علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی، اختیار می شود.

ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت، اختیار شود.
استفاده تجار از علامت تجاری اختیاری است ( تبصره ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1/ 4 / 1301شمسی ) و حق استعمال انحصاری علامت تجاری از آن شخصی است که علامت را در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانیده باشد.( ماده دو قانون ثبت علائم و اختراعات ).به بیانی دیگر، علامت تجاری ثبت شده را تجار دیگر نمی توانند استفاده کنند و از این دیدگاه الزام خاصی را برای سایر تجار به وجود می آورد.


مالک علامت تجاری ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی گردد که عادتاَ منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد در دادگاه اقامه دعوی نماید.
مرجع ثبت علامت تجاری و اختراعات ، ” اداره کل مالکیت صنعتی ” است.ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات:”در موارد ذیل متصدی شعبه مذکور در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:
1) در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
2) در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد”

  • 🟢علائم ممنوع

ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات، اختیار نمودن برخی علائم به عنوان علامت تجاری و یا قراردادن آن را به عنوان یکی از اجزاء علامت تجاری ، منع می کند که موضوع برخی از آن ها در حال حاضر منتفی است و بقیه عبارتند از :
– پرچم مملکتی و هر پرچم دیگری که دولت ایران استعمال آن را به عنوان علامت تجاری منع کند. نشان ها و انگ ها( = علامات ) دولتی . ( وزارت امور خارجه، نمونه هایی از پرچم کشورهای مختلف را به اداره ثبت علائم و اختراعات می فرستد تا از ثبت علائمی که مانند آن ها باشد خودداری شود ).
– کلمات یا عباراتی که تصور انتساب به مقامات رسمی ایران را موجب شود.
– علامت موسسات رسمی، مانند هلال احمر و نظایر آن .
– علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

  • 🟢مواردی که داشتن و ثبت علامت تجاری الزامی است :

همان طور که گفته شد، موسسات تجاری جز در مواردی که دولت آن را الزامی کند، اجباری به ثبت علامت تجاری ندارند.ولی حق استعمال انحصاری علامت برای آن ها مشروط و منوط به ثبت آن علامت است به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند.
به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند
ج) آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.


لذا به موجب این ماده،تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در آن آیین نامه،اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران
مجازات ها :
به موجب قانون مجازات اسلامی، اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد :
1- کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد، استعمال نکنند.


2- کسانی که عالماَ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا بفروشند، که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.
لازم به توضیح است، موسسات تجاری،صنعتی و کشاورزی ثبت شده در خارج از کشور نیز بر اساس ماده ( 4 ) قانون ثبت علائم و اختراعات به شرط رعایت موارد ذیل می توانند از مزایای این قانون بهره مند گردند :
1) علائم تجاری خود را به موجب مقررات این قانون در ایران به ثبت برسانند.
2) کشور محل اقامت موسسه یا شرکت مذکور، به موجب عهده نامه و یا قوانین داخلی خود از علائم تجاری ایران حمایت کند.
بند ( 2 ) ماده ( 4 ) قانون ثبت علائم و اختراعات با پیوستن کشور ایران در اسفند ماه سال 1337 به اتحادیه بین المللی پاریس که در جهت حمایت از مالکیت صنعتی، تجاری و کشاورزی تدوین گردیده است ؛ رسمیت بیشتری یافت.

در واقع کلیه کشورهایی که به اتحادیه بین المللی پاریس ملحق شده اند مکلفند از ثبت علائم و اختراعات اتباع و ساکنین دیگر کشورهای عضو اتحادیه مذکور، حمایت نمایند.
علامتی که ثبت شده باشند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده، ده سال است.ولی صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او، می تواند ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن، هر ده سال یک بار تجدید نماید.در این صورت حق استعمال انحصاری ده سال، با صاحب علامت خواهد بود و به همین طریق ، هر تجدید ثبت، حق مزبور را برای ده سال دیگر تضمین می نماید.

تقاضای تجدید ثبت علامت، باید در دو نسخه تنظیم و به امضای صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او برسد و نمونه علامت در روی آن الصاق شود.

  • 🟢چند نکته در خصوص برند/ علائم تجاری :

– علائم تجاری از زمره مایه های تجاری است و به همین دلیل، قابل نقل و انتقال است.نقل و انتقال علامت تجاری وقتی معتبر است که موافق مقررات قانون، به ثبت رسیده باشد.
– شما می توانید برند خود را هم به صورت شخصی ( حقیقی ) و یا شرکتی ( حقوقی ) ثبت کنید و در هر صورت شما ، شماره ثبت مخصوص به خود را دریافت می کنید .( شایان ذکر است برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند و از یک میزان اعتبار برخوردارند ).
– برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است.اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه ی به ثبت رساندن آن را دارد.


– ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.
– برند هیچ گونه مالیاتی ندارد و طبق قانون اداره مالکیت های صنعتی ثبت برند معاف از مالیات می باشد.
– شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید.
– برند تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد.

لوگو شکل انتخاب شده برای محصول است که محصول با آن ارائه می شود.از طریق لوگو می توان تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب برجای گذاشت.
– به موجب قانون، علاماتی که ثبت شده باشند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه، حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده، ده سال است.
– هر گاه در موقع تجدید ثبت، تغییری در علامت داده شود، مقررات مربوط به تغییرات از هر حیث باید کاملاَ رعایت گردد .تجدید ثبت در صورتی که تغییری در علامت داده نشده باشد.محتاج به آگهی نیست.هرگاه مدت اعتبار علامت منقضی شده باشد، ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران، تابع کلیه مقررات و تشریفات مربوط به ثبت علائم خواهد بود.

اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سی روز از تاریخ نشر آگهی مربوط، اعتراض خود را تسلیم نمایند.

ثبت برند و علامت تجاری

برند یک واژه‌ی لاتین (brand) است که در فارسی می‌توان آن را معادل نام، نشان یا علامت در نظر گرفت.معادل فارسی این کلمه “نمانام” است و در قانون تجارت به عنوان علامت یا نشان تجاری شناخته می‌شود.برند به چیزی اشاره دارد که با دیدن یا شنیدن آن، ویژگی‌های خاصی در ذهن فرد تداعی می‌شود و او را به خرید و اعتماد به آن محصول ترغیب می‌کند.برند به نوعی وعده‌ای است که تولیدکننده به مصرف‌کننده درباره کیفیت و ویژگی‌های محصول خود می‌دهد.در زمینه تجارت، برند به نمادی گفته می‌شود که محصولات و خدمات هر شرکت را از دیگران متمایز می‌کند، به طوری که مصرف‌کنندگان بتوانند محصولات شرکت‌های مختلف را از هم تشخیص دهند.

هر شرکت می‌تواند برند منحصر به فرد خود را داشته باشد.

این نماد با هدف جذب مخاطب و با توجه به نوع محصول انتخاب می‌شود و در واقع برند، نشان‌دهنده اعتبار معنوی یک مجموعه است.

ثبت لوگو ، علامت یا نشان تجاری

1. لوگو باید مبتکرانه و دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص باشد.
2. لوگو باید از انحراف مصرف‌کننده و خریدار جلوگیری کند.

1- یک برند معتبر نشانه ای از موقعیت و موضوع محصول آن ، ریسک های درک شده کمتر توسط مصرف کنندگان و هزینه های پایین مصرف کنندگان برای جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری می باشد.
2- از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
3- حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.
4- مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات ، ” اداره کل مالکیت صنعتی ” است.ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.


5- نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود
6- ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.
7- جهت ثبت برند یا علامت تجاری باید شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود را با تعیین طبقات درخواست شده طبق جدول طبقه بندی علایم صنعتی و تجاری ضمیمه اظهارنامه ثبت برند کرد.


8- عموماَ اولین گام در ثبت برند، استعلام آن می باشد، تا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد.
9- علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند.با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند
10- باید توجه داشت که ثبت برند در صورت الزام دولت اجبار می شود ، در غیر این صورت الزامی نیست.
11- برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است.اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه ی به ثبت رساندن آن را دارد.


12- اگر شخصی اجازه استفاده از برند خود را بخواهد به شخص دیگری بدهد این کار را باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی با به ثبت رساندن انجام دهد.
13- نقل و انتقال برند به صورت قهری یا غیر ارادی رایج ترین نوع نقل وانتقال محسوب می شود و زمانی اتفاق می افتد که مالک اصلی برند تجاری ثبت شده، فوت کرده باشد.در این صورت وراث می توانند با ارائه اصل گواهی ثبت برند ( ثبت علامت تجاری ) و گواهی انحصار وراثت،درخواست نقل و انتقال برند و واگذاری آن را به مالک جدید داشته باشند.
14- متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.


15- هر گاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه ، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.
16- قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 13337 ثبت علائم ذیل را ممنوع نموده است:
– علائم رسمی،دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران،علائم وزارتخانه ها،هلال احمر،علائم نیروهای مسلح و ….
– علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.

مقاله دیگر :   راهنمای شروع ارتباط گرفتن با غریبه - تقویت مهارت‌های ارتباطی- قسمت 182


– علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
– علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد.
17- به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
– داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
– مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند .
– آب های گازدار
– لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.
18- موسسات تجاری، صنعتی و کشاورزی ثبت شده در خارج از کشور نیز بر اساس ماده ( 4 ) قانون ثبت علائم و اختراعات به شرط رعایت موارد ذیل می توانند از مزایای این قانون بهره مند گردند :
– علائم تجاری خود را به موجب مقررات این قانون در ایران به ثبت برسانند.


– کشور محل اقامت موسسه یا شرکت مذکور، به موجب عهدنامه و یا قوانین داخلی خود از علائم تجاری ایران حمایت کند.


19- اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.
20- پس از تایید اظهارنامه برند، آن برند برای متقاضی در نظر گرفته می شود و دیگر برای سایرین قابلیت ثبت ندارد.

یکی از مهم‌ترین مراحل پس از انتخاب نام برند، ثبت علامت یا نشان تجاری است.این مرحله موجب می‌شود که مشتری و خریدار بتوانند شما را به‌خوبی شناسایی کنند و با شنیدن یا دیدن نام برند، تمام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد کالا یا محصول به ذهن‌شان بیاید.همان‌طور که می‌دانید، طراحی مناسب لوگوی یک شرکت نکته‌ای است که نباید به سادگی از آن گذشت.لوگوهایی که به‌طور نادرست طراحی شده‌اند و استراتژی مناسبی ندارند، معمولاً پیشرفتی نداشته‌اند.برای این کار باید به دو نکته مهم توجه کنیم:ثبت تغییرات در یک شرکت یک فرایند حیاتی است که ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد، از جمله تغییر در ساختار سهام‌داران، نام شرکت، آدرس محل فعالیت، فعالیت‌های شرکت، یا مدیریت.

برای ثبت این تغییرات، شرکت باید به دفتر رسمی ثبت شرکت یا اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در کشور خود مراجعه کرده و فرآیند مربوطه را طی کند.

مراحل ثبت تغییرات در شرکت

گاهی شرکت هایی که دارای فعالیت های تجاری هستند، به دلایلی، مجبور به ثبت تغییرات شرکت می شوند تا بتوانند فعالیت های تجاری خود را در کشور، ادامه دهند.ثبت شرکت و اعمال تغییرات، تماما می بایست بر اساس قانون تجارت بوده و به صورت کامل در سامانه اداره ثبت شرکت ها، ثبت گردد و با پرداخت هزینه های ثبت و انتشار در روزنامه رسمی، وجهه قانونی پیدا نماید.تغییراتی که عمدتا شرکت ها به آن نیاز خواهند داشت، تغییراتی است که در هیات مدیره و یا مدیرعامل شرکت صورت می گیرد و یا تغییر برای سرمایه ثبتی شرکت بوده که نیاز به تشکیل صورتجلسات متناسب با نوع تغییرات شرکت، صورت می گیرد.

برای شروع این فرآیند، در ابتدا لازم است که صورتجلسه تغییرات را تهیه کرده و پس از تنظیم آن و ثبت در سامانه اداره ثبت شرکت ها، اطلاعات مربوط به شرکاء و یا سهامداران، به علاوه افراد شرکت کننده در جلسه را به ثبت برسانید.توجـه داشتـه باشیـد که لازم است این کار با دقت بالایـی انجـام شـده و مطابـق با اصـول اولیـه این کار، تنظیم گردد.در صورت وجود مغـایرت، در خـواست ثبت تغییرات شرکت، از سوی کارشناسان ثبت، رد خـواهـد شـد.برای ثبت تغییرات در یک شرکت، از سه روش می توان اقدام نمود.

ثبت تغییرات با هیات مدیره

به طور معمول، اعضای هیات مدیره از کسانی تشکیل شده است که سهام دار شرکت نیز هستند. سهامداران، از میان خود، رئیس هیات مدیره را برای مدت معینی که شامل دو سال است، انتخاب کرده و ایشان نیز، رئیس و نایب رئیس هیات مدیره را انتخاب می نمایند. هیات مدیره انتخاب شده، قادر است تا برای ثبت تغییرات شرکت، اقدام نماید.

ثبت تغییرات با ایجاد مجمع عمومی عادی

لازم به ذکر است که مجمع عمومی عادی، در اشکال مختلف ثبت تغییرات نقش دارد. مجمع عمومی عادی، به صورت سالانه تشکیل می گردد که در اساسنامه، زمان برگزاری آن، مشخص خواهد شد. در این مجمع، تغییرات شرکت به تصویت خواهد رسید.

ثبت کردن تغییرات با مجمع عمومی فوق العاده

در مجمع عمومی فوق العاده، سهامدارانی که دارای سهام بیشتری از حد مشخص شده هستند، تصمیم گیری خواهند کرد. برای افزایش و یا کاهش سرمایه و ثبت تغییرات شرکت در این خصوص، این مجمع تشکیل خواهد شد. بنابراین با توافق دو سوم آراء، ثبت تغییرات، ممکن خواهد شد.

آگهی تغییرات شرکت

ثبت تغییرات سهام شرکت

ثبت تغییرات سهام شرکت به معنای ثبت هرگونه تغییر در مالکیت سهام در سهامداران شرکت است. این تغییرات می‌تواند به دلیل فروش یا خرید سهام، انتقال سهام به شخص دیگر، افزایش سرمایه یا کاهش آن، تقسیم سهام و غیره باشد. اهمیت ثبت تغییرات سهام شرکت در حفظ شفافیت و قانونی بودن عملکرد شرکت بسیار مهم است. برای ثبت تغییرات سهام شرکت، ابتدا باید مستندات لازم را تهیه کرده و به دفتر ثبت شرکت مراجعه کرد. مستندات لازم شامل برگه انتقال سهام، نامه درخواست تغییرات و مدارک هویتی افراد مرتبط با تغییرات می‌شود.

سپس، در مرحله بعدی، اطلاعات مربوط به تغییرات سهام در دفتر ثبت شرکت ثبت می‌شود و اعلامیه‌های لازم برای اطلاع رسانی به شرکای شرکت و نهادهای دولتی مربوطه ارسال می‌شود. این اعلامیه‌ها شامل جزئیات تغییرات، مثل تاریخ، تعداد سهام، قیمت و مالکان جدید می‌باشد. در صورتی که تغییرات سهام شرکت از طریق مزوّد خدمات ثبت تغییرات انجام شده باشد، لازم نیست به صورت مجزا به دفتر ثبت شرکت مراجعه کرد. با این حال، از اطمینان حاصل شده از صحت و قانونی بودن این خدمات مطمئن شوید.

نحوه اعمال تغییرات شرکت

برای به ثبت رساندن تغییرات شرکت، تنظیم صورتجلسات، از اهمیت بالایی برخوردار است.بسته به نوع تغییرات یکی از صورتجلسات مجمع عمومی، مجمع فوق العاده، هیئت مدیره برای انجام تغییرات انتخاب می شود.برای ثبت تغییرات شرکت، تمامی تصمیمات اتخاذ شده در مجامع تشکیل شده، در آگهی تغییرات شرکت، منظور می گردد.این تغییرات، پس از ثبت و انتشار در آگهی، قابل اجرا بوده و در تعهد تمامی مدیران و سهامداران شرکت می باشد.ضمن آنکه، می بایست تمامی اطلاعات و نکات مطرح شده در آگهی، مطابق با قوانین تجارت در خصوص ثبت و انتشار تغییرات باشد.در صورتی که تصمیم دارید برای ثبت جابجایی شرکت ( تغییرات شرکت ) خود اقدام کنید، بایستی مراحل ذیل را با دقت و صحت کامل به انجام برسانید.

در نظر داشته باشید که مدیران ثبت، با تکیه بر تجربه و تخصص خود، می تواند در این خصوص، شما را یاری کرده و کلیه مراحل مربوط به ثبت تغییرات را برای شما در کوتاه ترین زمان و قیمتی مناسب، انجام دهد.این موارد شامل، تنظیم نمودن صورتجلسه تغییرات می باشد که باید تمامی شرکاء و سهامداران، ذیل آن را امضا نمایند.پس از آن، می بایست به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به ثبت تغییرات شرکت را وارد نموده و مدارک لازم را بارگذاری نمایید.در این بخش، نهایت دقت را به کار ببندید تا با رد درخواست مواجه نشوید.

پس از این مرحله و دریافت برگه پذیرش درخواست، مدارک را به همراه صورتجلسه برای اداره ثبت شرکت ها پست نمایید.در صورتی که از سوی کارشناسان این اداره، مورد پذیرش قرار گیرد، می بایست به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و با پرداخت هزینه های اعلام شده قانونی برای دریافت آگهی تغییرات و انتشار روزنامه رسمی آن، کار تغییرات شرکت را به انتها رسانیده و آگهی خود را دریافت کنید.

۱. تغییر نام شرکت

یکی از دلایلی که شرکت ها برای ثبت تغییرات اقدام می نمایند، عوض کردن نام شرکت می باشد.در صورتی که شرکت، از نوع سهامی خاص باشد، لازم است که ابتدا مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده و صورتجلسه تغییر نام تنظیم گردیده و به امضای تمامی مدیران برسد.پس از آن، صورتجلسه تغییرات به همراه لیست سهامدارانی که در جلسه حضور داشته و صورتجلسه را امضاء نموده اند، به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد که در آن، نام انتخابی به اداره ثبت شرکت ها، اعلام می گردد.در صورتی که این نام، توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها مورد تایید واقع شده و حق ثبت مربوط به ثبت تغییرات شرکت، پرداخت گردد، آگهی روزنامه رسمی تغییرات شرکت، به مدیران تحویل خواهد شد.

از سویی دیگر، در صورتی که تغییر نام در شرکت با مسئولیت محدود، درخواست گردد، لازم است که پس از ایجاد مجمع عمومی فوق العاده، صورتجلسه همانند شرکت سهامی خاص تنظیم شده و به امضای تمامی شرکاء برسد.پس از آن، وکیل شرکت یا یکی از شرکاء، به مدت یکماه فرصت دارند تا برای ثبت تغییرات شرکت و تغییر نام، اقدام کنند.رعایت کردن موازین شرعی را در انتخاب نام شرکت فراموش نکنید.چرا که این نام باید توسط مراجع مختلفی مورد بررسی قرار گیرد و لازم است که از این مراجع مجوز دریافت نمایید.پس بهتر است نامی را انتخاب کنید که به راحتی از این فیلتر ها عبور کند.

اگر تصمیم به عوض کردن نام شرکت گرفتید نیازی نیست که نگران موارد حقوقی باشید چرا که این تغییر نام به هیچ عنوان هیچ ربطی به تاریخ ثبت شرکت و یا شماره ثبت آن ندارد.نام شرکت نیز به گونه ای است که بسیار مهم می باشد و از نکات مهم در تاسیس شرکت شما است.ممکن است که شما اهمیت نام شرکت را متوجه نشوید اما باید بدانید که این نام بسیار مهم است و شرکت هایی موفق هستند که نام خوبی داشته باشند و تغییر آن گاهی اوقات ممکن است باعث کاهش روند سود دهی برای شرکت باشد.

پس باید دقت الزم را برای انتخاب نام شرکت به کار برد.

۲. تغییر آدرس شرکت

در خصوص تغییر آدرس شرکت نیز، در شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، مراحلی منظور شده است که مطابق با آنها، می توان اقدام نمود.هنگامی که برای عوض کردن آدرس شرکت اقدام می کنید، لازم است تا با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، صورتجلسه تغییرات را تنظیم کرده و با حضور تمامی شرکاء و ثبت میزان سهام هر یک، آن را به امضا رسانیده و نهایت تا یکماه پس از امضای آن، به اداره ثبت شرکت ها تحویل گردیده و اقدامات لازم در خصوص ثبت تغییرات شرکت را انجام داد.در صورتی که تغییر آدرس شرکت، مطابق با اساسنامه در اختیارات هیات مدیره باشد، ایشان موظف هستند تا برای ثبت تغییرات، مطابق با صورتجلسه تنظیمی اقدام کرده و آن را به ثبت برسانند.

در نظر داشته باشید که تغییر محل شرکت از شهری به شهر دیگر، هنگامی انجام خواهد شد که پرونده شرکت، بر اساس درخواست تنظیم شده هیات مدیره و مطابق با صورت جلسه تنظیمی، به شهر مورد نظر منتقل گردد.از سویی دیگر، برای تغییر آدرس شرکت در هنگام ثبت تغییرات شرکت در سهامی خاص، می بایست در مجمع عمومی فوق العاده مطرح شده و صورتجلسه تنظیم گردد تا به امضای سهامداران برسد.توجه داشته باشید که دعوت به مجمع، مطابق با قانون تجارت و مواد ثبت شده در اساسنامه شرکت می باشد و در صورتی که تغییر آدرس شرکت، مطابق با اساسنامه، به هیات مدیره تفویض شده باشد، ایشان موظف هستند تا در موعد مقرر، با تشکیل جلسه و تنظیم صورت جلسه، برای تغییرات شرکت، اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت متغیرهای شرکت

هنگامی که برای ثبت تغییرات اقدام می کنید، لازم است برای دریافت آگهی تغییرات و انتشار آن در روزنامه رسمی، پس از تغییرات شرکت در سامانه، مدارک اعلام شده را برای اداره ثبت شرکت ها، ارسال نمایید. مدارک به همراه برگه پذیرش و صورتجلسه تنظیم شده، به این اداره تحویل می شود تا اقدامات لازم در خصوص، ثبت تغییرات شرکت، صورت گیرد. از جمله مدارکی که باید برای ثبت تغییرات آماده نمایید، می توان به تصویر مدارک هویتی تمامی سهامداران و مدیران شرکت اشاره کرد که شامل کپی کارت ملی و شناسنامه افراد می باشد. همچنین لازم است تا درصد سهام هر یک از سهامداران و شرکاء به درستی مشخص شده باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای ثبت تغییرات شرکت، با موضوع انحلال، لازم است که یک نفر به عنوان مدیر تصفیه شرکت انتخاب شود.