شه. شرایط کاری مناسب و خوب، عامل ارزشمندیه چون باعث می شه تا کارکنان میل بیشتری به بهتر شدن خود و کارا داشته باشن و با قصد پاک به سازمان خدمت کنن.

بعضی مشکلات کار گروهی

۱. نبود لیاقت کافی

در کار گروهی، همه کارکنان نظرات خود رو مطرح می کنن؛ مثل کارکنانی که از علم و لیاقت لازم بهره مند نیستن. مدیران باید پیشنهادات بی ربط و نامناسب رو غربال کنن. دریافت نظرات ناپخته و غیرمنطقی یکی از مشکلات عادی سبک مشارکتیه.

۲. نبود تمایل مدیریت

اگه هزینه مشارکت کارکنان از منفعت اون بیشتر باشه، مدیریت روی خوشی بهش نشون نمی ده. بعضی وقتا هم مدیران فکر می کنن، سهیم کردن کارکنان در امور سازمان از قدرت و اعتبار اونا کم می کنه پس حس خوشایندی بهش ندارن.

۳. اثر گروه ها

بعضی وقتا گروه ها و دسته های مختلف واسه رسیدن به نتیجه دلخواه خود، کارکنان رو تحت اثر قرار میدن. این کار برخلاف روح حقیقی مشارکت که هدفِ رسیدن به بهترین انتخاب رو دنبال می کنه، هستش.

۴. آموزش کم

نه تنها کارکنان بلکه معمولا مدیران هم واسه اجرا موفق سبک مشارکتی آموزش کافی نمی بینن. پس مدیران ضعیف از مدیریت مناسبِ موقعیت، نمی تونن محیط مناسب رو واسه مشارکت و کار گروهی جفت و جور کنن. از طرف دیگه کارکنانی که در این مورد آموزش کافی نداشتن، نمی دونن چیجوری در این شرایط رفتار کنن. آموزش کم یکی از مشکلات مشارکت مؤثر و کارآمده.

۵. راه و روش نامناسب به همکاری و همیاری

بعضی وقتا بعضی از کارکنان توقع دارن که همه نظرها و ایده هاشون از طرف مدیریت پذیرفته شه و وقتی این اتفاق نمی افته، کارکنان احساس نارضایتی می کنن و تمایلی به همکاری نشون نمی دن.

۶. کمبود علم و اطلاعات به روز

واسه مشارکت موفق، هم مدیران و هم کارکنان باید از علم و اطلاعات به روز در موردای جورواجور بهره مند باشن.

۷. بی اعتمادی

رابطه، فرایند انتقال ایده، علم و افکار از فرستنده پیام به دریافت کننده س. پس مهارتای ارتباطی نقش مهمی در مشارکت موفق دارن. متأسفانه در سازمانا، مهارتای ارتباطیِ بیشترِ کارکنان کمتر از سطح متوسطه.

۸. اتحادیه ها

در بیشتر سازمانای مهم و بزرگ، کارکنان عضو اتحادیه ها هستن. بعضی وقتا اعضا و رهبران اتحادیه ها روند مشارکت رو به نفع اهداف خود تحت اثر قرار میدن و این بدین معناست که ممکنه مشارکت کارکنان به نتیجه موثری ختم نشه.

۹. مشارکت گسترده

همه دوست دارن در تصمیم گیریا نقش داشته باشن. اما مشارکت مؤثر همه افراد در همه زمینه ها همیشه ممکن نیس، وگرنه رسیدن به نتیجه ای قابل تکیه، زمان خیلی زیادی طول می کشه.

منبع : bankofinfo


دسته‌ها: بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید