به طور عامیانه به تموم مواد شیرین، شکر گفته می شه. این ماده کریستالی سرشناس از گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده که در اول کشف اون در جنوب آسیا و آمریکا چون به شکل شربت از نیشکر عصاره گیری می شد خیلی قابل حمل و نقل گسترده نبود. تا اینکه هندیا تونستن اونو به شکل دانه های کریستالی دربیاورند و به معروفیت جهانی برسانند. خوبه بدونین شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو جنسای خوراکی لوکس حساب می شد و بیشتر ی مردم بازم از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردن. شکری که ما حالا مصرف می کنیم ماده تصفیه شده ایه که در کارخانه تموم ویتامینا، پروتئین و آنزیمای اون جدا می شه و به شکل ماده غلیظ پودری درمی آید که مصرف اون نه تنها سودی نداره بلکه مضر هم هستش.

الان شکر بدترین ماده ایه که در رژیم غذایی مدرن هست. این ماده اثرات مخربی روی سوخت وساز بدن داره و باعث بروز مریضیای مختلف می شه.

با این نوشته همراه باشین؛ می خواهیم درباره مضرات شکر و دلایل منع مصرف اون در رژیم غذایی با شما صحبت کنیم.

۱. شکر نه تنها مواد مغذی به رژیم غذایی اضافه نمی کنه بلکه واسه دندانا هم مضره

می دونم که درباره مضرات شکر و خراب شدن دندانا میلیونا بار شنیدین، اما این موضوع اون قدر مهمه که ارزش تکرار کردن رو داره. شکر و قند اضافی (مثل ساکاروز و شیره ی ذرت شامل فروکتوز بالا) یک بسته بندی کامل از کالری بدون هیچ مواد مغذیه، یعنی مصرف اون فقط و فقط کالری وارد بدن می کنه، همین و بس! چیزی که به ویژه واسه کاهش وزن همیشه به دنبال کم کردن اون هستیم. هیچ پروتئینی، حتی هیچ چربی لازم و ویتامین یا مواد معدنی در شکر وجود نداره. تصور کنین وقتی ۱۰ تا ۲۰ درصد (شاید هم بیشتر) کالری دریافتی بدن از مصرف شکر باشه دچار مشکلات کلی ای مثل کمبود مواد مغذی خواهیم شد. از طرفی شکر واسه دندانا بسیار مضره، چون انرژی لازم واسه رشدونمو باکتریای بد دهن رو جفت و جور می کنه و محیط رو آماده می کنه تا خیلی راحت در دهن ما گشت وگذار کنن.

۲. مصرف شکر پر از فروکتوز، باعث پری کبد می شه

واسه اونکه خوب درک کنین مصرف شکر چقدر می تونه بد باشه، باید اول بفهمیم این خوراکی مضر از چه عناصری تشکیل شده. قبل اینکه شکر یا همون قند موجود در شکر از دستگاه گوارش وارد جریان خون شه، ساختار اون شکسته می شه و به دو نوع قند ساده ی گلوکوز و فروکتوز تبدیل می شه.

  • گلوکوز در هر سلول زنده ای هست و حتی اگه ما اونو به رژیم غذای مون اضافه نکنیم بدن اونو می سازه.
  • فروکتوز متفاوته و چون بدن از نگاه فیزیولوژیکی بهش نیاز نداره، معمولا اونو تولید نمی کنه.

موضوع قابل توجه درباره فروکتوز اینه که این ماده به مقدار زیادی به وسیله کبد متابولیزه (دچار سوخت وساز) می شه. البته در صورتی که مقدار کمی مواد خوراکی مثل شکلای مختلف میوه ، به ویژه بعد از ورزش مصرف کنیم، مشکلی در این رابطه نداریم. فروکتوزی که به وسیله میوه ها دریافت می شه به کلیکوژن تبدیل می شه و تا زمانی که بدن بهش نیاز پیدا کنه در کبد ذخیره می شه. در این حالت اگه گلیکوژن اضافی در کبد ذخیره شه (این مشکل بسیار شایعه) فروکتوز اضافی ناگزیر به چربی تبدیل می شه.

خوردن مقادیر زیاد شکر به کبد چرب و اقسام مشکلات جدی منجر می شه. مطمئن باشین این فروکتوز اضافی نتیجه خوردن میوه زیاد نیس و در اثر خوردن شیرینیای مصنوعی شامل شکر به وجود میاد. دوستان عزیزم در این باره به یک تغییر بزرگ در رژیم غذای مون نیاز داریم، چون افرادی که سالم و فعال هستن بیشتر از افراد غیرفعال که رژیم غذایی بدی دارن و کربوهیدرات و کالری بیشتری دریافت می کنن قند می سوزونن و بدن شون ظرفیت دریافت قند بیشتری داره. پس باید سبک زندگی مون رو تغییر دهیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم.

۳. ازدیاد فروکتوز در کبد به مریضی کبد چرب منجر می شه

یکی از مضرات شکر ازدیاد فروکتوز در کبده. هنگامی که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به شکل ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن می شه. اما تموم چربی به این صورت از کبد خارج نمی شه، بلکه مقداری از اون در کبد باقی می مونه. این اتفاق می تونه علائمی مثل به کبد چرب بسازه. بدیش اینه این یکی از مشکلات رو به رشد، به ویژه در کشورهای غربیه که با علائم متابولیک همراهه. تحقیقات نشون می ده افراد گرفتار به کبد چرب حدودا ۲ تا ۳ مرتبه بیشتر از متوسط افراد جامعه فروکتوز مصرف می کنن.

۴. شکر باعث مقاومت به انسولین می شه و بدن رو به طرف سندرم متابلیک و دیابت پیش می بره

انسولین هورمون بسیار مهمی در بدنه که اجازه می ده گلوکوز (قندخون) از راه جریان خون وارد سلولای بدن شه تا سلولا به جای سوزاندن چربی، گلوکوز بسوزونن، چون ازدیاد بیشتر از حد گلوکوز در خون بدن رو مسموم می کنه. دلیل از دست رفتن بینایی در افراد دیابتی هم همین مسمومیت با گلوکوزه.

یکی از دلایل مشکل در سوخت وساز بدن که به وسیله رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شه، توقف فعالیت انسولینه. در این حالت سلولا به طرف مقاومت در برابر انسولین پیش می رن. این مسئله بدن رو به طرف شکلای مختلف مریضیا مثل سندرم متابولیک، چاقی، مریضیای قلبی و عروقی و به ویژه دیابت هدایت می کنه. خیلی از تحقیقات نشون می ده که مصرف شکر به ویژه مصرف زیاد اون با مقاومت به انسولین همراهه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود رایگان تجربیات مدون معلم ابتدایی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

۵. مقاومت به انسولین ممکنه به دیابت نوع ۲ منجر شه

هنگامی که سلولای بدن نسبت به اثرات انسولین مقاومت نشون میدن، سلولای بتا در لوزالمعده مقدار بیشتری از اونو تولید می کنن و این خیلی مهمه چون قندخون بالای طولانی، آسیبای شدیدی به بدن می زنه. در آخر با زیاد شدن تدریجی مقاومت به انسولین، لوزالمعده نمیتونه به خواسته بدن نسبت به تولید انسولین کافی جواب بده. پس نمیتونه سطح قند خون رو به اندازه کافی پایین نگه داره.

در این مرحله سطح قندخون به سرعت برق وباد بالا میره و دیابت نوع ۲ در فرد تشخیص داده می شه. با توجه به اینکه شکر می تونه باعث مقاومت به انسولین شه، هیچ تعجب آور نیس که خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ در افرادی که به خوردن نوشیدنیای پر از شکر علاقه دارن، ۸۳ درصد بالاتر از بقیه باشه.

۶. شکر می تونه سرطان زا باشه

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می شه که به دلیل افزایش سلولا و رشد کنترل نشده ی اونا به وجود میاد. انسولین یکی از هورمونای کلیدی در تنظیم این نوع رشد سلولیه. واسه همین خیلی از محققان بر این باورند که بالارفتن همیشگی سطح انسولین (که یکی از نتایج مصرف شکره) می تونه در بروز سرطان نقش داشته باشه. علاوه براین، مشکلات متابولیکی مربوط به مصرف شکر که محرک التهابات مختلف شناخته می شن یکی دیگر از علل پنهون ی دچار شدن به سرطان شناخته می شه. تحقیقات نشون می ده افرادی که مقدار زیادی شکر مصرف می کنن بیشتر از بقیه دچار التهابات مختلف می شن و در خطر دچار شدن به سرطان هستن.

۷. باتوجه به اثر قند روی هورمونا و مغز، شکر می تونه باعث چاقی شه

تموم کالریا برابر تولید نمی شن. غذاهای مختلف اثرات مختلفی روی مغز و هورمونا ی کنترل کننده ی مصرف مواد غذایی دارن. تحقیقات نشون می ده که فروکتوز اثرات مثل گلوکوز روی حس سیری نداره. در یک پروژه تحقیقاتی تعدادی از افراد مورد تحقیق، نوشیدنی شامل فروکتوز و یه گروه دیگه نوشیدنی گلوکوزدار مصرف کردن. پس از تحقیقات مشخص شد مراکز سیری در مغز مصرف کنندگان فروکتوز فعالیت بسیار کمتری داشتن و بیشتر احساس گرسنگی می کردن. از طرفی فروکتوز فعالیت هورمون گرسنگی (گرلین) رو به اندازه گلوکوز پایین نمی آورد. از اونجا که کالری دریافتی از شکر کافی نیس، بدن کم کم نیاز به دریافت کالری بیشتری پیدا می کنه، پس فرد بیشتر می خوره و چاق می شه.

۸. شکر دوپامین زیادی در مغز آزاد می کنه، پس اعتیادآوره

شکر می تونه واسه خیلی از مردم اعتیادآور باشه، چون مثل اثر بد مصرف مواد مخدر، شکر هم به عنوان پاداش در مرکز مغز دوپامین آزاد می کنه.

مشکلی که شکر و بقیه تنقلات دارن اینه که خیلی بیشتر از بقیه مواد غذایی موجود در طبیعت باعث ترشح دوپامین می شن. به همین دلیله که افراد با استعداد دچار شدن به اعتیاد ممکنه خیلی به شکر و بقیه تنقلات وابسته شن. بهتره «همه چیز در حد میونه روی» باشه. گرچه ممکنه این پیام به کام عاشقان هله هوله خوش نیاد، اما دوستان عزیزم متأسفانه تنها راه حل ترک اعتیاد، ترک اعتیاده.

۹. شکر یکی از عوامل مؤثر در چاقی بزرگ سالان و کودکانه

شکر روی هورمونا اثر می ذاره و باعث می شه مغز واسه فاجعه ای به نام چاقی نسخه ویژه ای بپیچد. مغز روند ایجاد سیری رو کم می کنه،پس فرد کنترل خود رو از دست می ده و در خوردن زیاده روی می کنه و افرادی که بیشتر می خورن، با استعداد چاقی و اضافه وزن هستن. مهمه بدونین که این درباره تموم گروه های سنی صدق می کنه. تحقیقات نشون می ده بین مصرف شکر و چاقی رابطه قوی هست که همه از اون مطلع هستیم. این موضوع به ویژه درباره کودکانی که همراه وعد های غذای شون عادت به نوشیدن نوشابهای شیرین شده با شکر دارن، نگران کننده به نظر می رسه چون خطر چاقی در این کودکان ۶۰ درصد بیشتر از سایرینه. اگه واقعا نیاز به کاهش وزن دارین یا تصمیم گرفتین لاغرتر شید بهتره با شکر خداحافظی کنین.

۱۰. این چربی نیس که کلسترول رو بالا می بره و باعث افزایش مریضیای قلبی می شه، همه چیز تقصیر شکره

واسه چندین ده، افراد چربیای اشباع شده رو قاتل شماره یک قلب می دونستن. اما تحقیقات جدید نشون میدن که چربیای اشباع شده بی ضرر هستن و این شکره که به خاطر اثرات مضر فروکتوز روی سوخت وساز، بدن رو به طرف مریضیای قلبی هدایت می کنه. تحقیقات نشون می ده که ازدیاد فروکتوز باعث افزایش تریگلیسیرید، کلسترول بد (LDL) متراکم و LDL اکسیدشده (کلسترول بسیار بسیار بد) می شه. بالا رفتن سطح گلوکوز و انسولین خون چاقی شکمی رو در کمتر از ۱۰ هفته افزایش می ده و همه اینا عوامل کلی و خطرناک بروز مریضیای قلبیه. پس عجیب نیس که تحقیقات رابطه آماری قوی بین مصرف شکر و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی پیدا کرده باشن.

دوستان عزیزم باید سعی کنین در مقابل مصرف شکر مقاومت کنین، چون اضافه کردن شکر یا مصرف خوراکیای شیرین می تونه فوق العاده مضر باشه. یادتون باشه جذب کالریای کاذب (کالری شکر) مثل اینه که نوک یک کوه یخ نشسته باشین!

منبع : authoritynutrition

 


دسته‌ها: بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید