بهترین نحوه معرفی یک محصول چیه 

  • افزایش فروش اجناس با استفاده از چند وسیله و ترفند کاربردی
  • آشنایی با مراحل طراحی محصول و عوامل مؤثر بر اون
  • چرخه عمر محصول و مراحل ۴ گانه اون

بادقت در دنیای شلوغ فناوری این روزها، به احتمال زیاد عرضه ی اجناس موفق شرکت های بزرگ که از منابع و بودجه های بالایی هم استفاده میکردن، توجه شما رو جلب کرده، اما شاید به این فکر کنین که شما به عنوان مدیر یک شرکت نوپا یا یک کار و کاسبی، در اول راه، به اندازه این شرکت های بزرگ بودجه دراختیار ندارین و شاید نتونین مثل اونا محصول یا خدمت جدید خود رو به درستی به بازار معرفی کنین. اما این طرز فکر تاحدی اشتباهه؛ چون با بودجه های کم و تنها با رعایت چند اصل راحت می تونین موفقیت بزرگی رو در معرفی و عرضه ی محصول خود شاهد باشین.

شما به عنوان مدیر یک شرکت نوپا و بی صرف هزینه های سنگین و با باخبر شدن از ۶ راز موفقیت اجناس پرفروش بازار می تونین واسه تولید و عرضه ی یک محصول موفق برنامه ریزی کنین.

اگه وجود یک مراحل در عرضه ی اجناس رو قبول کنیم، این موضوع ممکنه باعث تغییر دیدگاه ما در مورد عرضه ی اجناس در بازار شه؛ چون که خیلی از آدما بر این باورند که عرضه ی محصول، یک اتفاق یا یک اتفاق خاصه که بعضی وقتا با سروصدای خیلی همراه می شه. در این مورد باید گفت نگاه اتفاقی به عرضه ی یک محصول می تونه بخشی از مراحل عرضه حساب شه، اما این تنها یکی از ارکان عرضه ی محصوله.

هدف از عرضه ی محصول، درواقع تغییر میزان فروشه

پس، چرا واسه عرضه ی یک محصول جدید باید برنامه ریزی کنیم؟ جواب نشونه! واسه ایجاد یک حرکت در فروش. حرکت در فروش باعث رشد و رونق شرکت شما می شه و شما به عنوان مدیر این شرکت میتونین مشتریان بیشتری جذب کنین، اثر خود در بازار رو افزایش بدید، افراد بیشتری رو در شرکت استخدام کنین و با افزایش تولید اجناس، درنهایت رشد رو در فروش بیشتر احساس می کنین.

۶ راز موفقیت معرفی اجناس برتر بازار چیجوری کشف شدن؟

تیم کوچیکی از مدیران سابق بازاریابی چند شرکت دور هم جمع شدن تا درمورد نقاط مثبت و منفی عرضه ی اجناس مختلف باهم به بحث و تبادل نظر بدن. هر محصولی که به وسیله هر یک از اونا به بازار عرضه شده بود روی تابلو نوشته شد و واسه هر محصول، همه ویژگی های مثبت اون محصول مثل شاخص میزان شناخت و یادگیری در زیر اون نوشته شد و بعد با بررسی همه ویژگی های مثبت این اجناس، چند ویژگی مشترک در بین همه اونا شناسایی شد که از اونا به عنوان ۶ راز عرضه ی اجناس موفق یاد می شه.

۶ راز موفقیت معرفی و عرضه ی محصول

عرضه ی یک محصول موفق، باعث ایجاد یک تغییر مثبت در حجم فروش شرکت شما می شه و این موضوع یکی از شانس های معدود شما واسه افزایش میزان فروش شرکت به شمار می رود. این ۶ کلید موفقیت اجناس پرفروش بازار عبارتند از:

  1. برابری ویژگی های محصول با نیاز بازار؛
  2. توضیحات روشن و محل قرار گرفتن مناسب اون برروی محصول؛
  3. تعیین اهداف مشخص واسه عرضه ی اون محصول؛
  4. سرمایه های پنهون رایگان تبلیغاتی؛
  5. تحریک بخش خواسته بازار واسه اون محصول؛
  6. زمان بندی درست در عرضه ی محصول، به منظور فروش حداکثری.



۱. برابری ویژگی های محصول با نیاز بازار

عرضه ی یک محصول موفق با شناسایی نیازای بازار هدف و تمرکز برروی رفع این نیازها در تولید محصول شروع می شه. این بخش از کار و شناسایی نیاز بازار در بخش ی وظایف مدیر تولیده و اگه پستی با عنوان مدیر تولید در شرکت خود ندارین، فردی باید این وظیفه رو برعهده بگیره؛ چون اگه شما قصد عرضه ی محصول یا خدمت جدیدی به بازار رو دارین، باید آمادگی صحبت با خریداران پنهون رو که بازار هدف محصول شما حساب می شن، داشته باشین. با این کار به اطلاعات شما از بازار هدف افزوده می شه و ممکنه همین اطلاعات، نقطه ی عطفی در کسب وکار شما شه.

شما باید همیشه به خاطر داشته باشین که محصول شما، یک مشکل جدی خریداران رو حل می کنن و از این مطمئن شید که خریداران واسه حل اون مشکل به خرید محصول شما راغب هستن؛ اینکه شما بدونین احتیاجی در بازار هست که باید رفع شه، کافی نیس. شما باید راه حل اون مشکل رو در محصول خود بیارین.

اگه نیاز بازار یک چیز باشه و شما محصولی متفاوت از نیاز بازار عرضه کنین، احتمال شکست عرضه ی محصول شما زیاده. اجناس معمولا پس از بروز یک مشکل زیاد واسه فرد یا کسب وکار به وجود میان و مدیران تصمیم می گیرند محصولی در جهت رفع اون مشکل ارائه کنن. افراد معمولا وقتی با مشکلی روبه رو می شن، به دنبال این هستن که بدونن این مشکل واسه بقیه هم به وجود میاد و راه حلی واسه اون وجود نداره؟ اگه از این موضوع مطمئن شن که با مشکلی حل نشدنی روبرو هستن، واسه خرید راه حل اون (محصول مناسب)، حاضرن هر مبلغی پرداخت کنن. کارآفرینان عموما احتیاجی به انجام تحقیقات بازار در این مورد ندارن؛ چون اونا خودشون با مشکلات موجود، زندگی کرده ان و همه ی مشکلات رو میدونن.

یک شرکت نرم افزاری نوپا به نام Z که پیشرفت خوبی رو تجربه می کرد، این شانس رو داشت که محصول نرم افزاری (ویجت) رو از یک شرکت خدمات پولی بزرگ بین المللی بخره.

این شرکت خدمات پولی بزرگ، از این نرم افزار در هر کدوم از کامپیوترهای شرکت (ده ها هزار کاربر) استفاده کرده بود. درواقع نرم افزار فوق الذکر، امتحان خود رو پس داده بود، اما به عنوان بخشی از قرارداد، فردی که این نرم افزار (ویجت) رو طراحی کرده بود، واسه پشتیبانی و پیشرفت ی اون باید تا یه مدت مشخص به عضویت هیئت مدیره شرکت Z در می اومد. همه ی این اتفاقات هم زمانی درحال رخ دادن بود که تب استفاده از اپلیکیشن های بر اساس وب در شرکت های مختلف خیلی بالا گرفته بود.

این محصول بی مانند بود، اما متأسفانه تنها در یک شرکت از اون استفاده شد؛ بعضی افراد حاضر در شرکت Z قبل از خریداری این محصول هدفی با احتیاط داشتن و به مدیران پیشنهاد کردن که قبل از خریداری اون یک نیازسنجی در مورد این نرم افزار در بازار هدف صورت گیرد، اما این کار هیچوقت انجام نگرفت و باعث خسارات سنگینی واسه شرکت Z شد.

شرکت Z در اون زمان خط تولید دیگری داشت که از محل درآمدهای اون هرساله ۵۰ میلیون دلار به حساب شرکت واریز می شد که همه درآمد حاصل از فروش این نرم افزار واسه پیشرفت و آماده سازی عرضه ی محصول جدید یعنی ویجت هزینه شد. اما میزان فروش سال اول ویجت کمتر از ۵۰۰ هزاردلار گزارش شد و این شرکت در فروش این محصول هیچوقت نتونست به راه درست برگرده و همین راه و روش اشتباه باعث شد که شرکت Z هیچوقت به روند سودآوری سابق برنگردد و همیشه در سایه رقبا بمونه. جالب اینکه شرکتی که حالا خط تولید پر سود اون محصول رو خریداری کرده، درحال یکه تازی در بازاره.

اما واقعا چه اتفاقی افتاد؟ چه جوری عرضه ی محصولی از یک شرکت بزرگ خدمات پولی در بازار با شکست روبرو شد؟ شاید تصور اشتباه مدیران شرکت Z مبنی براینکه همه ی کارا در شرکت خدمات پولی معروف انجام شده و اونا تنها با عرضه ی این محصول، پول خوبی به جیب میزنن، موجب این ضرر هنگفت شده باشه. درحقیقت باید گفت که این محصول درواقع یک نرم افزار درون سازمانی بوده و شاید نیازای اساسی بازار هدف رو دربر نگرفته بود. شاید اگه مدیران شرکت Z کمی به خود زحمت می دادن و با انجام یک تحقیق مناسب در مورد نیازای فعلی بازار، ویجت رو روونه ی بازار می کردن، این شرکت نجات پیدا می کرد.



۲. توضیحات روشن و محل قرار گرفتن مناسب اون برروی محصول

محل قرار گرفتن علائم و توضیحات مربوط به محصول برروی برچسب اون، یکی از مواردیه که تو ذهن خریداران می موند. اگه محل قرار گرفتن توضیحات درست نباشه، خریداران سردرگم می شن و احتمال اینکه اون محصول رو نخرند، افزایش پیدا می کنه. همیشه به یاد داشته باشین که یک خریدار سردرگم هیچوقت محصول شما رو نمی خرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بهترین روش های تقویت مهارت شنیداری زبون انگلیسی 

جاگذاری مناسب برچسب برروی محصول، درواقع یک مراحل ارتباطی با خریداره که به سرعت امتیازات و ویژگی های محصول شما رو به خریدار منتقل می کنه و بی اینکه سعی زیادی واسه معرفی محصول خود کرده باشین، این کار نقش مهمی رو در معرفی سریع محصولتان به خریدار بازی می کنه. خریداران اول می بینند، بعد متوجه امتیازات چیزی که قصد خریدش رو دارن، می شن و درنهایت پس از اطمینان از کیفیت محصول و کسب آگاهی نسبت به خرید اون اقدام می کنن.

مواردی که برروی برچسب محصول شما درج می شن، درواقع گویای نیازای بازاره که این محصول اونا رو برطرف کرده و به یه جور میشه گفت اولین پل ارتباطی با بازار هدف حساب می شه.

متنی که از اون واسه تشریح امتیازات محصول خود استفاده می کنین، درواقع زبون ارتباطی بین شما و مشتریه که با اون می تونین ارزش محصول خود رو به بهترین راه به مشتریان معرفی کنین. در این متن معمولا از عبارات شعاری استفاده می شه که به طور کوتاه به بیان امتیازات محصول می پردازند.



۳. تعیین اهداف روشن

اگه هدف مشخصی واسه عرضه ی یک محصول نداشته باشین، شاید عرضه ی محصول شما با شکست روبرو میشه. اهدافی که قبل از عرضه ی محصول تعیین می شن، به اون چارچوب و قالب میدن، ضمنا به شما در آزمایش روند عرضه کمک می کنن.

وقتی اهداف خود واسه عرضه ی یک محصول رو تعیین کردین، بعد به بررسی اینکه چیجوری می تونین این اهداف رو مورد آزمایش بذارین، بدین. وسیله یا سازوکار مشخصی واسه آزمایش کارکرد و رسیدن به اهداف دراختیار دارین؟ اگه هدف تون در قدم اول رسیدن به ۱۰۰ هزار دانلود در ۳۰ روز اول بعد از عرضه ی اولیهه، مکانیزمی واسه شمارش تعدا دانلودها در بازه های زمانی مشخص دراختیار دارین؟ اگه جواب تون خیره باید به فکر تهیه ی سازوکار و وسیله مناسب واسه آزمایش اهداف خود باشین و یا در اهداف عرضه ی محصول بازنگری کنین.

اهداف راحت همیشه نتایج بهتری به همراه دارن و تمرکز واسه رسیدن به اونا بیشتره.

گزارش نتایج عرضه محصول شرکت باید خروجی طبیعی رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده شما باشه. معیارهایی رو مشخص کنین که باعث رسیدن به اهداف شما می شن و پس از تعیین این موارده که گزارش از وضعیت عرضه ی محصول معنی پیدا می کنه. میزان جزئیات گزارش عرضه ی محصول به خود شما بستگی داره، اما باید اونقدر کامل باشه که درک درستی از مراحل عرضه رو به شما بده، با نگاه به اون فهمیده باشین کجای کار ایراد داره، در راه درست بودن (اهداف) عرضه ی محصول رو به شما نشون بده.



۴. سرمایه های پنهون و رایگان تبلیغاتی

استفاده از سرمایه های پنهون و رایگان تبلیغاتی در راه عرضه ی ابتدایی ی محصول، به حداکثری شدن خروجی عرضه، کمک زیادی می کنه. اهرم های رایگان اقتصادی اینجا به معنای استفاده از سرمایه ی کم واسه به دست آوردن درآمد زیاده. استفاده از این تعریف، به مدیران برنامه ریزیِ عرضه ی محصول کمک می کنه تا با انجام تصمیمات مناسب با کمترین هزینه در راه اهداف حرکت کنن. حتی شرکت های کوچیک با بودجه های کم، هم می تونن با تکیه برهمین اصل، به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنن.

با استفاده از سرمایه های پنهون ی تبلیغاتی، شما سریع تر رشد می کنین، جامعه ی مشتریان خود رو سریع تر گسترش میدید و سریع تر به درآمد می رسید.

لحظه ای رو تصور کنین که کارمندان، دوستان، خونواده، مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران، رسانه ها و بقیه نهادهایی که با اونا در رابطه هستین و در موفقیت عرضه ی محصول شما نقش دارن، درمورد محصول شما صحبت کنن؛ یک نفر با دو نفر صحبت می کنه، اون دو نفر با چار نفر دیگر و اون چار نفر با هشت نفر و … . به همین صورت نام محصول شما دهن به دهن می چرخد و بی صرف هزینه ای از طرف شما، موجب اعتبار اون می شه. پس واسه این سرمایه های پنهون ی خود فرصت مناسبی واسه صحبت باشین.

عرضه های موفق بیشتر به دلیل ی استفاده ی حداکثری مدیران شرکت از تموم قوای پنهون واسه و کسب اعتبار واسه محصول اتفاق می افتند. کلامی قدرتی بیشتر از عرضه ی ابتدایی محصول داره و باعث گسترش سریع آوازه ی محصول در بازار می شه که این موضوع کمک شایانی به بازاریابان شرکت می کنه. هرم تبلیغاتی شما می تونه شامل کارمندان و افراد شرکت خود، شرکا، آنالیزورهای صنعت، مدیران، رسانه ها باشن که هرازچندگاهی فقط از محصول شما در مقابل بقیه تعریف کنن. البته افراد دیگری رو هم میشه به این هرم تبلیغاتی اضافه کرد. بیشتر فکر کنین!



۵. تحریک بخش خواسته بازار واسه اون محصول

یکی از مهم ترین رازهای یک عرضه ی موفق، تحریک بخش خواسته واسه اون محصول در بازاره. تحریک بخش خواسته در بازار، درواقع به مجموعه فعالیت هایی گفته می شه که باعث ایجاد هیجان و خواسته واسه محصول شما قبل از عرضه می شه. شما بی توجه به بزرگی یا کوچیکی شرکت و کسب وکار خود با روش های زیر می تونین این کار رو انجام بدین:

  • تشکیل تیم پشتیبانی و خدمات پس از فروش: این افراد در خط مقدم قرار دارن، پس از حضور اونا حتما استفاده کنین.
  • تشکیل تیم فروش: هرچه سریع تر این تیم رو تشکیل بدید و اطلاعات لازم واسه تحریک بخش خواسته بازار رو در اختیار اونا بذارین.
  • رفقای کانال های تلویزیونی: هرچه سریع تر اونا رو وارد بازی کنین؛ چراکه نقش مهمی در آموزش مشتریان و افزایش آگاهی اونا نسبت به محصول شما دارن.
  • عوامل اجرایی: این افراد می تونن نقش کتاب مقدس رو واسه شما بازی کنن.
  • آنالیزورهای صنعت: بازخوردهای مشتریان از محصول رو دراختیار اونا بذارین و همیشه اونا رو از آخرین تغییرات محصول باخبر سازید.

حفظ محرمانگی اطلاعات درحین انجام همه این فعالیت های یکی از اصول مهم کار به شمار می رود، اما اگه محصول جدید خود رو دراختیار بعضی مشتریان خاص و یا شرکای تجاری بذارین، قدم بلندی در تحریک و ایجاد هیجان در بخش خواسته ورداشته اید، چون این افراد قبل از عرضه، این محصول رو آزمایش کرده ان و ناخودآگاه با تعریف از اولین تجربه ی خود، باعث تحریک بقیه ی مشتریان پنهون واسه خرید اون می شن.

۶. زمان بندی درست در عرضه ی محصول به منظور فروش حداکثری

زمان بندی در عرضه ی محصول یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت یا نبود موفقیت عرضه حساب می شه. حتی اگه عرضه ی محصول در سطح جهانی باشه، این زمان بندی باید درست انجام شه. این نکته رو از عرضه ی نامناسب یک محصول نرم افزاری در اروپا در ماه جولای یاد گرفتم؛ چون که ماه های جولای و آگوست در اروپا ایام تعطیلات تابستونی حساب می شن و زمان نامناسبی واسه عرضه ی یک محصول به شمار می روند.

زمان بندی عرضه ی محصول باید در یک اتفاق مهم صنعتی و یا یک نمایشگاه مهم که از قبل تعیین شده ان، صورت گیرد. شما با این راه و روش هرچه به زمان نمایشگاه و عرضه ی محصول نزدیک می شید، این فرصت رو دراختیار دارین تا با شناسایی جا و زمان های مناسب، کلامی و رایگان محصول خود رو به بیشترین حد برسونین.

اگه محصول شما واسه عرضه در یک نمایشگاهِ از قبل تعیین شده، به موقع آماده نشد، پس بهتره بی خیال اون نمایشگاه شید و برروی عرضه ی ناقص محصول اصرار نکنین. چون این کار نتایج ناجوری به دنبال داره. درصورت عرضه ی ناقص و با عیب محصول، ممکنه مشتریانی که واسه اولین بار از محصول شما استفاده کرده ان، در بلاگ یا در پیام های خصوصی به شما بگن، محصول شما اصلا خوب نیس و رقبایتان از شما بهتر عمل کرده ان. البته وقت کشی زیاد واسه عرضه ی محصول هم خطرات خود رو داره و ممکنه کشش بازار نسبت به محصول شما کمتر از پیش بینی ها باشه.

به امید روزی که محصول شما به موقع آماده شه و شرکای تجاری شما از خوشحالی عرضه ی محصول فریاد شوق سردهند و از طرفی مشتریان شروع به گمانه زنی درمورد محصول شما کنن و رسانه ها بیش ازپیش مشتاق داشتن اطلاعات درمورد محصول جدید شما باشن. اون روز یک روز خوب هستش.

برگرفته از: pragmaticmarketing

این کتاب پرطرفدار رو از دست ندین

فروش خود رو در هر شرایطی افزایش بدید


۴۲۰۰۰تومان


۱۲۰۰۰تومان

دسته‌ها: Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید