کافه ی شیکی راه انداختین. خوب هم میدونید چیزی که کم نیس، کافهه. خیال می کنین همین که فضا رو شیک کنین و منوهای آنچنانی هم در کافه تون بذارین، مشتریا مثل موروملخ به طرف تون جمله میارن. انگار واسه تون اصلا مهم نیس که دو تا کوچه اون طرف تر، سه تا کافه ی دیگر هم مثل شما پا گرفتن. میدونید سخت ترین چیز واسه شروع و گسترش کسب وکار چیه؟ بد نیس بدونین واسه خیلی از کسب وکارها جواب این سوال، یک واژه: مشتری یابی. این وقتی صدق می کنه که بودجه ی بازاریابی کسب وکار شما محدود باشه. ما در این مقاله پونزده روش مشتری یابی رو به شما معرفی می کنیم که می تونین با اجرا اونا به افزایش تعداد مشتریان کسب وکارتان کمک کنین. با ما همراه باشین.

همه میدونن که سخت ترین بخش راه اندازی و گسترش کسب وکار، پیداکردن مشتریه. صِرف داشتن محصول یا خدمتی که مطمئنید افراد زیادی بهش نیاز دارن، جذب مشتری رو تضمین نمی کنه. صِرف اینکه شما کسب وکار راه انداختین، به این معنی نیس که مشتری، مغازه ی شما یا سایت شما یا صفحات شبکه اجتماعی شما رو پیدا می کنه. باید به خودتون تکونی بدین و برید دنبال مشتری. درواقع بیشتر صاحبان کسب وکار حتی پس از اینکه کسب وکارشان رونق و معروفیت هم پیدا کرد، به طور همیشگی در حال پیداکردن مشتری ان. شما چه جوری باید این کار رو بکنین؟ با پیروی از این پونزده روشی که خدمت تون عرض می کنیم:

برنامه ریزی کنین

برنامه-ریزی

با خود بشینین و فکر کنین که مشتری هایی ایدئال چه خصوصیاتی دارن. اگه به کسب وکارها چیزی می فروشید، فکر کنین و ببینین کدوم بخش به احتمال بیشتری خریدار اجناس یا خدمات شما هستش و چه فردی در چه سطحی از مسئولیت، ملزومات خرید دلخواه رو تعیین می کنه. اگه جواب این سؤالات رو نمی دونین، تلفن رو وردارین و به این افراد زنگ بزنین. از مدت زمان چرخه خرید خبردار شین: خرید محصول شما چرخه ای طولانی داره و چندین نفر در اون موثر ان؟ بعد به این فکر کنین که خریدار موردنظرتان معمولا چه جوری اجناس و خدمات شما رو پیدا می کنه. در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ داره؟ بیشتر به حرف کی گوش می ده و از کی واسه خرید، الگو میگیره؟ همه این اطلاعات رو یادداشت کنین و به دنبال طرحای در رابطه بگردید. بعد راه هایی پیدا کنین که خود و اطلاعات تون در همون موقعیتی قرار بگیرین که افراد در بازار هدف شما حضور دارن. با این کار دیده میشید و اونا هم می تونن اجناس و خدمات شما رو پیدا کنن و بخرن.

از چشم اندازه های کسب وکار در شبکه های اجتماعی استفاده کنین

سعی نکنین اجناس و خدمات خود رو در صفحات شبکه های اجتماعیِ مردم به اونا بفروشین، بلکه سعی کنین با اونا وارد رابطه شید. در پستای اونا کامنت بذارین و توییتای شون رو هم جواب بدین. اونا رو در پستای شبکه های اجتماعی خودتون منشن کنین، مثلا: @Ehsan در جلسه ی امروز درمورد امنیت فروش حرفای خیلی خوبی زد. هدف شما باید این باشه: شناخته شید و مردم شما رو دوست خود بدونن. فروش به کسائی که شما رو دوست خود میدونن، بسیار راحت تره.

به سراغ روزنامهای کاغذی برید

حتی در عصر دیجیتال هم، روزنامه ها و مجلات کاغذی هنوز منبعی از اطلاعات تماس ان و شما رو به مشتریان پنهون تون می رسانند. به دنبال اسامی افرادی باشین که تازگیا ترفیع گرفتن، جایزه بردن، کسب و کارای جدید افتتاح کردن یا به هر راه دیگری ممکنه مشتری پنهون ی شما باشن. به این افراد نامه بنویسین و به اونا به خاطر موفقیت شون تبریک بگید یا به اونا بگید مقاله ای که درموردشان نوشته شده بود، خیلی جالب بود. نام و شعار شرکت خود رو ضمنا ی هر اطلاعاتی که درمورد محصول خود دارین، در امضای نامه تون اشاره کنین.

فضای سایت و شبکه های اجتماعی خود رو واسه بازدید مردم، ساده کنین

تازه بهتر از این، کاری کنین اطلاعات تماس خود رو به شما بدن. از اونا دعوت کنین در خبرنامه ی رایگان شما عضو شن. واسه امور مربوط به شغل تون، پیشنهاد بدین که می تونین اونا رو به طور رایگان راهنمایی کنین. با این کارا می تونین سرنخ بگیرین و بعد روی اون سرنخا به طور همیشگی کار کنین.

اسپانسر رویدادها شید

به دنبال رویدادهایی باشین که بازارهای پنهون رو به نفع شما فعال می کنن. به دنبال جلسات گروه بازاریابی محلی باشین یا به ترتیب دهندگان این جلسات و رویدادها زنگ بزنین و ببینین اسپانسر می خوان یا نه. اسپانسرشدن واسه رویدادهای محلی بعضی وقتا خیلی ارزون تموم می شه؛ اگه هم گران بود، می تونین در قسمت مربوط به «دوستان» به بهای کمی اسپانسر شید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی آینده پژوهی و روش های پیاده سازی اون 

در جلسات و سمینارهایی شرکت کنین که ممکنه مشتریان پنهون تون حضور داشته باشن

اگه این کار رو کردین ولی با اونا تماس نگرفته اید، گروه های بازاریابی جدید رو امتحان کنین. در روزنامه ها بگردید و ببینین چه سازمانایی رویدادهایی برگزار می کنن که ممکنه بازار هدف شما رو جذب کنن. بعد در اون رویدادها شرکت کنین.

پس از جلسات بازم خود رو نشون بدین

با کسائی که ملاقات کردین، تماس بگیرین و ببینین می تونن مشتری پنهون ای واسه محصول یا خدمات شما باشن یا نه. اگه گفتن به اجناس یا خدمات شما درحال حاضر نیاز ندارن، از اونا بپرسید به نظرشون چه وقتی می تونین به اونا زنگ بزنین، یا همکاران اونا هم حالا به محصول شما نیاز دارن یا نه.

کم بکارید و کلان برداشت کنین

نمونه هایی رایگان از اجناس خود ارائه کنین و از دریافت کنندهای این نمونه ها بخواهید از دوستان شون بپرسند از محصول شما راضی بودن یا نه. یا مثلا اگه مشاوره میدید، این کار رو رایگان انجام بدین. می تونین خبرگزاری یا کانال تلگرام داشته باشین و اخبار و نکات روان شناسی رو در اون بذارین. می تونین یک دوره مشاوره ی رایگان برگزار کنین و طی اون اطلاعات کافی رو در اختیار مراجعه کننده بذارین تا از توانایی شما در ارائه کمک به خود مطمئن شه.

در دایره ی دوستان تون به دنبال مشتری باشین

از دوستان تون بپرسید کسی رو می شناسن که بتونه از خدمات شما استفاده کنه. اگه ساختار قیمت گذاری شما اجازه می ده، به دوستان و آشنایان پیشنهاد کنین که در ازای جذب مشتری درصدی از سود رو به اونا میدید.

رقبای موفق خود رو تحت نظر داشته باشین

ببینین اونا معمولا کجا تبلیغ می کنن؟ کجا به بازاریابی می پرازن؟ از چه شگردهایی استفاده می کنن؟ چیزی که به اونا کمک می کنه، ممکنه واسه شمام مفید باشه.

به جای یک آگهی بزرگ، از چند آگهی کوچیک استفاده کنین

اگه بیشتر افراد در بخش ی کاری شما از چاپی واسه جذب مشتری استفاده می کنن، شمام باید همین کار رو بکنین. فکر تبلیغای بزرگ، اونم به مدت کوتاه روی بیلبورد اتوبان رو کلا از سر بیرون کنین. از آگهیای کوچیک تر طی مدت طولانی تر در همون نشریاتی استفاده کنین که رقبای تون به تبلیغ می پرازن.

PPC ( پرداخت به ازای هر کلیک) و بقیه آنلاین رو امتحان کنین

واسه پایین نگه داشتن هزینه ها، طوری تبلیغ کنین که افرادی که به احتمال زیاد مشتری شمان، اونو ببینن. اونا رو هدف بگیرین تا در منطقه جغرافیایی شما به سراغ تون بیان، همون منطقه ای که در اون، خدمتی عرضه می کنین یا محصولی می فروشید. مثلا، روی زنان بین ۴۰ تا ۵۵ سالی تمرکز کنین که در منطقه پیچ شمیران زندگی می کنن. بودجهای ماهانه و روزانه وضع کنین و ظرف چند روز اول، اونو همیشه بررسی کنین.

در «مای بیزنس گوگل» جایی پیدا کنین

در هر دایرکتوری ای که صلاحیتش رو دارین، نام شرکت خود رو اشاره کنین. توجه داشته باشین که آدرس سایت رو درست بنویسین. اتاق بازرگانی و بقیه گروه های کسب وکار بیشتر دایرکتوریای عضویت دارتد و شما می تونین اطلاعات تماس و آدرس سایت خود رو در اونا ثبت کنین.

وقتی مشتریان پنهون خرید نکردند، از اونا بازخورد بگیرین

از اونا بپرسید محصول دیگری پیدا کردن که بیشتر مناسب حال شون بوده؟ یا اینکه اصلا به کلی از خرید منصرف شدن. سفارش دادن در سایت شما واسه شون سخت بوده؟ از بازخوردی که می گیرین، استفاده کنین تا تغییرات موردنیاز رو انجام بدین و به فروش خود رونق بدین.

بدونین راه های زیادی واسه رسیدن به موفقیت هست

بیشتر فروش زمانی رونق میگیره که مشتریانِ پنهون درمورد اجناس و خدمات شما از چند راه و منبع مطلع شده باشن. هرچه بیشتر درمورد شما ، اجناس و خدمات تون رو بیشتر در نظر خواهند گرفت.

منبع : businessknowhow


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید