معمولا هورمونا و انتقال دهندهای عصبی، ازسویی احساسات ما رو متعادل نگه می دارن و ازسویی دیگر تحت اثر سبک زندگی ما و عوامل وابسته بهش قرار دارن. گرچه سبک زندگی افراد و عوامل مربوط بهش ممکنه اثر زیادی بر احساس شادی هر فرد در طول زندگی اش داشته باشه، اما در سال ۲۰۰۸ روان شناسان پژوهشی در این مورد انجام دادن که طی اون مشخص شد پیش زمینه های ارثی می تونن تا ۵۰درصد بر میزان شادمانی ما اثر بذارن. بااین وجود طبق چیزی که محققان طی چند سال بهش دست یافته ان، حتی اگه به طور طبیعی میزان احساس شادی در فردی، خیلی کم باشه، اون فرد بازم قادر هستش زندگی خوشحال و چشم انداز روشنی رو انتخاب و بهش دست پیدا کنه.

در این نوشته می خواهیم ۵ هورمون شادی رو به شما معرفی کنیم و درباره راه های افزایش هر کدوم از اونا با هم صحبت کنیم.

۱. دوپامین (Dopamine)

این انتقال دهنده ی عصبی، سیستم مربوط به دریافت پاداش رو در مغز شما هدایت می کنه. هنگامی که در محل کارتون مورد ستایش مدیر یا همکاران خود قرار می گیرین، مغز درواقع دوپامین خوش مزه ای به طرف شما پرتاب می کنه و بعد از اون، پر از احساس جذاب سرخوشی میشید؛ این احساس هم باعث می شه رفتار خوشایندی داشته باشین. دوستان عزیزم، دوپامین رو می تونین با دنبال کردن اهداف واقعی تقویت کنین. اهداف دست یافتنی و کوتاه مدت واسه خودتون درنظر بگیرین و با رسیدن به این اهداف با دریافت دوپامین بیشتر، احساس شادی کنین. می تونین از اهداف خیلی کوچیک شروع کنین. میز کارتون رو منظم کنین و از تمیزبودن اون لذت ببرین. بچسبید به برنامه ریزیای کوتاه مدت و تأثیرگذار و وقتی عملی شون کردین، از مغزتون دوپامین و احساس شادی جایزه بگیرین. به دنبال فعالیتای سالم و لذت بخشی باشین که روی زندگی تون اثرات مثبتی دارن تا خوشحالی رو واقعا لمس کنین.

برنامه-ریزی

۲. سروتونین (Serotonin)

این انتقال دهنده ی عصبی و تقویت کننده ی ایجاد وخو، ضد افسردگیه و به «مهارکننده ی گزینشی سروتونین» معروفیت داره که سطح این ماده رو در مغز افزایش می ده. طبیعی ترین و البته مؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه س. یکی از عللی که پیاده روی یا ورزش حال تون رو بهتر می کنه، وجود همین انتقال دهنده ی عصبیِ شگفت انگیزه. پس ورزش و پیاده روی رو ترک نکنین. اگه حس می کنین هروقت می خواید عزم تون رو واسه رفتن به ورزش یا پیاده روی جزم کنین، تنبلی به سراغ تون میاد، سروتونین و کارکرد اونو به خاطر بیارین.

۳. اُکسی توسین (Oxytocin)

اُکسی توسین هم، یه جور انتقال دهنده ی عصبیه و هم یکی از هورمونای شادی. محققان دانشگاه «کلارمونت» کالیفرنیا درباره این هورمون که بیشتر «هورمون عشق» نامیده می شه، و اثر اون بر زنان، تحقیقات زیادی انجام دادن. این تحقیقات نشون میدن کارکرد این هورمون و انتقال دهنده ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی رابطه مؤثری داره. گفتنیه این هورمون در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردها نقش مهم تری اجرا می کنه. دوستان عزیزم، به خاطر داشته باشین که وقت گذراندن با بقیه، خونواده و دوستانِ نزدیک و خلاصه، بودن با عزیزان تون باعث تحریک ترشح اُکسی توسین می شه. حواس تون باشه استرس هم یکی از عوامل محرک اُکسی توسینه. پس استرس تون رو هم مدیریت کنین.

خونواده

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   امتیازات آبمیوه گیری پرس سرد (عصاره گیر) و تفاوتش با آبمیوه گیری های عادی 

۴. استروژن (Estrogen)

استروژن به تشکیل سروتونین کمک می کنه، از شما در مقابل تحریک پذیری و اضطراب محافظت می کنه و باعث می شه ایجاد وخوی پایدارتری داشته باشین. استروژن هورمونیه که با شروع یائسگی کاهش پیدا میکنه و عوامل مؤثر در سبک زندگی، مثل مصرف دخانیات و ورزش شدید هم می تونه موجب کاهش ترشح این هورمون شادی شه. نبود تعادل استروژن و پروژسترون در زمان پیری، ممکنه اثراتی منفی روی ایجاد وخویتان داشته باشه. دوستان عزیزم، حتما بارها شنیدین که خیلی از مریضیا ریشه در میزان استرس فرد دارن. پس بد نیس بدونین که استرس در نبود تعادل این دو هورمون هم مؤثره، چراکه هورمون استرس یا همون هورمون کورتیزول که پیش ازاین بهش اشاره کردیم، در ترشح هر دو هورمونِ استروژن و پروژسترون و رفتار و کارکرد این دو هورمون دخالت داره.

۵. پروژسترون (Progesterone)

این هورمون در میزان و کیفیت خواب شما مؤثره و باعث می شه خوب بخوابید. پروژسترون مانع اضطراب، تحریک پذیری و نوسانات ایجاد وخو در افراد می شه. سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم گذاشتن به زمان یائسگی به شکل قابل توجه ای کاهش پیدا میکنه و این میزان کاهش، اگه با استرس بیش ازحد و نداشتن رژیم غذایی سالم همراه باشه، زیاد میشه. دکتر «سارا گوتفرید»، نویسنده ی کتاب درمان هورمونی باور داره خودمراقبتی و رژیم غذاییِ درست، در مقایسه با مصرف هورمون جانشین واسه متعادل نگه داشتن سطح هورمونا، راه و روش بهتریه. به تعبیر دیگر، به خاطر اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمانه، به جای اونکه بخوایم کمبود این هورمونا رو با مصرف هورمون به عنوان دارو برطرف کنیم، می تونیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود اونا جلوگیری کنیم.

راه های طبیعی تقویت هورمون شادی

  • گوش دادن به موسیقی یکی از روشای شگفت انگیز دریافت دوپامینه. محققان دانشگاه «مک گیل» درخلال پژوهشی در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسیدن، گوش دادن به موسیقی موردعلاقه ی فرد، به ویژه اگه با نشون دادن احساس خوب به دلیل شنیدن ملودی اون همراه باشه، باعث دریافت میزان زیادی دوپامین میشه.
  • کربوهیدراتا سطح سروتونین رو افزایش میدن. فکر می کنم حالا دیگر توضیح مناسبی وجود داشته باشه واسه اینکه به چه دلیل بعضی مواقع علاقه خاصی به خوراکیای شیرین و نشاسته ای پیدا می کنیم؛ درست حدس زدید: چون سروتونین کاهش یافته و بدن بهش احساس نیاز می کنه. پس بهترین راه واسه تقویت سروتونین و اثر اون بر روح و روان مون با کمه کم اثر منفی، انتخاب کربوهیدراتای شامل مواد سالم، همراه با فیبر بالا مثل نون چاوداره.
  • با گذراندن لحظات لذت بخش در کنار خونواده و عزیزان ، مثل درآغوش کشیدن و نوازش شریک زندگی ، پدر و مادر و فرزندان ، سعی کنین میزان ترشح اُکسی توسین رو افزایش بدین.
  • سعی کنین با انجام فعالیتای کم کننده ی استرس، سطح هورمون استروژن رو در وضعیت متعادلی نگه دارین، فعالیتایی مثل یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، حموم آب گرم، یا پرداختن به هرچیز دیگری که واسه کاهش استرس تون بلدین.
  • خوب غذا بخورین، چربیای اشباع و قند مصرف نکنین، فعالیتای فیزیکی منظمی داشته باشین و تا می تونین از استرس دوری کنین، با این روش ها می تونین سطوح پروژسترون رو در وضعیت متعادل حفظ کنین.

منبع : besthealthmag

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید