بت، اصول ساده ی روابط عمومی رو بدونین.

استفاده از و علنی کردن فعالیتا می تونه بخش مهمی از استفاده از CSR واسه جذب قراردادها و مشتریان بیشتر باشه. مردم ترجیح میدن از کسب و کارایی خرید کنن که به اونا احترام می ذارن. CSR می تونه واسه هدف قرار دادنِ شرکتای اخلاق مدار، همه مردم و سازمانای غیرانتفاعی مؤثر باشه.

در عین حال باید CSR رو بخشی از فرآیندی دائمی واسه ایجاد ارزش بلندمدت بدونین. تموم کارایی که انجام میدید، باید به بهتر شدن اعتبار شما و تشویق مشتریان و بقیه ذینفعان به ادامه رفت و امد با شما کمک کنه. مثلا، کسب و کاری که از کاغذهای بازیافت شده استفاده می کنه، ولی از مشتریان خود سوء استفاده می کنه و جامعه رو ندیده میگیره، نکته اصلی رو متوجه نشده.

استانداردهای کیفیت

شما می تونین یکی از استانداردهای مدیریت رو به دست بیارین و بعد از اون واسه تبلیغِ مسئولیت پذیری اخلاقی، زیست محیطی یا اجتماعی خود استفاده کنین. مثلا، هم حالا خیلی از کسب و کارا استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001 رو به دست آورده ان.

کسب و کارایی که از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر هستن به شکل ای اخلاقی و شفاف عمل میکنن که به سلامت و رفاه جامعه کمک می کنه (ISO 26000 در مورد اینکه کسب و کارا چیجوری می تونن از نظر اجتماعی، عملکردی مسئولانه داشته باشن، راهنماییای لازم رو ارائه می ده). اینجور CSR مؤثری می تونه واسه کار و کاسبی شما، امتیاز رقابتی بسازه. حتی در صورت وجود رقبای بسیار زیاد، تعهد واقعی نسبت به CSR موجب می شه تا کار و کاسبی شما نسبت به بقیه در جایگاه برتری بگیره.

تهیه سیاستای مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان (مثالِ شرکت ونوس)

کمک به محیط زیست و حمایت از جامعه ی محلی

اون می گه: «رسالت ما اینه که سبزترین گرداننده ی مغازه ساحلی و کافه در بریتانیا باشیم و تقریبا در تموم تصمیم گیریای تجاری خود، همین نگاه رو داریم. واسه ما، مسئولیت اجتماعی سازمان بر عناصر زیادی تأثیر می ذاره. ما از تولیدکنندگان محلی حمایت می کنیم و بیشتر از ۳۰۰ هزار پوند واسه خرید مواد غذایی و نوشیدنی از مناطق دور کافه هامون هزینه کردیم و واسه بقیه جنسا و خدمات هم از کسب و کارای محلی استفاده می کنیم. بیشتر از ۸۰ درصد مواد غذایی و نوشیدنی ما از دوون و کورنوال تأمین می شه.

«ما خیلی سعی می کنیم تا تأثیر فعالیتای خود بر محیط زیست رو به کمه کم برسانیم و کارایی مثل استفاده از صفحه های خورشیدی، بازیافت مواد، جمع آوری منظم زبالها و خرید اجناس شوینده و بهداشتی غیرسمی رو در دستور کار خود گذاشته ایم. ما به مسائلی مثل بسته بندی هم توجه کردیم و از موادی استفاده می کنیم که تا جای ممکن، زیست تخریب پذیر (قابل جدا سازی در محیط زیست به وسیله باکتریا و بقیه ارگانیسما) باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نظریه‌های سازگاری اجتماعی- قسمت 2

«برنامه ای که بیشتر از همه بهش افتخار می کنیم، برنامه صندوق زندگی وحش ساحلی ونوسه که به جمع آوری کمکای مردمی واسه آموزش مسائل مربوط به محیط زیست به علم آموزان می پردازه. جدا از اینکه اون، واسه صحبت کردن در مورد محیط زیست به مدارس میریم. هر کسب و کاری می تونه در این سیستم آموزش مشارکت داشته باشه. این سیستم بسیار مفید و سودمنده.»

ایجاد پایگاه مشتری (customer base) و جذب کارکنان

«بدون شک ایجاد تصویری مثبت از شرکتی که وظایف خود رو نسبت به جامعه انجام می ده، فایدهایی رو به همراه داشته. ما در طول دو پارسال، تونستید دو کافه ی ساحلی مون رو در تموم طول سال باز نگاه داریم (به جای اونکه فقط در طول ماه های تابستون باز باشن)، چون تونستید یک پایگاه مشتریان وفادار بسازیم و تجارت مون رو از فصلی بودن خارج کردیم.

«استخدام کارکنان هم بخش ی دیگریه که کار و کاسبی ما از اونم سود برده. خیلی از کارکنان ما جوون و بسیار مشتاق هستن که واسه شرکتی کار کنن که هدفی مسئولانه و اخلاق مدار داره. پس جذب و اجرا نیروی انسانی واسه کار و کاسبی ما آسون تر شده.»

ایجاد روابط عمومی

«پیشرفت سیاستای CSR، موجب تقویت وجهه ی ما هم شده. ما چند جایزه بدست آوردیم که از نظر روابط عمومی واسه ما مفید بوده و در سایت و خودروهای وَن شرکت هم از لوگوی این جوایز استفاده کردیم. این جوایز، به بخشی از هویت چشمی ما تبدیل شدن که امیدواریم مردم بهش توجه کنن. به دست آوردن جوایز می تونه واسه شما تعهد زمانی بسازه، ولی در عین حال می تونه راهی فوق العاده واسه بررسی و آزمایش کار و کاسبی شما در مقایسه با بقیه کسب و کارا هم باشه.»

آگاهی بخشی هر چه سریع تر در مورد حفاظت از محیط زیست

«من باید زودتر به جنبه ی آموزشی مسائل می پرداختم. به نظر من، ایجاد برنامه های آموزش مراقبت از محیط زیست به کودکان دستاوردهای زیادی داشته، ولی اگه این کار رو ۱۰ سال پیش شروع کرده بودیم، حالا پیشرفت خیلی بیشتری داشتیم.»

منبع : nibusinessinfo.co.uk