مشکلات خواب کودکان یکی از مسائلیه که این روزها بیشتر والدین درگیر اون هستن. بچه ها شبا دیر می خوابن و این شب بیداری بعضی وقتا اون قدر طولانیه که والدین به خواب می رن در حالی که بچه ها بازم بیدارند.

همه ما میدونیم که خواب شبونه کافی واسه سلامت بدن و بازسازی و انرژی گرفتن واسه روز بعد لازمه، اما تحقیقات نشون می ده که برخلاف سعی دائمی والدین، بیشتر کودکان دچار هستن. طبق تحقیقات روی خواب عمیق در کودکان محققان اعلام کردن که از هر ۳ کودک ۲ کودک مشکلات خواب رو کمه کم واسه یک بار تجربه کردن.

تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه نورث وسترن آمریکا روی ۵۱۰ کودک بین ۲ تا ۵ سال انجام شد نشون می ده خواب کم در شب اتحاد بالایی با مشکلات رفتاری کودک در طول روز داره. در تحقیقات مشابهی مشخص شد که خواب کم در بچه ها اثر زیادی در پایین اومدن میزان یادگیری ریاضیات و خوندن و نوشتن اونا داره. کم خوابی و بی کیفیتی خواب رفتار کودکان رو در روز بعد تحت اثر قرار می ده، کم حوصلگی، بهونه گیری، بی میلی به غذا و… از مشکلات شکلای مختلف مشکلات خواب کودکانه. از آنجایی که هورمون رشد کودکان در شب و به هنگام خواب ترشح می شه، خواب منظم شبونه در زمان کودکی در رشد کودک بسیار مؤثره.

کودکی-نام-تصویر

چرخه خواب کودک

خواب از دو مرحله REM و NREM تشکیل شده. در مرحله REM چشمان کودک به سرعت حرکت می کنن در حالی که بدن اون توانایی زیادی واسه حرکت نداره. درخواب REM کودک خواب می بینه و در این مرحله خواب سبکه و شخص ممکنه خیلی راحت بیدار شه. مرحله NREM همون خواب عمیقه و احتمال بیدار شدن کودک در این مرحله بسیار کمه.

در یک خواب طبیعیِ شبونه، کودک بارها از خواب REM به خواب NREM وارد می شه و برعکس تا در هر ۵۰ تا ۶۰ دقیقه یک چرخه کامل خواب اتفاق میفته.

یک نوزاد تازه متولد شده ممکنه در هر بار خواب REM در شبونه روز از خواب بیدار شه پس تعداد دفعات بیدار شدن اون بسیار زیاده. البته تحقیقات نشون دادن بین و تعداد دفعات بیدار شدن نوزاد رابطه هست. هر چه مادر از نظر روحی افسرده تر باشه احتمال بیدار شدنای تکراری واسه نوزاد بیشتره.

بعد از چهارماهگی، کودک ۶ تا ۹ ساعت در شب می خوابد و در شش ماهگی این میزان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت می رسه. بعضی از نوزادان بعد از نه ماهگی هم ممکنه بازم در طول شب از خواب بیدار شن اما معمولا از این زمان نوزادان خواب شبونه آرامتری دارن . در آخر کودکان با هم متفاوت ان و میزان خواب مورد نیاز شبونه اونا هم ممکنه با هم فرق داشته باشه.

مشکلات خواب کودک

الان خیلی از کودکان درگیر مشکلات خواب هستن اما واسه تعدادی از اونا ممکنه قضیه جدی تر از این حرفا باشه و مشکلات خواب کودکان یکی از شکلای مختلف مشکلات خواب باشه، در این صورت نیازه حتما از یک متخصص کمک بگیرین. کودکانی که مشکلات خاص دارن ازجمله ، مضطرب، افسرده، اوتیسم یا مشکلات پزشکی مثل رفلکس، مدت زمان خواب شبونه شون با کودکان عادی متفاوته. در این مواقع شما واسه حل مشکل خواب بچتون نیاز به مشاوره و کمک حرفه ای دارین.

۱. بی خوابی (مشکل به خواب رفتن)

همونجوریکه از اسمش پیداست کودکانی که این مشکل رو دارن نمی تونن به خواب برن. اونا ساعتای زیادی در جای خواب خود بیدار می مونن اما قادر به خوابیدن نیستن یا در طول خواب بارها بیدار می شن و نمی تونن دوباره بخوابن. این نوع بی خوابی یکی از مشکلات خواب کودکانه که ممکنه در بعضی شبا واسه بچه ها اتفاق بیفته اما اگه در بیشتر شبا کودک دچار این مشکل خاصه ممکنه نشونه مشکل باشه.

چه کودکانی ممکنه در خطر این مشکل قرار بگیرن؟

  • کودکانی که دچار اضطراب شدید هستن؛
  • کودکانی که تحت اثر استرسای روزمره قرار می گیرن یا استرسای خاص و شدیدِ به دلیل حوادث یهویی، از دست دادن عزیز و اتفاقاتی مثل این رو تجربه می کنن؛
  • کودکانی که مشکلات سلامت روان دارن؛
  • کودکانی که درگیر مریضی جسمی و تجربه درد هستن.

راهکارها

سعی کنین دلیل استرس و اضطراب کودک رو پیدا کنین و میزان اونو کم کنین. ممکنه بچه شما با دوستانش دچار مشکل شده باشه، یا ممکنه در مورد درس هاش به مشکل برخورده باشه. می تونین در این موارد بهش کمک کنین تا آرامشش رو به دست بیاره.

آرامش

ساعت و برنامه منظم شبونه موجب ایجاد آرامش در کودکان می شه. حتما قبل از خاموشی و خواب برنامه آروم و لذت بخشی رو واسه بچتون تدارک ببینین تا به راحت خوابیدن اون کمک کرده باشین.

در صورت طولانی شدن این مشکل حتما از یک روان شناس حرفه ای کمک بگیرین.

۲. راه رفتن در خواب

این مشکل موجب می شه کودک در حالی که هنوز خوابه بلند شه و شروع به راه رفتن کنه. این اتفاق معمولا زمانی رخ می ده که شخص از حالت خواب عمیق NREM به خواب سبک REM وارد می شه. این مشکل یکی از مشکلات خواب کودکانه که بیشتر در سن ۴ تا ۸ سالگی پیش میاد اما در بزرگسالان هم ممکنه دیده شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پیروی از یک رژیم غذایی باروری در زمان آمادگی واسه بارداری و بهبود باروری یکی از بهترین تغییراتیه که میشه واسه پیشرفت سلامتی انجام داد. تحقیقات زیادی نشون دادن که اِعمال تغییراتی خاص در رژیم غذای می تونه باروری رو بهبود ببخشد، از سقط تکراری جلوگیری کنه و بارداری سالم رو تضمین کنه.

شخصی که در خواب شروع به راه رفتن می کنه معمولا نمیتونه به شما پاسخی بده و معمولا در روز بعد اتفاقی که افتاده رو به یاد نداره . اون در خواب در حالی که چشمانش بازه شروع به حرکت می کنه اما قادر به دیدن نیس و ممکنه به مانعی برخورد کنه و به خود آسیب برسونه . بعضی از کودکان جدا از اینکه راه رفتن به کندی حرف میزنن.

راهکارها

سعی کنین علامتی مثلا یک زنگ رو جایی در کنار تخت بچتون بذارین که اگه شب از خواب بیدار شد و شروع به راه رفتن کرد به صدا دربیاد و شما بتونین قبل اینکه آسیبی ببینه خود رو بهش برسونین و اونو همونجوریکه خوابه به تخت برگردانید، معمولا در این حالت دوباره به خواب می رن. بچه های بزرگتر ممکنه در انتهای راه رفتن از خواب بیدار شن .

اگه تعداد دفعات بیدار شدن کودک زیاد شد حتما از یک روان شناس کمک بگیرین.

۳. کابوسای شبونه

کابوسای شبونه یکی از مشکلات خواب کودکانه که زندگی رو به کام والدین کودک هم تلخ می کنه چون که دیدن کودک دلبندشان در حالی که ترسیده و وحشت زده عالی نیس.

کودک ممکنه از تاریکی شب یا از موجودات خیالی ای که همیشه براتون تعریف می کنه در ترس باشه. کابوسا نزدیک سحر به سراغ کودک بین و بسته به سن کودک و مراحل رشد، معمولا واسه همه کودکان رخ میدن. فرزندان کوچکتر معمولا نمی تونن در مورد خوابایی که دیده ان با شما صحبت کنن ولی کودکان بزرگتر شاید علاقه مند باشن در مورد خوابای بد و کابوس هاشون با شما صحبت کنن.

راهکارها

واسه پیش گیری و به کمه کم رساندن این کابوسا، شام کودک رو کمه کم ۲ ساعت قبل از خواب بهش بدین و از مواد انرژی زا و محرک در شام کودک استفاده نکنین. واسه کودک برنامه خواب منظمی داشته باشین و نیم ساعت قبل از خواب در کنار اون باشین.

اگه کودک شما دچار این کابوسا شد اونو درآغوش بگیرین و با جملات آرامش بخش بهش اطمینان بدین در کنارش می مانید. درسته که کودک خواب دیده اما تصور می کنه که این اتفاق در واقعیت اتفاق افتاده؛ اونو مسخره نکنین و به احساساتش احترام بذارین.

سعی کنین تا زمانی که کودک به خواب نرفته در کنارش بمونین و اگه اون با چراغ روشن احساس راحتی می کنه این اجازه رو بهش بدین اما مراقب باشین میزان روشنایی اتاق به حدی نباشه که مانع از ترشح هورمون ملاتونین در خواب شه.

۴. کم خوابی در کودکان

این مشکل تقریبا یکی از عادی ترین مشکلات خواب کودکانه، اما خبر خوب اینکه تکنیکایی واسه حل این مشکل وجود دارن و مواردی هم وجود دارن که باید از انجام شون پرهیز کنین:

بایدها

  1. در مورد اینکه چه ساعتی از شب مناسب خواب کودک تونه تصمیم بگیرین.
  2. برنامه خواب منظمی داشته باشین؛ ۲۰ تا نیم ساعت قبل از خوابِ بچتون در کنار اون باشین و برنامه ای که دوست داره مثل خوندن داستان رو واسه اون انجام بدین.
  3. میزان این برنامه قبل از خواب رو به درستی مشخص کنین؛ مثلا فقط یک داستان بخونین نه بیشتر.
  4. اجازه بدین کودک اسباب بازی، پتو یا عروسک مورد علاقه اش رو با خود به تخت ببره.
  5. اگه نیمه شب به تخت شما اومد اونو به جای خوابش برگردانید.
  6. در انجام برنامه خواب کودک، سعی کنین قاطع باشین.

نبایدها

  1. کودک رو با زور و بداخلاقی واسه خواب روونه نکنین.
  2. برنامه جدا کردن جای خواب کودک رو قبل از شش ماهگی شروع نکنین.
  3. موقع خواب اسباب بازی جدید و سرگرم کننده در اختیار کودک قرار ندین. بازیای پرتحرک و هیجان انگیز قبل از خواب ممنوعه.
  4. در طول شب غذا یا نوشیدنی کافئین دار به کودک ندین.
  5. اصلا در اتاق خواب کودک تلویزیون قرار ندین.

سخن آخر

گذشته از تموم این موارد، بهتره از خود بپرسیم کودک مشغول چیکار جالب و سرگرم کننده ایه که ترجیح می ده حتی به زور هم شده چشمانش رو باز نگه داره و در برابر خواب مقاومت کنه.

به نظر می رسه یکی از دلیلای دیر خوابیدن بچه ها علاقه زیاد اونا به بیدار ماندن در کنار والدین به هنگام مهمانیا یا تماشای فیلم به همراه والدین یا هر فعالیت دیگریه که تا دیر وقت در خونه اتفاق میفته و بچتون دوست داره با شما در اون زمان همراه باشه. در این زمان اصرار زیاد شما به خواباندن بچتون این سؤال عجیب رو تو ذهن بچتون ایجاد می کنه: «به چه دلیل فقط من باید بخوابم؟ نکنه وقتی من می خوابم اتفاق هیجان انگیزی میفته؟» به این مسئله در روان شناسی سندرم حضور در صحنه گفته می شه؛ بچتون نگران از دست دادن لحظات خوش در کنار شماس و واسه همین می خواد پابه پای شما بیدار بمونه.

حضور یکی از والدین در ساعاتی قبل از خواب کودک در اتاق خواب کودک لازمه. لحظات خوشی رو براش در اتاق خوابش تدارک ببینین تا اون با شوق به استقبال زمان خواب بیاد. دیدن فیلمای خوشحال و صدای بلند تلویزیون واسه کودک وسوسه کننده س، پس در زمان مشخص خواب کودک باید بسیار مراقب باشین که این موارد رخ ندن.

دسته‌ها: بهترین ها

دیدگاهتان را بنویسید