درباره گران ترین ماشین ایران چه میدونید؟ حدود شش-هفت سال پیش بود که رسانه های مربوط به خودرو با این تیتر منفجر شدن؛ «اولین خودروی میلیاردی کشور». اون روزها تموم حواسا مات و مبهوت اولین سوپراسپرت ایتالیایی بازار شده بود؛ یعنی مازراتی. محصولی که با قیمت تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی اش حسابی خبرساز شده بود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشین تا شما رو با گران ترین ماشین ایران و ویژگیای منحصربه فردش آشنا کنیم.

 

البته کارشناسان خودرو بارها در مطالب تخصصی فوق به این نکته اشاره کرده بودن که مازراتی فوق اون قدرها هم که نشون می ده عجیب وغریب نیس. درواقع، حواشی این خودرو بود که باعث معروفیت بیشتر از اندازه اون شده بود. طبیعتا در اینجور فضایی بود که بعضی از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران یا چهرهای متمول با خرید این خودرو، فضای داغ رسانه ای اونو داغ تر کردن. چند سال از ورود مازراتی به بازار ایران گذشت. رکورد «گران ترین ماشین ایران» چندین بار بین برندهای جور واجور دست به دست شد. سقف گران ترین خودروی بازار از یک میلیارد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومن رسید. بعد به لطف حضور ب ام و i8 رکورد ۲ میلیارد تومانی تجربه شد؛ اما شاید به رکورد جدیدترین خودروی وارداتی بازار ایران رو بشه حالا حالاها رسید. تازگیا یکی از نمایشگاهای شمال شهر پایتخت خبر از عرضه یک محصول ویژه با قیمتی کهکشانی داده. داریم درباره یک سدان فوق لوکس آلمانی به اسم مرسدس بنز S550 مدل ۲۰۱۷ صحبت می کنیم. خودرویی که فروشنده اونو ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومن قیمت گذاری کرده. با توجه به قوانین گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ممنوع بودن ورود خودروهای خارجی با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، نکته عجیب اینه که چیجوری این خودروی بحث برانگیز با موتوری به حجم ۴۷۰۰ سی سی مجوز حضور در کشور رو گرفته؟ این خودرو بهونه ای شد تا نگاهی مفصل بهش بندازیم.

تاریخچه

ده ۵۰ میلادی تموم اروپا درگیر بحرانای خیلی بد اقتصادی و شرایط پیچیده اجتماعی بود؛ اما آلمان هم چون جزیره ای آروم، اون قدر باثبات و پایدار به نظر می رسین که صنعت گران و بنگاهای اقتصادی، تجمل گرایی رو گسترش می کردن. در همین دوره عرضه انبوه جنسای اشرافی رونق گرفت و تا امروز ادامه پیدا کرد. یکی از مهمترین جلوهای این تغییر اقتصادی، صنعت خودروسازی این کشور بود. در حالی که فرانسه، ایتالیا و انگلیس مجبور بودن واسه حفظ بازار سراغ خودروهای ارزون قیمت و کوچیک برن، در آلمان محصولی گرون و چشم گیر از ستاره ی نقره فام اشتوتگارت به دنیا اومد. سال ۱۹۵۴ مرسدس بنز اولین ورود خود به دنیای خودروهای لوکس رو با مدلی موسوم به Ponton جشن گرفت. خودرویی با مهندسی سطح بالا که در اون روزها تونست یک موتور ۲٫۲ لیتری شش سیلندر خطی رو به نمایش بزاره. این محصول با استقبال خیره کننده ی ثروتمندان روبه رو شد.

با درآمد حاصل از فروش خیلی زیاد پونتون، شرکت سراغ مدلی جدید به اسم Fintail رفت. مرسدس بنز جدید که در ۱۹۵۹ رونمایی شده بود از نظر طراحی یک سر و گردن از تموم لوکسای موجود در بازار بالاتر بود. موفقیت ویرایش سدان به اندازه ای بود که شرکت دو سال بعد نسخه کوپه و روباز اونو هم تولید کرد. فین تیل تا سال ۱۹۷۱ تولید شد و به تنهایی تونست پایه گذار سبک جدیدی در خودروهای لوکس دنیا باشه. در این دوره مدیران ارشد دایملر (مالک برند مرسدس بنز) تصمیم گرفتن روال لوکس سازی هاشون رو سروسامان بدن.

مرسدس بنز Fintail. مدرن و حسابی پرطرفدار.

همین بود که بخش خودروهای تشریفاتی مرسدس تحت نام منظمی به اسم S-Class در ۱۹۷۲ استارت خورد. اولین نسل از تولیدات S کلاس با موجی از استقبال از طرف بازارهای جهانی روبه رو شد. خودرویی بسیار سنگین و رنگین که طی یک دوره ۸ ساله تونست به فروشی برابر ۴۷۳ هزار دستگاه دست پیدا کنه.

اولین عضو خونواده Sکلاسا اومد.

خونواده

نسل دوم S کلاس با بهبود چشم گیر در آیرودینامیک و قوای محرکه ی خود روونه بازی شد. واسه اولین بار می شد روی اون یک پیشرانه ی حجیم ۴٫۲ لیتری هشت سیلندر V شکل دید. این نسل تا ۱۹۹۱ تونست به فروش ۸۱۸ هزار دستگاهی واسه مدل سدان و ۷۴ هزار دستگاهی واسه مدل کوپه دست پیدا کنه. این رکورد حتی تا به امروز هم دست نیافتنیه.

نسل دوم Sکلاس بازار لوکسا رو از اون خود کرد.

سومین نسل S کلاسا اول ده ۹۰ میلادی رونمایی شد. با اینکه محصول جدید از نظر طراحی و فناوری به روز شده بود ولی حضور قوی ب ام و و آئودی دو شرکت هم وطن در میدون ی خودروهای لوکس، کمی نفوذ اونو کم رنگ جلوه داد. با این حال عرضه یک ویرایش چشم گیر ۶ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل این مرسدس بنز رو سرآمد کرده بود.

نسل سوم سبک نوین طراحی رو به دنیای لوکسا معرفی کرد.

زمان S کلاسای مدرن هم زمان با عرضه چهارمین نسل از این خودرو در سال ۹۸ میلادی شروع شد. مرسدس بنزهای این سری کم کم تبدیل به خودروی مورد اطمینان بزرگان دولتا تبدیل شد. واسه اولین بار این خودرو مجهز به یک قلب ۶٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک موسوم به ۷G-Tronic شد. آلمانیا چیزی بیشتر از ۴۸۵ هزار دستگاه از این سری تولید کردن که تونست موفقیت ب ام و سری ۷ و آئودی A8 رو پس از چند سال تحت اثر خود بذاره.

نسل چهارم با فروش نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه در تاریخ موندگار شد.

کارشناسان بر این باورند که نورانی ترین S کلاس تموم تاریخ، ویرایشیه که سال ۲۰۰۵ به عنوان پنجمین نسل از تولیدات اون روی کار اومد. خودرویی که مثل یک سفینه ی فضایی از نظر فناوری و تکنولوژی فوق بالا بود. این خودرو به سرعت تبدیل به گزینه شماره یک ثروتمندان تموم دنیا شد. محصولی که با عبور از تموم محدود کردنا، هرآنچه یک مشتری سخت پسند میخواس رو جفت و جور کرده بود. در حالی که قرن ۲۱ قرن کاهش تجمل گرایی و نابودی جنسای لوکس بود، این خودرو طی ۷ سال فروشش تونست به رکورد عالی ۳۰۰ هزار دستگاهی دست پیدا کنه.

گفته می شه نسل پنجم مرسدس بنزهای Sکلاس، تأثیرگذارترین خودروی لوکس در دنیا بوده.

آخرسر ششمین و آخرین نسل از مرسدس بنزهای S کلاس در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. خودرویی که از نظر مهندسان مرسدس بنز «مدرن ترین» محصول کل تاریخ شرکت به حساب میاد. این خودرو اولین اتومبیل دنیاست که داخل اون هیچ لامپ سنتی (المنتی) استفاده نشده و سراسر اون از LED استفاده شده. این خودرو بازم در حال تولیده و خود رو به عنوان لوکس ترین محصول آلمانی به دنیا شناساندهه. مرسدس بنزی که به عنوان «گران ترین ماشین ایران» شناخته می شه، مربوط به همین نسله.

این همون خودروییه که خود بنز می گه مدرن ترین محصول تموم تاریخشه.

زیر ذره بین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بهترین نحوه معرفی یک محصول چیست - قسمت 2

ششمین نسل از مرسدس بنزهای S کلاس جدا از اینکه آلمان، در خط تولیدهای مالزی، هندوستان و اندونزی هم تولید می شه. بسته به این خودروی فوق در کدوم یک از سایتای مرسدس بنز مونتاژ شه، قیمت اون تغییر می کنه؛ یعنی طبیعیه خودرویی که در سایت سیندلفینگن آلمان تولید می شه کیفیتی به مراتب بهتر از پکان مالزی داشته باشه. اون طور که فروشنده ایرونی ادعا می کنه، مدل خودروی فوق S550ه. نسخه ای که باتوجه به کد اون، همیشه به شکل ۴Matic هستش؛ یعنی همون سیستم چار چرخ متحرکی که مرسدس بنز اونو با مهندسی اش ایجاد کرده. در بعضی از بازارهای اروپایی همین مدل با همین ویژگیا رو S500 نام گذاری کردن. هرچه هست ایرونیا میزبان یکی از طویل ترین سدانای گرون قیمت دنیا هستن. طول، عرض و ارتفاع این خودرو که به ترتیب ۵۲۴۵، ۱۹۰۵ و ۱۴۹۱ میلی متر شده چیزی در حد و اندازه های یک قایق تفریحی رو به ذهن متبادر می کنه.

از زمانای قدیم یکی از ویژگیای خودروهای تشریفاتی، وزن بالای اونا بوده. این آلمانی زیبارو هم با وزن خالص ۲۱۰۰ کیلوگرمی اش، سنت قدیمی رو حفظ کرده. مهندسان شرکت واسه قوای محرکه S550 جدید سراغ یک قلب ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر V شکل با زاویه مرکزی ۹۰ درجه رفته ان. موتوری که به کمک دو توربوشارژر بزرگ می تونه ۴۴۹ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور جفت و جور کنه. در کاتالوگ رسمی شرکت اومده که شتاب صفر تا صد اون ۴٫۸ ثانیه و سرعت پایانی اش هم روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده. این خودرو در اندازه گیریای شهری هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳٫۸ لیتر و در اندازه گیریای خارج شهری ۹ لیتری مصرف داره. بد نیس بدونین که جعبه دنده این خودرو ۹ سرعته اتوماتیکه.

ویژگیای خاص گران ترین ماشین ایران

دیسکای سوراخ دار با توانایی خنک شوندگی، کیسه هوا واسه سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای عقب، کیسه هوای روی ستونا، سیستم امداد آنلاین COMAND، سیستم عامل مخصوص به همراه مرورگر اینترنت، تلفن، نشون دهنده ی ترافیک به شکل آنلاین، نقشه گوگل، ۸ گیگابایت حافظه، توانایی پخش DVD، صفحه نمایش ۱۲٫۲ اینچی، تشخیص صدا و چند برنامه دیگر، بلوتوث، نویگیشن، سیستم صوتی Burmester، رادیوی DAB، چنجر ۶ خشابی، صفحه نمایش ۱۰ اینچی واسه سرنشینان عقب با توانایی پخش DVD و هدفون؛

تلفن واسه سرنشینان عقب، دارای استاندارد آلودگی یورو ۶، پدال عوض کردن دنده از پشت فرمون، سیستم AIRMATIC واسه عوض کردن تنظیم سیستم تعلیق به شکل Sport یا Comfort، سیستم Run-Flat (توانایی رانندگی تا سرعت ۸۰ کیلومتر در صورت کم بودن باد لاستیکا)، سیستم Crosswind Assist (کنترل خودرو موقع وزش باد شدید)، جعبه کمکای ساده، سیستم Traffic Sign Assist (ذخیره اطلاعات تابلوهای جاده و اخطار به راننده در صورت تخلف)؛

آینهای بغل دستی الکتروکرومیک به همراه تاشوندگی الکتریکی، سیستم تهویه ی مطبوع جداگونه واسه ۴ سرنشین، روکش چرمی صندلی و غربیلک فرمون، ۱۲ دکمه ی کنترلی روی غربیلک فرمون، ترئینات چوب اکالیپتوس، سیستم AIR-BALANCE (چار نوع عطر متفاوت در خودرو موجوده که سرنشینان می تونن از هرکدام یکی رو فعال کنن)؛

پکیج پارک (پیدا کردن فضای مناسب و کمک کردن به وسیله کنترل پدالا واسه پارک)، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، یخچال بین صندلیای عقب، گرمکن و سردکن صندلیای جلو و عقب، کیف اسکی، آینه ی الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینهای خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغای روشنایی روی آینها، بخارزدای اتوماتیک شیشها، سیستم یخ زدای برف پاک کن، شیشهای سولار، پرده ی عقب، سقف پانوراما سفارشی، پرده ی برقی بغل دستی، سانروف با توانایی تنظیم در ۴ حالت دارای سیستم ایمنی تصادف؛

سقف جیر، چراغای جلو زنون هوشمند LS، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغا، دارای سیستم شست وشوی چراغا، مجهز به چراغای روشنایی در زیر دربا، سیستم چرخش در سر پیچا، سیستم روشنایی و دید در شب، سیستم پیش اخطار خواب آلودگی، سیستم دید نقطه کور، سیستم رادار، سیستم محدود کردن سرعت، توانایی باز و بسته شدن اتوماتیک درب صندق عقب با سیستم ایمنی، سیستم کروز کنترل هوشمند با توانایی حفظ فاصله با خودروی مقابل.

رقبای دیگر

طبیعیه که این خودرو در بازار ایران کمه کم از نظر قیمتی هیچ رقیبی نداشته باشه؛ اما شاید مازراتی کواتروپورته GTS با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی اش، نزدیک ترین گزینه واسه انتخاب در قیاس با این خودرو باشه. این حریف کهنه کار که درحقیقت یک سدان لوکس-اسپرت به حساب میاد، مجهز به پیشرانه ای ۳٫۸ لیتری هشت سیلندر V شکل به قدرت ۵۲۳ اسب بخاره. این خروجی رو باید مدیون حضور ۲ توربوشارژر دونست. بد نیس بدونین که شتاب صفر تا صد این مازراتی تنها ۴٫۲ ثانیهه. سرعت پایانی اونم از مرز ۲۹۰ کیلومتر در ساعت عبور می کنه.

گفته می شه تازگیا یک دستگاه ب ام و X5 سری M-Power با مجوزهای خاص تونسته پلاک رسمی دریافت کنه. این شاسی بلند غول آسای آلمانی قیمتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی داره. گفته می شه درون سینه اون یک نیروگاه ۴٫۴ لیتری هشت سیلندر دو توربو به قدرت ۵۶۰ اسب بخار تعبیه شده. آمارهای رسمی نشون می ده که شتاب صفر تا صد این ب ام و ۴٫۵ ثانیه ثبت شده؛ مثل بیشتر سوپراسپرتای آلمانی، سرعت پایانی اون روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به شکل الکترونیکی محدود شده.

البته هنوزم پورشه کائن GTS مدل ۲۰۱۳ با قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی اش، مشتری خاص خود رو داره. تا خیلی وقت این شاسی بلند آلمانی جدا از اینکه قیمت خیره کننده اش، رکورد قوی ترین خودروی بازار ایران رو هم در اختیار داشت. این هیولای پورشه مثل یک کوپه ریزاندام اسپرت، چابک و تیزروست. چراکه واسه اون یک پیشرانه ۳٫۶ لیتری شش سیلندر V شکل با دو توربوشارژ در نظر گرفته شده. خروجی اون عدد ۴۷۰ اسب بخار رو نشون می ده. شتاب صفر تا صد اون ۴٫۸ ثانیه و سرعت پایانی اش ۲۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده. بد نیس بدونین مصرف سوخت این خودرو در اندازه گیریای شهری چیزی حدود ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره. یکی از دلایلی که خودروی فوق طی این چار-پنج سال خوب خریدوفروش نمی شه، رنگ خاص اینه که از نظر بازار خیلی «مشتری پسند» نیس.

دست آخر میشه یک لکسوس LX570 مدل ۲۰۱۷ با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومانی رو به عنوان آخرین عضو نورانی باشگاه میلیاردیا تصور کرد. وقتی کارشناسان میگن بازار ایران یکی از عجیب ترین بازارهای خودرو در دنیاست، پربیراه نیس. چراکه در اوج محدود کردنا و ممنوع بودنای قانونی واسه ورود مدلای خارجی، شاهد خریدوفروش یکی از شاسی بلندهای گرون بازار هستیم که مجهز به یکی از حجیم ترین موتورهای دنیاست. جدیدترین ویرایش لکسوس LX با یک پیشرانه ی ۵٫۷ لیتری ۳۸۳ اسب بخاری، خود رو به عنوان گزینه ای ویژه واسه خاص پسندان تبدیل کرده. با اینکه واسه خودرویی در این قد و قواره شتاب و سرعت پایانی خیلی مطرح نیس ولی با این حال خالی از لطف نیس که بدونین ژاپنی فوق صفر تا صد رو در ۷ ثانیه میگذرونه و بعد به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می رسه.



دسته‌ها: بهترین ها