ارائه میدید یا فقط درباره خودتون حرف میزنین؟

۶. محتوا

کلمات، تصاویر و محتوا درون مایه ی همه دسته بندیایی که درباره شون صحبت می کنیم رو تشکیل میدن. همه اونا مهم هستن، انتخاب رنگ، کنتراست، تقارن و تعادل. با این حال، همه با هم تو یه دسته بندی قرار می گیرن.

۷. شراکت

ما قبلا هم کمپینای مشارکتی دیده ایم. یکی از اونا کمپین GE و BuzzFeedه.

حالت پرواز

BuzzFeed و جنرال الکتریک با هم شریک شدن تا در نمایشگاه صنعت هوایی پاریس، واسه جنرال الکتریک تبلیغ کنن. جنرال الکتریک با کمک BuzzFeed محتوایی که به صنعت هوانوردی رابطه داشت تهیه کرد و راه جدیدی واسه مسیریابی محتوا، به نام «حالت پرواز» درست کرد که در اون کاربران می تونستن به طرف محتوایی که قصد خواندش رو داشتن پرواز کنن.

شاید این کار مطالعه آنلاین رو متحول نکرد، اما تبلیغ به یاد ماندنی ای شد.

کیت کت و اندروید

۸. هدف گیریای کوچیک

کمپین خوب می تونه افراد خیلی کمی رو هم به عنوان مخاطب، هدف بذاره.

«هزینه ساخت اپلیکیشن چقدره»

Ooomf سرویسی واسه کسانیه که به دنبال طراح و پیشرفت دهنده واسه ایده هاشو می گردن. این برنامه تازگیا پروژه ای جانبی به نام «هزینه ساخت اپلیکیشن چقدره» راه اندازی کرده. این سایت به کاربران کمک می کنه تا هزینه پروژه رو حدس بزنن. این سایت هرکی که این جمله رو در موتور جستجوگری تایپ کنه، هدف قرار می بده. ، متخصصین وب مشتریان خود رو تشویق به این کار می کنن تا ایده ای از بازار به دست آوردن.

استفاده از این وسیله خیلی راحته و امکان به اشتراک گذاری رو عالی جفت و جور می کنه. این وسیله توضیح می ده که از ٰبازدید کنندها واسه تبدیل کردن ایده شون به واقعیت چه انتظاری میره. در کل، هر چقدر چیزی واسه کاربران مفیدتر باشه، تمایل بیشتری واسه به اشتراک گذاری اون دارن.

Ooomf دو لینک هم به این سایت اضافه کرده، که یکی از اونا در بالای صفحه اصلی قرار داره و یک لینک واسه «ارائه پروژه» به همراه لینکی واسه «بیشتر بدونین.»

«تک کرانچ (TechCrunch) لطفا ما رو نشون بده»

این کار شرکتی بود که میخواس با صفحه ای تبلغیاتی به اسم «تک کرانچ لطفا ما رو نشون بده»، شانس خود رو واسه چاپ شدن در تک کرانچ (سایتی که اخبار کار و کاسبیا رو منتشر می کنه)، بیشتر کنه. این کمپین تبلیغاتی هیچوقت نتونست Hipvite رو به پوششی که میخواس برسونه اما با این حال تونست کاربران زیادی رو به خودش جلب کنه. (این اپلیکیشن دیگر وجود نداره). هدف اصلی Hipvite این بود که میخواس در مراحل ساده راه اندازی کاربران زیادی رو جلب کنه و مطمئنا پوشش تک کرانچ می تونست خیلی در این مؤثر باشه.

Nearbox

تیم Nearbox تصمیم داشتن با اندرو چِن ملاقات کنن تا درباره «ایجاد رشد» در بخش مورد علاقه شون (موبایل) صحبت کنن. اونا وب سایتی درست کردن و به همراه عکس زیر واسه اندرو فرستادند. این مثال خوبیه از اینکه با یک کمپین کوچیک یک فرد خاص رو هدف بگیریم. اونا حتی از مردم خواستن تا درباره این موضوع توئیت کنن. وقتی کسی در مقابل اینجور خواستی قرار میگیره، سخت می تونه اونو رد کنه.

۹. خلاقیت و نوآوری

این کمپین خلاقانه هنوزم پابرجاه.

هالیوود و واین

کمپین هالیوود و واین ، از یه سری از کلیپای شش ثانیه ای از سراسر دنیا تشکیل شده. به اشتراک گذاری از راه کانالای اجتماعی معمولی و با اینجور ایمیلی اتفاق می افته:

«Airbnb اولین فیلم جهان که فقط با واین تهیه شده رو می سازه. در این سایت به پروژه سری بزنین: http://www.hollywoodandvines.com/ #AirbnbHV»

فلکس باکس مشکل رو حل می کنه

اسم کمپین هم خلاقیت رو نشون می ده. «فلکس باکس مشکل رو حل می کنه» اسم خیلی خوبی واسه کمپین فلکس باکسه.

۱۰. زمینه های در رابطه

آخرین گزینه ای که باید بهش اشاره کنیم، انتخاب ناحیه ایه که حتما در قسمت مرکزی تجارت شما قرار نداره، اما می تونین از اون ایده ها و نقطه نظرات خاصی بگیرین.

SPEAKEASY

وقتی Speakeasy محصول خود رو که رزورِ جایایی واسه برگزاری رویدادها بود راه اندازی کرد، به جای یک مهمانی معمولی افتتاحیه، ۵۰ مهمانی برگزار کرد. چه جوری این کار رو انجام داد؟ از بانیان مراسم خواست تا همه در یک آخر هفته مشخص از پلتفروم بلیطای اونا استفاده کنن. با این حال چیزی که واسه بانیان مراسما مشکل ساز شده بود، پذیرایی بود. Speakeasy میخواس همه رو به نوشیدنی دعوت کنه. اما این کار به دلیل سفارشات بالا و زمان کوتاهی که برندهای نوشیدنی واسه آماده کردن اجناس خود داشتن ممکن نشد. پس، اونا تصمصم گرفتن، نوشیدنی مخصوص خودشون رو درست کنن و اونو از راه ایمیل و یک سایت جعلی که فقط به این منظور طراحی کرده بودن تبلیغ کنن. نتیجه کمپین عالی شد: رسانه ها در نیویورک و تورنتو این اتفاق رو عالی پوشش دادن، در یک آخر هفته اونا تونستن ۴۵ مهمانی در سه شهر مختلف راه بندازن و ۵۰۰۰ کاربر جدید جذب کنن.

لیتِنس (LITENSE)

آخرین مثالی که از کمپینا میارم، کمپینی به نام لیتِنسه. این کمپین موضوعی که ما در شرکت Iubenda انجام میدیم یعنی مجوزهای متن باز رو در نظر گرفته و تخصصای شرکت رو بهش اضافه کرده . به خاطر این که ما در مورد ی تهیه ی اسناد قانونی تخصص داریم، سعی کردیم تا طراحی مجوزهای متن باز رو به صورتی تغییر دهیم که هم واسه کاربران و هم واسه کسائی که اونا رو تهیه می کنن، خیلی سریع قابل فهم و قابل استفاده باشه. ما سعی کردیم از اسمی استفاده کنیم که جلب توجه می کنه (لیتنس)، و با کمک نشونه ها و استفاده از چند جمله توصیفی درباره اینکه با این مجوزها چه کارایی می شه انجام داد، اونو قابل شناسایی و خواندنش رو آسون کردیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نظریه‌های سازگاری اجتماعی- قسمت 2

واسه اینکه کار از اینم ساده تر شه، این مجوزها رو در سرور خودمون قرار دادیم. تنها کاری که کاربران باید بکنن اینه که روی لینک مورد نظر کلیک کنن تا در بالای صفحه، پنجره ی مربوطه باز شه.

در پایین صفحه، لیستی از مجوزهای مختلف به همراه توضیح و نگاهی خلاصه به اونا نشون داده شده تا کاربران بتونن با اونا آشنا شن. لینکی هم واسه برگشت به سایت Iubenda قرار داده شده.

کمی درباره تئوری ویروسی

حالا که با موارد مهم کمپین آشنا شدید، وقت اینه تا یاد بگیریم چه جوری می تونیم این موارد رو در کنار هم قرار داده و اونا رو تأثیرگذار کنیم. شما باید از چند قانون کوچیک پیروی کنین تا بتونین بیشترین اثر رو بذارین.

واسه شروع، باید بتونین به ضریب ویروسی بالای ۱ برسین. (ضریب ویروسی، متوسط تعداد کاربرانی که از راه کاربران دیگر به سایت شما دعوت می شن × نسبت کاربران دعوت شده که فعال هستن × نسبت کاربران فعالی که بقیه رو دعوت می کنن)

در آخر، همه چیز به تحریک انگیزه ای احساسی در کاربران می رسه که باعث می شه کاربران سایت رو به اشتراک بذارن. (اگه به طراحی احساسی علاقمند هستین، کتاب آرون والتر در مورد این موضوع رو پیشنهاد می کنیم). کدوم انگیزه احساسی در شبکه های اجتماعی از همه قوی تره؟ خشم.

بهترین راه واسه ایجاد شبکه ویروسی، تحریک احساسات قویه. اینجا چند مثال از کارایی که میشه انجام داد رو اشاره می کنیم:

  • محتوای خود رو چشمی کنین

از تصاویر، اینفوگرافی، ویدئو و GIF استفاده کنین. محتوای چشمی توجه بیشتری رو به خود جلب می کنه، سریع تر مورد استفاده قرار میگیره و زودتر هم نتیجه ای که دنبالش هستین رو واسه تون به ارمغان میاره.

  • محتوا رو گفتگو ای و قابل رفت و امد کنین
  • محتوا رو شخصی سازی کنین

احساسات تنها دلیلی نیس که ضریب ویروسی رو افزایش می ده. عوامل دیگری که واسه به اشتراک گذاری به مردم انگیزه میدن، منافع اجتماعی یا شخصی هستن.

  • انحصار طلبی: بازدید کننده می خواد حس کنه که از بقیه بیشتر می دونه.
  • دیگر خواهی: کاربر قصد داره کار خوبی واسه بقیه بکنه.
  • تصویری از خود: محصول به اشتراک گذاشته شده کاربر رو چه جوری معرفی می کنه؟
  • آسونی: به اشتراک گذاری تا چه حد آسونه؟

حالا که تئوری ویروسی رو تعریف کردیم اجازه بدین مثالی رو مطرح کینم.

۱ ثانیه در اینترنت

کمپین ۱ ثانیه در اینترنت که واسه شرکت Designlyه، خیلی از تمایی که در بالا به اونا اشاره شد رو استفاده کرده و پس این سایت با سرعت زیادی به اشتراک گذاشته می شه. اجازه بدین به ۵ دلیلی که باعث موثر بودن این کمپین شدن اشاره کنیم:

۱. محتوای چشمی

این سایت از ویژگیای بصیری زیادی برخورداره. همه چیز دور محور بلوکایی با لوگوهایی با رنگای خوشحال می چرخد. این صفحه مثل یک اینفوگرافیه، چون اندازه هر بلوک به تعداد اعمالی که در پلتفورم مربوط بهش در ۱ ثانیه انجام شده مربوط می شه.

۲. رفت و امد فعال

رفت و امد خیلی ظریف ولی با این حال مهمه. عددی که در بالای طرف چپِ هر بخش نوشته شده، با زمانی که بازدید کننده در سایت گذرانده و به بلوکایی که دیده، برابری داره.

۳. شخصی سازی

این صفحه حتما شخصی سازی نشده، اما صفحه ای شخصیه. Designly درباره اتفاقات روزمره حرف می زنه: رأی دادن در Reddit، پست گذاشتن در اینستاگرام، تامبلر، با اسکایپ صحبت کردن، توئیت کردن، در Dropbox فایلی رو بارگذاری کردن، در گوگل به جستجو پرداختن، تماشای ویدئوهای یوتیوب، لایک زدن در فیسبوک و ایمیل فرستادن.

۴. تحریک عوامل احساسی

این صفحه با کوچکترین بلوک یعنی Reddit شروع می شه و به با بزرگ ترین بلوک یعنی فیسبوک پایان پیدا می کنه و بعد چند نکته جالب قبل از دعوت واسه کلیک کردن بر دکمه ی ایمیل، دیده می شن.

۵. آسونی به اشتراک گذاری

دقت کردین در همه مدت زمانی که در این صفحه حرکت می کنین دکمه ی «به اشتراک گذاری» در پایین طرف راست صفحه جلوی چشم تون قرار داره؟

و حالا…؟

حالا نوبت شماس. حالا که با همه این موارد واسه طراحی کمپین تبلیغاتی آشنا شدید می تونین شروع کنین.

منبع : smashingmagazine.com