دانلود پایان نامه

در تدوین این پایان نامه راهنمائی و مشاوره و مساعدت لازم نمودند .

چکیده
در این پایان نامه پیرامون اثبات ایمان ابوطالب از نظر شیعه و اهل سنت با استناد به ادله و شواهد تاریخی مطالبی در پنج فصل بیان شده است که در ابتدا مباحث کلی و واژگان مطرح شده است سپس ایمان اباء و اجداد ابوطالب و اجداد وی و پیامبر مورد بحث قرار گرفته است و سپس زندگانی موحدانه ابوطالب و اشعار و کلام و وصیت و رفتار ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و همچنین جملات و احادیث پیامبر و نیز روایات ائمه اطهار در این خصوص ابوطالب بیان شده است و همچنین کلام دانشمدان شیعه و سنی در همین رابطه مورد توجه و تحقیق قرار گرفته شده و در پایان شبهات مطرح شده در رابطه با ایمان ابوطالب مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ آنها داده شده است .
لازم به بذکر است که بدلیل ماهیت پایان نامه کارشناسی ارشد سعی شده است از اطاله کلام و ذکر برخی جزئیات و تکرار مکررات خود داری شود . امید است مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران و خوانندگان محترم قرار گرفته و ما را از نظرات و پیشنهادات خود بهرمند سازند‏.

فهرست مطالب
مقدمه 4
فصل اول : کلیات 4
1 – مساله 4
2 – سوال اصلی 4
3 – سوالهای فرعی : 4
4 – پیش فرض مساله 4
5 – فرضیه 4
6 – پیشینه بحث 4
7 – واژگان 4
8 – ایمان 4
9 – اسلام 4
10 – آیا انگیزه ای برای کتمان ایمان وجود دارد؟ 4
11 – فرضیه ها 4
فصل دوم : خاندان ابوطالب و ایمان آنها 4
1 – ایمان اجداد ابوطالب در قرآن 4
2 – ایمان اجداد ابوطالب در روایات 4
3 – گریه پیامبر(ص)هنگام زیارت قبر مادرش 4
4 – ایمان اجداد ابوطالب از نظر اجماع ، عقل 4
5 – مادر و پدر ابوطالب 4
6 – زندگی و خصوصیات حضرت عبدالمطلب جد پیامبر اکرم (ص) 4
7 – جناب عبد المطلب و حمله به کعبه 4
8 – ایمان اجداد ابوطالب از نظر علمای سنی 4
9 – بررسی اشکالات صاحب المنار و پاسخ به آن 4
فصل سوم : زندگی موحدانه ابوطالب 4
1 – تولد ابوطالب 4
2 – نام ابوطالب 4
3 – جوانی ، ازدواج و همسر ابوطالب 4
4 – نسب همسر ابوطالب 4
5 – رسولخدا(ص) در خانهی ابوطالب و فاطمه 4
6 – فاطمه مادر حضرت علی(ع) 4
7 – اسلام فاطمه بنت اسد 4
8 – فاطمه بنت اسد در قرآن 4
9 – هجرت به مدینه 4
10 – وفات 4
11 – فرزندان ابوطالب 4
12 – سرپرستی ابوطالب از پیامبر 4
13 -آئین ابوطالب قبل از بعثت پیامبر 4
14 – آئین نیاکان پیامبر اسلام (ص) 4
15 – ایمان عبدالمطلب 4
16 – ایمان ابوطالب پیش از بعثت‏ 4
17 – یکتا پرستى ابوطالب پیش از بعثت. 4
18 – ایمان ابوطالب پس از بعثت‏ 4
19 – پشتیبانی از پیامبر 4
20 – شعب ابیطالب 4
21 – وفات ابوطالب 4
فصل چهارم : ایمان ابوطالب 4
1 – ایمان ابوطالب از نظر پیامبر 4
2 – ایمان ابوطالب ا ز نظر ائمه اطهار 4
3 – ابوطالب هرگز بت نپرستید: 4
4 – آثار و اشعار بجا مانده از ابوطالب دال بر ایمان وی 4
5- اشعار علماء در مورد ایمان ابوطالب 4
6 – شش دلیل بر ایمان ابوطالب (ع) 4
7 – دلائل ایمان ابوطالب‏ از نظر علامه جعفر مرتضی عاملی 4
8 – ایمان ابوطالب از نظر علماء اهل تسنن 4
فصل پنجم : شبهات طرح شده و پاسخ آنها 4
1 – حدیث ضحضاح 4
2 – اشکالات سندی حدیث ضحضاح 4
3 – مخالفت حدیث ضحضاح با قرآن: 4
4 – نفی تخفیف عذاب بر کفار: 4
5 – نفی شفاعت از کفار و مجرمین: 4
6 – حدیث ضحضاح مخالف با سنت نبوی 4
تصاویر 4
منابع 4

مقدمه
ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف ، عمو و حامی پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) و پدر حضرت على (علیه السلام) ، حدود هشتاد و چند سال قبل از هجرت و‏ سى و پنج سال قبل از تولد پیامبر(ص در خانه پدرش عبدالمطلب (شیبه الحمد)1 متولد شد. نام وى عبدمناف و به نقلى عمران ، و به جهت فرزند بزرگش طالب به «ابوطالب» مشهور شد. ابوطالب رئیس خاندان بنى هاشم و وارث دو منصب مهم رفادت (مهماندارى حاجیان) و سقایت (آب رساندن به حاجیان) بود.
بعد از نبوت برادر زاده اش محمد (صلى الله علیه وآله وسلم با تمام وجود به حمایت از وى پرداخت و در محاصره اجتماعى و اقتصادى بنى هاشم توسط قریش با مسلمانان به «شعب ابوطالب» رفت و کمی پس از پایان یافتن محاصره در اثر رنج و سختى ، در ماه ذى القعده یا شوال سال دهم (سه سال قبل از هجرت) وفات یافت2.
ابوطالب در میان قریش مشهور به سخاوت بود ، و به سبب درایت و عدالت ونفوذ کلام ، قبایل عرب در مکه وى را به داورى اختیار می‏کردند.3 در عصر جاهلیت نخستین کسى بود که سوگند در شهادت براى اولیاى دم را بنا نهاد و بعدها اسلام نیز این امر را امضا کرد.4. وى در عصر جاهلیت از پلیدى ها دورى می‏گزید و به شیوه پدرش شراب را بر خود حرام کرده بود. 5
به خاطر بغض نواصب و بنی امیه با علی امیرالمومنین (علیه السلام ) بحث پیرامون ایمان ابوطالب پدر گرامی حضرت علی را مطرح کرده اند و بدون شک طرح آن از سوی عده ای خاص و با اهدافی خاصی صورت گرفته است به طوری که در سالهای اخیر هجمه های سازمان یافته در شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی شدت یافته و با ساختن فیلم ها و کلیپ های توهین آمیز به حضرت ابوطالب در صدد تضعیف پایه های اعتقادی تشیع هستند که نوعا توسط وهابیون افراطی برنامه ریزی می شود ولی شی
عه اجماع بر ایمان آن حضرت داشته و دارد لکن ما در این مقاله در صدد بررسی روایات تاریخی و شواهد و قرائن بر آن برآمده و در حد توان و گنجایش این مقال مطالبی را به عنوان ایمان ابوطالب از نگاه فریقین با راهنمائی حجه الاسلام والمسلمین استاد دکتر محرمی خدمت خوانندگان محترم تقدیم می کنیم امید است مورد قبول حق تعالی و خشنودی امام زمان قرار بگیرد .

فصل اول : کلیات
1 – مساله
1 – مساله ، اثبات ایمان ابوطالب ابن عبد المطلب در زمان حیات خود به پیامبر اکرم است و برای تبیین مساله لازم است در ابتدا معنای ایمان و اسلام توضیح داده می شود و سپس تاریخ زندگانی ابوطالب و روایات و تاریخ اسلام و کلام اندیشمندان اسلام بررسی می شود .
2 – نکته ای که لازم است به آن اشاره شود این است که هیچکدام از دانشمندان در مورد ایمان ابوطالب و از دست دادن آن ایمان بحثی را مطرح نکرده اند بلکه آنچه مورد نزاع است فقط اثبات ایمان آوردن ابوطالب است .
2 – سوال اصلی
سوال اصلی این است که آیا ابوطالب ابن عبد المطلب در زمان حیات خود به پیامبر اکرم (ص) ایمان آورده است یا نه ؟
3 – سوالهای فرعی :
1 – ایمان به چه معناست و با اسلام چه تفاوتی دارد ؟
2 – رابطه ابوطالب با پیامبر و بالعکس چگونه بوده است ؟
3 – آیا زندگی ابوطالب موحدانه بوده است ؟
4 – چه شبهاتی در رابطه با ایمان ابوطالب مطرح شده است ؟
4 – پیش فرض مساله
1 – منظور از بحث در باره ایمان ابوطالب ، ایمان به معنای اعم ( یعنی اسلام ) است نه ایمان به معنای اخص که در مقابل اسلام قرار دارد .
2 – موضوع بحث فقط اثبات ایمان ابوطالب در زمان حیات است نه از دست دادن ایمان قبل از وفات که البته در خصوص ایمان آوردن وی و از دست دادن آن ایمان قبل از وفات هیچکدام از دانشمندان بحثی را مطرح نکرده اند و اصولا خارج از بحث می باشد .
ما در این مقاله در صدد تحلیل و بحث پیرامون ایمان ابوطالب به اسلام و پیامبر قبل از وفات وی می‏باشیم و در این خصوص روایات و منابع تاریخی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
5 – فرضیه
با توجه به تحقیقات فراوان تاریخی باید گفت که :
اولا : ابوطالب در زمان پیامبر به وی ایمان آورده است .
ٍٍثانیا : علمای شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که بحث ایمان در مورد ابوطالب به معنای عام آن است که همان آوردن اسلام و داشتن ایمان قلبی است .
ثالثا : پیامبر رابطه بسیار حسنه ای با ابوطالب داشته است و مدارک و شواهد تاریخی گویای رابطه بسیار خوب پیامبر و ابوطالب و بلعکس می باشدو همچنین پیامبر در مقاطع مختلف جملاتی بیان فرموده که بیانگر ایمان ابوطالب است .
رابعا : شبهات مطرح شده در رابطه با ایمان ابوطالب با اغراض خاص سیاسی و حسادت های قومی و تعصبهای جاهلی مطرح شده است و پاسخ این شبهات با استناد به ادله روائی و تاریخی داده شده است .
6 – پیشینه بحث
بحث مربوط به ایمان ابو طالب وتشکیک در اسلام آن بزرگوار از ابتدا جریان داشته است و بد خواهان همواره در مقام این بوده اند که او را بی ایمان ونا مسلمان معرفی نمایند و در برخی از کتب اهل تسنن6 جملاتی در مورد حضرت ابوطالب دیده می شود که حکایت از کم لطفی یا کینه نویسندگان آن کتاب ها نسبت به شخصیت حضرت ابو طالب علیه السلام دارد. جای شک نیست که اگر اندکی از ادله ایمان و اسلام ابوطالب است، درباره هر فرد دیگری آمده بود، همگی بالاتفاق اسلام و ایمان او را تصدیق می کردند؛
به گفته سید بن طاووس مخالفان در مسلمان شمردن هیچ کس آن اندازه سخت گیرى نکرده اند که در مورد مسلمان بودن ابوطالب سخت گیرى کرده اند ، زیرا روش آنان این است که با استناد به خبرهاى واحد افراد را مسلمان می شمارند 7
در باره ایمان آن حضرت کتابهاى مستقلى نوشته شد و علماى بزرگ عامه و خاصه این موضوع را مورد توجه قرار داده، و به طور مبسوط از آن بحث نموده‏اند و صدها حدیث و نظرهاى مثبت در ایمان آن حضرت در منابع اسلامی ثبت و ضبط است؛ چنان که علامه مجلسى(ره) بیش از یکصد و پانزده صفحه، و با بیان هشتاد و پنج حدیث در این مورد، این مسئله مسلّم تاریخى را مورد امعان‏نظر قرار داده، و دیدگاه‏ها و منابع بزرگ اهل سنت را نیز نقل نموده است8.
همچنین صاحب الغدیر در جلد هفتم و هشتم کتابش، صدها حدیث را از منابع معتبر (شیعه و سنى)، همراه با اعترافات محققین و مورخین آنان نقل نموده، و در بیش از یکصد و ده صفحه به تحقیق این مطالب پرداخته است و با آن آگاهى و اشراف محققانه خود، از شخصیت مظلوم تاریخ، ابوطالب،
دفاع نموده است9.
علما و اندیشمندان و محققان اهل «سنت» نیز کم و بیش و به طور پراکنده در کتابهاى خود به ایمان حضرت «ابوطالب» اشاره نموده و معمولا نتیجه مثبت گرفته‏اند؛ هر چند بعضى‏ها نتوانسته‏اند بغض و دشمنى خود را نسبت به ولایت على(ع) و پدر بزرگوارش نادیده بگیرند .
در این میان به نظر می‏رسد که ابن ابى الحدید، بیش از دیگران به این موضوع پرداخته و احادیث و قضایاى بسیار جالبى را نقل نموده، که براى افراد حقجو سودمند است 10 بیش از سه‏هزار شعر از ابوطالب، در مدح رسول خدا نقل شده است .
علمای شیعه و سنی برای اثبات اسلام ایشان و بیان صحیح تاریخ ، کتابهائی را به رشته تحریر در آورده‏اند که برخی از آنها به شرح زیر است :
1 – ایمان ابوطالب ، احمدبن قاسم از روات شیعی،
2 – ایمان ابوطالب ، ابی علی کوفی از مشایخ اجازه، م
توفی 346قمری،
3 – ایمان ابوطالب ، سیدبن طاوس از علمای بزرگ شیعه، متوفی 664قمری.
4 – “اسنی المطالب فی ایمان ابی طالب” از علامه احمد دحلان مفتی شافعیه (عالم سنی مذهب)،
5 – “اثبات اسلام ابی طالب” از محمد معین حنفی (عالم سنی مذهب )،
6 – “ایمان ابی طالب” از شیخ مفید، متوفی 413 قمری ،
7 – “ابوطالب مومن قریش” از استاد شیخ عبدالله قطیفی.
8 – فضل أبی‏طالب و عبدالمطلب و أب النبى عبدالله ابن النبی، سعد بن عبدالله اشعرى قمی متوفّى (299، 301 ه‍)،.11
9 – ایمان أبی‏طالب، ابوعلى کوفى احمد بن محمّد عماره متوفى (346 ه‍)،.12
11 . ایمان أبی‏طالب، ابونعیم على بن حمزه بصرى تمیمی لغوى، متوفى (375 ه‍)،.13
12 . منى الطالب فى ایمان أبی‏طالب، ابو سعید محمّد بن احمد بن حسین خزاعى نیشابورى. 14
13 . البیان عن خیره الرحمن فى إیمان أبی‏طالب و آباء النبی، ابوالحسن على بن بلال بن ابى معاویه
مهلّبى ازدى.15
14 . إیمان أبی‏طالب، احمد بن قاسم. 16
15 . إیمان أبی‏طالب، ابوالحسین احمد بن محمّد بن احمد بن طرفان کندى جرجانى، متوفى (450 ه‍).17
16 . الحجه


دیدگاهتان را بنویسید