بعضی وقتا در اینترنت، چند کمپین تبلیغاتی جالب می بینیم که با اینکه کوچیک هستن ولی اثر زیادی دارن. واسه همین تصمیم گرفتم این نکات جالب رو جمع آوری کرده و در این مقاله در اختیار شما بذارم تا شاید بتونین از اونا واسه اضافه کردن مخاطبان خود استفاده کنین. یعنی در این مقاله می تونین با بهترین راه حلا در مورد طراحی کمپین تبلیغاتی آشنا شید.

 

یکی از این روش ها ایجاد صفحاتیه که صاحبان مشاغل واسه دسترسی بیشتر به سایت شون از اونا استفاده می کنن. یکی دیگر از این موارد، صفحات تبلیغاتی هستن که بعضی وقتا در خود سایتا قرار دارن یا در سایتای جدا از هم و شما رو به سایت منبع برگشت میدن. این کمپینا اهداف مختلفی دارن. اونا می تونن کاربرها رو به صفحه اصلی برگشت دهند، آگاهی رسانی کنن یا اینکه فقط توجه مردم رو جلب کنن.

در این مقاله، درباره این موضوع صحبت خواهم کرد که وقتی می خواید طراحی کمپین تبلیغاتی کوچیک تون رو خودتون انجام بدین باید به دنبال چه چیزایی باشین و چه جوری این عناصر در کمپینای تبلیغاتی که در سراسر اینترنت وجود دارن در کنار هم معنا پیدا می کنن.

منظور ما از «کمپین» چیه؟

کلمه «کمپین» در اصل به معنی عملیات سیاسی یا نظامی واسه رسیدن به هدف خاصیه که به محدوده خاصی مربوط می شه یا سبک خاصی از جنگ رو در بر میگیره. ما هم اینجا دقیقا همین معنی رو مدِ نظر داریم: کمپین، تلاشی مداومه که کمی پا رو بالاتر از کار و کاسبی روزانه مون می ذاره و طوری بهش مربوط می شه.

مواردی که واسه طراحی کمپین تبلیغاتی باید مراقب شون باشین

بعد از کمپین Orwell Test، من به دلایل موفقیت اون و رسیدن به راه های بهتر واسه آشنا کردن مردم با این کار و کاسبی فکر کردم. البته روشنه که یکی از مهم ترین دلایل موفقیت اون همزمانی اش با PRISM و واکنش احساسی مردم به افشا شدن اطلاعات شخصی شون بود. طبق مطالعه ای علمی که در Weibo انجام شده، خشم سریع تر از شادی در بین مردم گسترش پیدا می کنه.

این کمپین سؤالی ساده مطرح می کرد: شرکت شما بهتر از دولته که بدون آگاهی مردم اطلاعات شون رو جمع آوری کرده بود؟ اینجوری، ما ارتباطی با اتفاقی که الان در حال روی دادن بود، برقرار کردیم. ما دست روی چیزی گذاشتیم که مردم رو خیلی ناراحت کرده بود (در بخش «کمی درباره تئوری ویروسی» در مورد اهمیت این موضوع بیشتر صحبت می کنیم)، و اونا رو مجبور کردیم که به رفتار خودشون هم فکر کنن.

پس، اول به این فکر کنین که از کدوم یک از رویدادهایی که در دور تون در حال رخ دادن هستن می تونین به نفع خودتون استفاده کنین و کدوم کمپینا هستن که این کار رو انجام دادن؟

موارد

  • ربط داشتن: داستان تعریف کنین. الان چه اتفاقی در حال رخ دادنه؟
  • هدف سیاسی یا اجتماعی: بر هدفی اثر بذارین.
  • مسائل عادی: موضوعاتی رو انتخاب کنین که در بین بیشتر مردم گسترش دارن.
  • رقابت: رقابت راه بندازین.
  • آمار: با استفاده از اینفوگرافی یا نمودارها آمار و داده ها رو به مردم نشون بدین.
  • محتوا
  • شراکت و همکاری
  • فردی یا چیزی رو مورد هدف بذارین
  • خلاقیت و نوآوری
  • خلاقیت-خلاقانه

  • زمینه های در رابطه: به زمینه ای در رابطه اشاره کنین.

موارد کلیدی دیگر

  • شخصیت سازی: کاربران هدف شما چه کسائی هستن؟ متناسب با جامعه هدفتون واسه خود شخصیت سازی کنین.
  • شخصیت

  • هدف: به کدوم هدف می خواید دست پیدا کنین؟
  • گسترش ویروسی: چرخه ویروسی و چیزی که باعث می شه تبلیغ شما به دست بیشترین تعداد کاربران برسه رو خوب درک کنین. ( در بخش «کمی درباره تئوری ویروسی» بیشتر درباره اون توضیح میدیم.)

حالا زمان اون رسیده که به تعدادی مثال نگاه بندازیم:

۱. ربط داشتن

یکی از آسونترین مواردی که می تونین از اون واسه طراحی کمپین تبلیغاتی به نفع خود استفاده کنین، در رابطه بودنه. ممکنه اتفاقی در جامعه در حال رخ دادن باشه که بتونین دیدگاه خود رو بهش اضافه کنین. هر چقدر داستان شما بیشتر بهش موضوع در رابطه باشه، توجه بیشتری به طرف شما جلب میشه.

Orwell Test در زمان مناسب و واسه کار کردن در چیزای که واسه مردم اهمیت داشت به دنیا اومد. پروژه دیگری که در همین زمان مناسب شکل گرفت و حتی اسم خیلی مرتبطی هم با موضوع داشت Prism Break بود که به وسیله یک طراح ژاپنی ساخته شد و در بخش تکنولوژی Reddit منتشر شد و تونست نظر خیلیا رو به خود جلب کنه. جواب دادن به اتفاقاتی که عمر کوتاهی دارن، مثلا از راه توئیتر، هم مفید هستش.

۲ . هدف سیاسی یا اجتماعی

یکی دیگر از راه های جلب توجه کردن اینه که حمایت خود رو از رویدادی فرهنگی یا اجتماعی که هدف خاصی رو دنبال می کنه بگید.

مُوامبر (MOVEMBER)

مُوامبر جنبشیه که در اون مردها در ماه نوامبر سبیل می ذارن تا آگاهی مردم رو به سرطان پروستات زیاد کنن و واسه سازمانایی رو که با این مریضی جنگ می کنن، کمکای مالی جمع آوری کنن. این جنبش واسه شرکت New Relic تا حدی مهمه که به ازای هر مشتری جدیدی که در سایت ثبت نام کنه ۱۰ دلار به سازمانای خیریه اهداء می کنه. اینجوری حدود ۵۵ هزار دلار به صندوق مُوامبر و صندوق سوزان جی. کوُمن (Susan G. Komen) اهداء کرده. اگه کمی حساب و کتاب کنیم می بینیم این یعنی جذب ۵۵۰۰ مشتری جدید به این شرکت. این کمپین یک صفحه در سایت newrelic.com/movember داشت که شامل بخشای مختلفی می شد. (مدتیه که این صفحه ورداشته شده، ولی قراره با یک ورژن جدید دوباره از راه برسه.) صفحه اصلی سایت این کمپین هدف مُوامبر و اینکه به چه دلیل New Relic از اون پشتیبانی می کنه رو توضیح می داد. (صندوق مُوامبر یکی از مشتریانش بود). از کاربران خواسته می شد که در زیر هر کدوم از بخشا عضو شن و «حساب خودشون رو بسازن». در زیر هر بخش دکمهایی هم واسه گوگل پلاس، فیسبوک و توئیتر قرار داده شده بود و کاربران رو تشویق می کرد تا این موضوع مهم رو با بقیه هم به اشتراک بذارن.

در بخش آخر، به کاربران پیشنهاد داده می شد تا از رویدادی که به زنان مربوط می شه هم حمایت کنن. وقتی فقط با زدن یک دکمه میشه اینجور موضوعات مهمی رو با بقیه به اشتراک گذاشت، به چه دلیل نباید این کار رو کرد؟

۳. موضوعات محبوب و عادی

سرمایه گذاری جمعی این روزها بسیار مُد شده و در وبلاگا و شبکه های اجتماعی مختلف در مورد همه جنبه های اون صحبت می شه. حتی نینتِندو Nintendo از این موضوع واسه بازی Game & Wario واسه Wii U استفاده کرده.

کراودفارتر ( CROWDFARTER)

با کراودفارتر، نینتندو، کمپینی با تِم واریو مخصوص به خودش ساخت که در اون «به روز رسانیای اجرایی» که خود واریو انجام داده بود رو به آگاهی مخاطبان میرسونه. کاربران می تونستن بازی رو سفارش دهند و در این صفحه همه اطلاعاتی که باید در مورد اجناس جدید بدونن در اختیارشون قرار می گرفت.

این صفحه طوری ساخته شده بود که بازتابی از Kickstarter و سایتایی مثل اون باشه: در بالای صفحه ویدئو قرار داشت، در طرف راست عناصر اجتماعی و در پایین هم دیگر جزئیات.

مهم ترین بخشی که وجود داشت این بود که اهداف مختلف صفحه و اهداء کمکای مالی در کنار گزینه های اشتراک گذاری قرار داشتن و کاربران می تونستن با به اشتراک گذاشتن این کمپین در رسانه های اجتماعی اقدام به خرید کنن. بعد از اینکه کمپین به دفعات لازم به اشتراک گذاشته می شد، قفل واریو باز می شد و کاربران می تونستن اونو دانلود کنن. آخرین جایزه هم ویدئویی در gameplay بود.

maker

نایک هم با دست گذاشتن بر موضوعی که در بین مردم عادی بود، کاری مثل به این انجام داد. این شرکت در جولای ۲۰۱۳ اپلیکیشنی ساخت و راه اندازی کرد که با استفاده از اون، کاربران می تونستن یاد بگیرن چه جوری با موادی که دوست دار محیط زیست هستن کار کنن.

در داخل این کمپین تعداد کمی هم موارد واسه اشتراک گذاری ساخته شد. این کمپین دومینِ مخصوص به خودش یعنی nikemakers.com رو داره و زیرمجموعه ی دومینِ nike.com نیس. این سایت با تامبلر ساخته شده تا دوست داران این پلتفورم رو به خود جلب کنه. ویدئویی هم هست که توضیح می ده چه جوری این کمپین می تونه به یک جنبش بزرگ تبدیل شه.

نقشه غارتگرها

سازندگان Circle، که اپلیکیشنی اجتماعی و محلیه، کمپین کوچیکی به شکل یک سایت ساختن که از نقشه دزدا به سبک هری پاتر الهام گرفته بود و درباره خدماتش یعنی پیدا کردن دوستانی که در اون نزدیک بودن، توضیح می داد.

۴. رقابت

مردم عاشق رقابت هستن و دوست دارن این شانس رو داشته باشن که رقابت کرده و برنده شن، حتی اگه شانس برنده شدن شون خیلی کم باشه. رقابت و مسابقه همیشه ایده ی خوبی واسه راه اندازی یک کمپینه.

مسابقه ی بزرگ فضایی

Dropbox بهتر از هر کسی حلقه ویروسی رو می شناسد. وقتی شروع به کار کرد، واسه کاربرانی که سایت رو به دوستان خود معرفی می کردن و دوستان شون، حافظه ی اضافی تعیین کرد. این کار نه تنها کاربران فعلی رو تشویق به اشتراک گذاری می کرد بلکه کاربران آینده رو هم تشویق می کرد تا واسه بهره مند شدن از امتیازات سایت در اون ثبت نام کنن. اول امسال Dropbox تصمیم گرفت رقابتی به نام Great Space Race برگزار کنه و حافظه ی رایگان به علم آموزان مدرسه ای بده. (دقیق تر بگیم، ۳ گیگابایت اضافه واسه دو سال به علم آموزان، ی حافظه ی اضافه ای که مدرسه ی اونا در رقابت به دست میاره.)

این کمپین دو نقطه عطف داشت: به دست آوردن کاربران و فعال کردن اونا. هر دعوتی که کاربران واسه افراد دیگر می فرستند دو امتیاز به امتیاز مدرسه ی اونا اضافه می کرد و کاربران جدید هم با تکمیل راهنمای «شروع در Dropbox» چار امتیاز دیگر جمع می کردن. همه این امتیازها به مدت دو سال حافظه ی رایگان (تا بیشترین حد ۲۵ گیگابایت) در اختیار همه علم آموزان مدرسه قرار می داد.

در زیرِ دستورالعملا، رتبه مدرسه در کشور خود علم آموزان هست و در زیر اون، رتبه بندی بین المللی، تا علم آموزان بتونن ببینن در چه جایگاهی قرار دارن و چقدر باید سعی کنن. (این مسابقه تموم شده، اما این صفحه هنوزم بازه.)

بازی بستنیای قیفی

Foursquare کمپینی به نام بازی بستنیای قیفی (Game of Cones)، درست وقتی که قسمت «عروسی قرمز» سریال بازی تاج و تخت پخش شده بود و تا یه مدت در رسانه های اجتماعی بر سر زبونا بود، راه اندازی کرد. رقابت Foursquare، نبردی بود که در اون بستنی فروشی ای در نیویورک یا سان فرانسیسکو که بیشترین مشتری رو داشت، برنده ی بستنی قیفی آهنی می شد.

Foursquare این رقابت رو با پدیده ای مثل سریال بازی تاج و تخت که بسیار سر زبونا بود ترکیب کرد و با کمک شبکه HBO، این کمپین رو به آگاهی کاربران رساند. واسه به اشتراک گذاری نام بستنی فروشیا مثل نام خاندانای بازی تاج و تخت به اشتراک گذاشته می شد و هش تگ مربوط به اونم «تابستون داره میاد» بود.

مسابقه دهنده ی GETAROUND

Getaround یکی از مسابقهای برند خود رو طوری تغییر داد تا کاربران بتونن به سبک مأمور ۰۰۷ رانندگی کنن. برنده یک روز رو با ماشین آستین مارتین و لباسی مخصوص می گذرونه، شامی باشکوه نوش جون می کرد و شب رو در هتلی لوکس می گذرونه.

کاربران با به اشتراک گذاشتن زمان مسابقه در فیسبوک می تونستن در این رقابت شرکت کنن.

۵. اینفوگرافی و جمع آوری

اینفوگرافی ابزاری فوق العاده در طراحی کمپین تبلیغاتیه که چند نکته جالب رو به صورتی قابل فهم نشون می ده و خیلی راحت میشه اونو به اشتراک گذاشت. یکی از اینفوگرافیای مورد علاقه من Web Trend Mapه که به وسیله iA طراحی شده. این اینفوگرافی که iA رو به معروفیت رساندند، از نقشه مترو الهام گرفته و میشه از اونا حتی به عنوان پوستر هم استفاده کرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

ماشین زمان

ماشین زمان Foursquare، شراکت جالبی با سامسونگ (سامسونگ گلکسی S4) و مثال خوبی از طراحی احساسی بود. ماشین زمان، کاربران رو به شکل پویا و چشمی در زمان به عقب می بره و کارایی که انجام دادن و جایایی رو که بازدید کرده بودن به اونا نشون می داد.

اگه کاربران شهر خود رو تغییر داده بودن، ماشین زمان اونا رو به اونجا می بره. بعد از اینکه کاربران کمی از گذشته خود رو مرور می کردن، این توانایی واسه شون جفت و جور می شد تا تعدادی از جایای زیبایی که در دور شون وجود داشت رو هم ببینن و در آخر یک اینفوگرافی رنگی از سفرشون می دیدند که می تونستن با دوستان خود به اشتراک بگذرونن.

FLURRY

در پستی که مارک ساستِر، با عنوان «به چه دلیل طراحی کمپین تبلیغاتی شما بده» که در TechCrunch نوشت به کمپین Flurry به عنوان کمپینی فوق العاده اشاره کرد و اصطلاح « نقطه نظر» رو معرفی کرد که کسائی که کمپین رو طراحی می کنن باید واسه رسیدن به موفقیت اونو دنبال کنن. لُب مطلب این بود که چیزی که در کمپین مهمه اطلاعات قابل پخش و جالبه.

کمپین Flurry وبلاگ ساده ای در مورد «کریسمس ۲۰۱۲ رکورد بیشتری در گوشیای هوشمند و رکورد دانلود اپلیکیشن می شکنه» بود. ساستر می گه: «Flurry به جای اینکه آمار و اطلاعات تحلیلی ارائه بده، نقطه نظری درباره بازارش رو مطرح می کنه و با ارائه داده ها از اون پشتیبانی می کنه. روزنامه ها و مجلات از این نوع ارائه خوش شون میاد، چون دقیقا تموم چیزایی که اونا دنبالش هستن یعنی حقایق، نمودار، اخبار و چیزایی که واسه خوانندگان مهمه رو در بر داره.»

شمام تصویر بزرگ تر و کلی تری به مشتریان خود ارائه میدید یا فقط درباره خودتون حرف میزنین؟

۶. محتوا

کلمات، تصاویر و محتوا درون مایه ی همه دسته بندیایی که درباره شون صحبت می کنیم رو تشکیل میدن. همه اونا مهم هستن، انتخاب رنگ، کنتراست، تقارن و تعادل. با این حال، همه با هم تو یه دسته بندی قرار می گیرن.

۷. شراکت

ما قبلا هم کمپینای مشارکتی دیده ایم. یکی از اونا کمپین GE و BuzzFeedه.

حالت پرواز

BuzzFeed و جنرال الکتریک با هم شریک شدن تا در نمایشگاه صنعت هوایی پاریس، واسه جنرال الکتریک تبلیغ کنن. جنرال الکتریک با کمک BuzzFeed محتوایی که به صنعت هوانوردی رابطه داشت تهیه کرد و راه جدیدی واسه مسیریابی محتوا، به نام «حالت پرواز» درست کرد که در اون کاربران می تونستن به طرف محتوایی که قصد خواندش رو داشتن پرواز کنن.

شاید این کار مطالعه آنلاین رو متحول نکرد، اما تبلیغ به یاد ماندنی ای شد.

کیت کت و اندروید

۸. هدف گیریای کوچیک

کمپین خوب می تونه افراد خیلی کمی رو هم به عنوان مخاطب، هدف بذاره.

«هزینه ساخت اپلیکیشن چقدره»

Ooomf سرویسی واسه کسانیه که به دنبال طراح و پیشرفت دهنده واسه ایده هاشو می گردن. این برنامه تازگیا پروژه ای جانبی به نام «هزینه ساخت اپلیکیشن چقدره» راه اندازی کرده. این سایت به کاربران کمک می کنه تا هزینه پروژه رو حدس بزنن. این سایت هرکی که این جمله رو در موتور جستجوگری تایپ کنه، هدف قرار می بده. ، متخصصین وب مشتریان خود رو تشویق به این کار می کنن تا ایده ای از بازار به دست آوردن.

استفاده از این وسیله خیلی راحته و امکان به اشتراک گذاری رو عالی جفت و جور می کنه. این وسیله توضیح می ده که از ٰبازدید کنندها واسه تبدیل کردن ایده شون به واقعیت چه انتظاری میره. در کل، هر چقدر چیزی واسه کاربران مفیدتر باشه، تمایل بیشتری واسه به اشتراک گذاری اون دارن.

Ooomf دو لینک هم به این سایت اضافه کرده، که یکی از اونا در بالای صفحه اصلی قرار داره و یک لینک واسه «ارائه پروژه» به همراه لینکی واسه «بیشتر بدونین.»

«تک کرانچ (TechCrunch) لطفا ما رو نشون بده»

این کار شرکتی بود که میخواس با صفحه ای تبلغیاتی به اسم «تک کرانچ لطفا ما رو نشون بده»، شانس خود رو واسه چاپ شدن در تک کرانچ (سایتی که اخبار کار و کاسبیا رو منتشر می کنه)، بیشتر کنه. این کمپین تبلیغاتی هیچوقت نتونست Hipvite رو به پوششی که میخواس برسونه اما با این حال تونست کاربران زیادی رو به خودش جلب کنه. (این اپلیکیشن دیگر وجود نداره). هدف اصلی Hipvite این بود که میخواس در مراحل ساده راه اندازی کاربران زیادی رو جلب کنه و مطمئنا پوشش تک کرانچ می تونست خیلی در این مؤثر باشه.

Nearbox

تیم Nearbox تصمیم داشتن با اندرو چِن ملاقات کنن تا درباره «ایجاد رشد» در بخش مورد علاقه شون (موبایل) صحبت کنن. اونا وب سایتی درست کردن و به همراه عکس زیر واسه اندرو فرستادند. این مثال خوبیه از اینکه با یک کمپین کوچیک یک فرد خاص رو هدف بگیریم. اونا حتی از مردم خواستن تا درباره این موضوع توئیت کنن. وقتی کسی در مقابل اینجور خواستی قرار میگیره، سخت می تونه اونو رد کنه.

۹. خلاقیت و نوآوری

این کمپین خلاقانه هنوزم پابرجاه.

هالیوود و واین

کمپین هالیوود و واین ، از یه سری از کلیپای شش ثانیه ای از سراسر دنیا تشکیل شده. به اشتراک گذاری از راه کانالای اجتماعی معمولی و با اینجور ایمیلی اتفاق می افته:

«Airbnb اولین فیلم جهان که فقط با واین تهیه شده رو می سازه. در این سایت به پروژه سری بزنین: http://www.hollywoodandvines.com/ #AirbnbHV»

فلکس باکس مشکل رو حل می کنه

اسم کمپین هم خلاقیت رو نشون می ده. «فلکس باکس مشکل رو حل می کنه» اسم خیلی خوبی واسه کمپین فلکس باکسه.

۱۰. زمینه های در رابطه

آخرین گزینه ای که باید بهش اشاره کنیم، انتخاب ناحیه ایه که حتما در قسمت مرکزی تجارت شما قرار نداره، اما می تونین از اون ایده ها و نقطه نظرات خاصی بگیرین.

SPEAKEASY

وقتی Speakeasy محصول خود رو که رزورِ جایایی واسه برگزاری رویدادها بود راه اندازی کرد، به جای یک مهمانی معمولی افتتاحیه، ۵۰ مهمانی برگزار کرد. چه جوری این کار رو انجام داد؟ از بانیان مراسم خواست تا همه در یک آخر هفته مشخص از پلتفروم بلیطای اونا استفاده کنن. با این حال چیزی که واسه بانیان مراسما مشکل ساز شده بود، پذیرایی بود. Speakeasy میخواس همه رو به نوشیدنی دعوت کنه. اما این کار به دلیل سفارشات بالا و زمان کوتاهی که برندهای نوشیدنی واسه آماده کردن اجناس خود داشتن ممکن نشد. پس، اونا تصمصم گرفتن، نوشیدنی مخصوص خودشون رو درست کنن و اونو از راه ایمیل و یک سایت جعلی که فقط به این منظور طراحی کرده بودن تبلیغ کنن. نتیجه کمپین عالی شد: رسانه ها در نیویورک و تورنتو این اتفاق رو عالی پوشش دادن، در یک آخر هفته اونا تونستن ۴۵ مهمانی در سه شهر مختلف راه بندازن و ۵۰۰۰ کاربر جدید جذب کنن.

لیتِنس (LITENSE)

آخرین مثالی که از کمپینا میارم، کمپینی به نام لیتِنسه. این کمپین موضوعی که ما در شرکت Iubenda انجام میدیم یعنی مجوزهای متن باز رو در نظر گرفته و تخصصای شرکت رو بهش اضافه کرده . به خاطر این که ما در مورد ی تهیه ی اسناد قانونی تخصص داریم، سعی کردیم تا طراحی مجوزهای متن باز رو به صورتی تغییر دهیم که هم واسه کاربران و هم واسه کسائی که اونا رو تهیه می کنن، خیلی سریع قابل فهم و قابل استفاده باشه. ما سعی کردیم از اسمی استفاده کنیم که جلب توجه می کنه (لیتنس)، و با کمک نشونه ها و استفاده از چند جمله توصیفی درباره اینکه با این مجوزها چه کارایی می شه انجام داد، اونو قابل شناسایی و خواندنش رو آسون کردیم.

واسه اینکه کار از اینم ساده تر شه، این مجوزها رو در سرور خودمون قرار دادیم. تنها کاری که کاربران باید بکنن اینه که روی لینک مورد نظر کلیک کنن تا در بالای صفحه، پنجره ی مربوطه باز شه.

در پایین صفحه، لیستی از مجوزهای مختلف به همراه توضیح و نگاهی خلاصه به اونا نشون داده شده تا کاربران بتونن با اونا آشنا شن. لینکی هم واسه برگشت به سایت Iubenda قرار داده شده.

کمی درباره تئوری ویروسی

حالا که با موارد مهم کمپین آشنا شدید، وقت اینه تا یاد بگیریم چه جوری می تونیم این موارد رو در کنار هم قرار داده و اونا رو تأثیرگذار کنیم. شما باید از چند قانون کوچیک پیروی کنین تا بتونین بیشترین اثر رو بذارین.

واسه شروع، باید بتونین به ضریب ویروسی بالای ۱ برسین. (ضریب ویروسی، متوسط تعداد کاربرانی که از راه کاربران دیگر به سایت شما دعوت می شن × نسبت کاربران دعوت شده که فعال هستن × نسبت کاربران فعالی که بقیه رو دعوت می کنن)

در آخر، همه چیز به تحریک انگیزه ای احساسی در کاربران می رسه که باعث می شه کاربران سایت رو به اشتراک بذارن. (اگه به طراحی احساسی علاقمند هستین، کتاب آرون والتر در مورد این موضوع رو پیشنهاد می کنیم). کدوم انگیزه احساسی در شبکه های اجتماعی از همه قوی تره؟ خشم.

بهترین راه واسه ایجاد شبکه ویروسی، تحریک احساسات قویه. اینجا چند مثال از کارایی که میشه انجام داد رو اشاره می کنیم:

  • محتوای خود رو چشمی کنین

از تصاویر، اینفوگرافی، ویدئو و GIF استفاده کنین. محتوای چشمی توجه بیشتری رو به خود جلب می کنه، سریع تر مورد استفاده قرار میگیره و زودتر هم نتیجه ای که دنبالش هستین رو واسه تون به ارمغان میاره.

  • محتوا رو گفتگو ای و قابل رفت و امد کنین
  • محتوا رو شخصی سازی کنین

احساسات تنها دلیلی نیس که ضریب ویروسی رو افزایش می ده. عوامل دیگری که واسه به اشتراک گذاری به مردم انگیزه میدن، منافع اجتماعی یا شخصی هستن.

  • انحصار طلبی: بازدید کننده می خواد حس کنه که از بقیه بیشتر می دونه.
  • دیگر خواهی: کاربر قصد داره کار خوبی واسه بقیه بکنه.
  • تصویری از خود: محصول به اشتراک گذاشته شده کاربر رو چه جوری معرفی می کنه؟
  • آسونی: به اشتراک گذاری تا چه حد آسونه؟

حالا که تئوری ویروسی رو تعریف کردیم اجازه بدین مثالی رو مطرح کینم.

۱ ثانیه در اینترنت

کمپین ۱ ثانیه در اینترنت که واسه شرکت Designlyه، خیلی از تمایی که در بالا به اونا اشاره شد رو استفاده کرده و پس این سایت با سرعت زیادی به اشتراک گذاشته می شه. اجازه بدین به ۵ دلیلی که باعث موثر بودن این کمپین شدن اشاره کنیم:

۱. محتوای چشمی

این سایت از ویژگیای بصیری زیادی برخورداره. همه چیز دور محور بلوکایی با لوگوهایی با رنگای خوشحال می چرخد. این صفحه مثل یک اینفوگرافیه، چون اندازه هر بلوک به تعداد اعمالی که در پلتفورم مربوط بهش در ۱ ثانیه انجام شده مربوط می شه.

۲. رفت و امد فعال

رفت و امد خیلی ظریف ولی با این حال مهمه. عددی که در بالای طرف چپِ هر بخش نوشته شده، با زمانی که بازدید کننده در سایت گذرانده و به بلوکایی که دیده، برابری داره.

۳. شخصی سازی

این صفحه حتما شخصی سازی نشده، اما صفحه ای شخصیه. Designly درباره اتفاقات روزمره حرف می زنه: رأی دادن در Reddit، پست گذاشتن در اینستاگرام، تامبلر، با اسکایپ صحبت کردن، توئیت کردن، در Dropbox فایلی رو بارگذاری کردن، در گوگل به جستجو پرداختن، تماشای ویدئوهای یوتیوب، لایک زدن در فیسبوک و ایمیل فرستادن.

۴. تحریک عوامل احساسی

این صفحه با کوچکترین بلوک یعنی Reddit شروع می شه و به با بزرگ ترین بلوک یعنی فیسبوک پایان پیدا می کنه و بعد چند نکته جالب قبل از دعوت واسه کلیک کردن بر دکمه ی ایمیل، دیده می شن.

۵. آسونی به اشتراک گذاری

دقت کردین در همه مدت زمانی که در این صفحه حرکت می کنین دکمه ی «به اشتراک گذاری» در پایین طرف راست صفحه جلوی چشم تون قرار داره؟

و حالا…؟

حالا نوبت شماس. حالا که با همه این موارد واسه طراحی کمپین تبلیغاتی آشنا شدید می تونین شروع کنین.

منبع : smashingmagazine.com


دسته‌ها: بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید